dijous, 23 de març del 2017

Curt itinerari que ens permet visitar els tres grans masos que hi ha en aquesta zona de l'Obac, concretament els del Farell, Puigdoure i Mata-rodona i de passada pujarem al puig de Puigdoure i a l'excel·lent mirador de la Creu de Mata-rodona i tampoc ens perdrem fer una aturada al bonic indret de l'ermita de la Mare de Déu de la Concepció.
Només ens queda per visitar el mas germà del Farell, el de Puxet, Putxet ó Puget, òbviament també en ruïnes. Però a la contrada hi havia més masos dispersos per la zona; entre els segles XVII i XIX amb la vinya aquesta remota i isolada zona estava plena de vida.
Les ruïnes de la Santa Creu de Palou era la parròquia dels masos de la zona. En resum per la zona hi ha molta pista i molta ruïna.
En aquesta excursió ens aprofitarem d'una d'aquestes pistes, ja que arribarem amb vehicle fins a l'entrada del Farell, just al costat de la monumental alzina dels Peregrins.
Per a trobar el començament de la pista que ens portarà fins el Farell hem de creuar el municipi del Pont de Vilomara i a la sortida, a la rotonda hem de seguir uns metres la carretera a Mura i poc abans del pont que hi ha a continuació, veurem a la dreta un carrer (que precisament es diu carrer Farell) que també porta al municipi, fa una mica de pujada i un revolt, en aquest revolt ens trobem que no podem seguir recta perquè la continuació és direcció contraria (que és la continuació del carrer Farell) .
Si no ho fos i poguéssim seguir pel carrer Farell, en uns 50 metres ja trobaríem l'inici de la pista amb un cartell que indica: "Rellinars, Mura, el Farell"; així doncs per poder arribar a aquest punt hem de girar a la dreta i descriure una "U" pels carrers següents (el carrer paral·lel al carrer Farell és el carrer Pau Casals).
Seguirem la pista i arribarem a una cruïlla de pistes amb les ruïnes de la casa Nova de Sant Jaume a l'esquerra, seguim la pista de la dreta que està en molt bon estat i amb algun tram cimentat que ens deixa al costat de l'esmentada alzina dels Peregrins; abans haurem passat, entre altres indrets, per les ruïnes de cal Padre i de les tines del Docte i també a pocs metres de l'ermita de la Santa Creu de Palou.
La pista està en molt bon estat de conservació, però l'estat de les pistes pot variar amb els anys, a vegades poden estar pitjor o poder estar millor.
L'indret de l'alzina dels Peregrins és un important nus de camins i pistes, doncs hi ha la pista de la que venim, a la dreta surt el camí que ens pocs metres porta al Farell, al davant i una mica a la dreta surt el corriol que ens portaria a l'antic Hostal de Sant Jaume de Vallhonesta, i a l'esquerra arrenquen dues pistes.
Aquestes pistes seran el nostre itinerari d'avui, ja que sortirem per una i tornarem per l'altre.
Així doncs, després de visitar l'era i la façana del Farell, començarem a caminar per la pista que puja per l'esquerra. No la deixarem en cap moment i ens portarà fins les ruïnes de can Puigdoure. Amb quines vistes construïen els masos!!
Per anar fins el cim podem començar a caminar uns metres abans d'arribar al mas o també podem apropar-nos fins la façana de l'antiga casa i seguir les ruïnes per l'esquerra.
Darrera mateix d'aquestes ruïnes ja veurem alguna fita que ens assenyala el corriol que s'enfila fins la propera carena i que segueix fins el mateix cim del Puigdoure.
Cim molt poc visitat, però amb molt bona vista de tot el Bages, Montserrat, el turó del Malpàs, Montcau, puig Andreu, roca Picarda, el Paller de Tot l'Any, el Castellsapera, el turó de la Cort Fosca, el turó del Pujol i el Castellot de Roure Llarg, així com les agulles de Mata-rodona i el Sentinella. També es veu dalt d'un turó el mas del Puxet.
Tornarem per on hem vingut fins el mas de Puigdoure i retrocedirem uns metres per la pista per la que hem vingut.
Molt aviat veurem un ample camí a l'esquerra que seguirem. Aquest ampli camí porta a una torre d'alta tensió, així que hem d'estar atents al track i a una fita que assenyala el corriol que seguirem a la dreta.
Seguim el corriol que ens porta directament a la Creu de Mata-rodona, que és la punta d'un cingle amb una vista espectacular sobre la contrada i en particular sobre el mas de Mata-rodona que hi ha a sota mateix del cingle.
En aquest indret hi ha una creu on hi ha gravat el nom de Salvador Gibert i la data de 1970, també hi ha un pal amb una senyera així com també hi trobem un llibre registre (amb signatures del 2011). És un indret molt bonic amb el massís de Montserrat com a teló de fons.
Recularem pocs metres per tal de trobar i seguir un corriol que davalla de valent i en pocs minuts ens deixa a l'indret del mas de Mata-rodona de grans dimensions i que dona nom a molts indrets de la zona.
A Mata-rodona ens retrobem amb una pista que seguint-la a la dreta ens portarà novament a el Farell, però abans farem una aturada obligatòria a la petita i bonica ermita de la Mare de Déu de la Concepció.
de l'alzina dels Peregrins al Farell: 05mn
del Farell al puig de Puigdoure: 45mn
del puig de Puigdoure a la Creu de Mata-rodona: 20mn
de la Creu al mas de Mata-rodona: 05mn
de Mata-rodona a l'ermita de la Concepció: 05mn
de l'ermita de la Concepció a l'alzina dels Peregrins: 35mn
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta El Pont de Vilomara, El Farell, Puigdoure, la Creu de Mata-rodona i ermita de la Concepció - Rocafort, Catalunya (España)- GPS track