dilluns, 27 de març del 2017

Excursió fàcil, però cal tenir present el desnivell acumulat de pujada de més de 800 metres.
Caminada molt bonica que ens portarà a indrets amb una gran visibilitat en totes direccions i principalment del massís de Montserrat.
Es pot fer en els dos sentits, però el que hi ha en aquest track permet gaudir de la panoràmica de Montserrat mentre caminem a les hores centrals del dia en direcció a Sant Salvador, tant Montserrat com el turó de Sant Salvador ofereixen una perspectiva molt bonica.
Vaig tindre la sort de ser a Sant Salvador a la una del migdia i es sentien les campanes del Monestir que en la solitud del paratge ressonaven d'una manera especial.
El puig Cendrós té molt bona panoràmica però de tota l'excursió destaca la vista que es gaudeix des del mirador de la creu de Saba i des de la Creueta.
Menció a part mereix el puig Ventós, colgat per la vegetació, difícil de localitzar i sense cap mena de camí que hi porti o aquest a quedat esborrat. Es pot identificar el puig Ventós com la Creu de Saba, i potser aquest darrer indret ha deixat a l'oblit el primer. En aquest indret en el track hi ha marcats tres intents des de la Creu de Saba per arribar al puig Ventós, només el que surt directament del davant de la Creu hi arriba. els altres dos no porten a enlloc.
L'itinerari comença per un corriol molt ben senyalitzat que hi ha uns metres abans d'arribar a les ruïnes de la Puda, passa per sobre la via del tren just a la sortida d'un túnel i més endavant deixa la pujada final a Sant Salvador i gira a la dreta per anar a sortir al pla del Fideuer on una curta pujada ens deixa al puig Cendrós. Tornem a l'esmentat pla i girem a la dreta per a seguir un bonic camí que ens porta al cim de la Creueta, havent deixat abans a la dreta la cruïlla a la font de la Pastora.
El cim de la Creueta està situat a sobre mateix del coll Ventós i de les ruïnes del mas Ventós. El camí segueix fins a la propera Creu de Saba.
Podeu estalviar-vos la visita al puig Ventós i seguir el camí que baixa fins a la pista que ens portaria a Sant Pere Sacama i seguir-la en direcció al pla del Fideuer. Una mica llarga i monòtona però les vistes sobre Montserrat us faran curt el trajecte.
Una vegada situats novament al pla del Fideuer cal deixar la pista i seguir un nou i bonic camí a la dreta que ens porta fins l'oratori de Sant Bernat de Menton. Seguim i arribem al coll de Bram, cruïlla de camins. Seguim uns metres més i a l'esquerra surt el camí que finalment ens deixarà a Sant Salvador de les Espases.
Per a pujar fins el punt més alt hem de travessar el menjador cobert i sortir per la porta del fons, allí hi ha una petita terrassa i els graons que pugen a la part més alta.
Sortirem de Sant Salvador pel camí que porta a la petita cova amb la imatge de la Mare de Deu de Montserrat i seguint-lo arribarem a la confluència amb l'itinerari de pujada.
de la Puda al puig Cendrós: 1h 10mn
del puig Cendrós a la Creueta: 25mn
de la Creueta a la Creu de Saba: 10mn
de la Creu de Saba al puig Ventós (evitable): 10mn
del puig Ventós a Sant Salvador de les Espases: 1h 10mn
de sant Salvador a la Puda: 35m
També podeu seguir aquesta excursió i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta La Puda (Esparreguera), puig Cendrós, Creu de Saba, puig Ventós i Sant Salvador de les Espases - Olesa de Montserrat, Catalunya (España)- GPS track