dimarts, 21 de març del 2017

Excursió per l'Obac que, des de les ruïnes de la Casa Nova de Sant Jaume, ens permet conèixer tres indrets emblemàtics d'aquesta zona com son les ruïnes de l'Hostal de Sant Jaume de Vallhonesta amb l'ermita, després el gran mas del Farell i les ruïnes de l'ermita de la Santa Creu de Palou. També veurem les restes d'algunes de les tines que hi havia per la contrada.
L'indret de l'Hostal de Sant Jaume de Vallhonesta està totalment en ruïnes menys l'ermita de Sant Jaume. Però afortunadament un grup de voluntaris puja cada cap de setmana per netejar i desenrunar l'indret, tenen permís de l'ajuntament per a netejar però no poden reconstruir res. Malgrat aquest inconvenient la tasca que desenvolupen és encomiable i permet imaginar com deuria ser aquest estratègic hostal situat al camí Ral de Manresa a Terrassa, només cal esmentar que les cavalleries tenien capacitat per a 70 mules o cavalls i va ser habitat fins als anys 1930. La seva decadència va començar amb la construcció del ferrocarril a Manresa.
La neteja de l'indret permet trobar sota la runa les restes de molins d'oli, la cuina, i les estances de l'hostal.
El segon indret que visitarem és el Farell, un gran mas situat dalt d'un turó i en un indret privilegiat i perdut en mig de la muntanya.
També hi ha tines. Va ser restaurat i salvat de l'enrunament fa pocs anys, però no té cap activitat, ni conservació, per aquesta raó, una casa abandonada tard o d'hora tindrà el mateix perill que abans de la restauració. Pertany a la Diputació i també se'n podria treure molt profit.
El tercer indret que visitarem son les ruïnes de l'ermita de la Santa Creu de Palou.
Quin indret tan bonic i tan abandonat! Del sostre ja en queda menys de la meitat, i en el que queda a la part del presbiteri encara hi ha pintures. Les sepultures profanades. A la part externa de l'absis hi ha una sepultura a tocar de la paret, que és com s'enterraven abans els difunts, al voltant de les parets de l'església. Al campanar encara si pot accedir per l'escala de pedra externa (millor no pujar fins el final pel perill d'esfondrament). Deuria ser un indret important.
Un corriol que surt del darrera l'absis ens porta en pocs minuts a una petita presa que hi ha molt a prop de l'ermita. El nivell de l'aigua està en funció de les pluges, però la gran quantitat de peixos que hi ha indica que molt buida no deu estar-hi mai.
Per a trobar el començament de la pista que ens portarà a la Casa Nova de Sant Jaume hem de creuar el municipi del Pont de Vilomara i a la sortida, a la rotonda hem de seguir uns metres la carretera a Mura i poc abans del pont que hi ha a continuació, veurem a la dreta un carrer (que precisament es diu carrer Farell) que també porta al municipi, fa una mica de pujada i un revolt, en aquest revolt ens trobem que no podem seguir recta perquè la continuació és direcció contraria (que és la continuació del carrer Farell) .
Si no ho fos i poguéssim seguir pel carrer Farell, en uns 50 metres ja trobaríem l'inici de la pista amb un cartell que indica: "Rellinars, Mura, el Farell"; així doncs per poder arribar a aquest punt hem de girar a la dreta i descriure una "U" pels carrers següents (el carrer paral·lel al carrer Farell és el carrer Pau Casals).
Seguirem la pista un parell de quilòmetres i arribarem a una cruïlla de pistes amb les ruïnes de la casa Nova de Sant Jaume a la dreta.
Hi ha espai per a deixar el vehicle.
Des de pocs metres de les ruïnes de la Casa Nova de Sant Jaume seguirem la pista en suau pujada, però pocs metres més endavant veurem l'inici d'un ampli camí a la nostra dreta. Seguirem aquest camí que durant molta estona puja d'una manera pausada, passarem pel costat d'una cabana de pedra en molt bon estat i seguirem pujant en diagonal, fins que tot d'una el camí comença a enfilar-se de valent fins assolir la carena on conflueix amb el camí Ral que seguirem a l'esquerra.
Caminem per llom de la carena i les vistes als dos costats son molt amplies, destaca la vista del massís de Montserrat.
En poca estona arribarem a l'Hostal de Sant Jaume de Vallhonesta. Entrarem per un extrem (el que donava accés a les cavallerisses) i sortirem davant de l'ermita.
Després de gaudir de la bellesa de l'indret seguirem el camí Ral, ara convertit en una pista fins una torre d'alta tensió, per seguir després convertit en un bonic sender.
Després de una bona estona el camí desemboca en na pista a l'alçada del coll de Gipó.
Ara seguirem la pista de davalla, deixant una desviació a la dreta. Després d'una estona baixant la pista desemboca en la pista principal que seguirem a la dreta.
Poca estona després hem d'estar atents al track doncs a l'esquerra surt una pista secundaria que porta a una torre d'alta tensió que hem de seguir una cinquantena de metres, ja que en el revolt surt un corriol, poc marcat al començament, que davalla fins el fons de la torrentera i que després remunta fins deixar-nos en una cruïlla de camins i pistes que hi ha pràcticament davant del Farell.
En aquest indret contemplarem la monumental alzina dels Peregrins.
A continuació ens aproparem a aquest gran mas i després tornarem a la cruïlla esmentada per seguir la pista. Pocs metres més endavant, quan la pista gira a l'esquerra, a la dreta surt una pista secundària que porta a una petita presa. Passarem per sobre la presa i seguirem el corriol que ens deixa davant les ruïnes de l'ermita de la Santa Creu de Palou.
Travessarem aquesta construcció i seguirem un corriol una mica esborrat que en pocs minuts ens deixa novament a la pista que hem abandonat per anar fins la presa.
Ara ja només és qüestió d'anar seguint la pista.
Primer deixarem a la dreta el que queda de la masia de Ca la Miquela, seguidament a l'esquerra les tines del Docte.
Més endavant i a sota la vertical del Farell hi ha les restes d'una antiga pedrera.
Arribarem a una cruïlla de pistes i seguirem la de l'esquerra. Passarem pel costat del que queda de les tines de Cal Padre i després arribarem al bonic indret del pla de la Mandra.
Seguim la pista i arribem finalment a l'inici de la caminada.
de les ruïnes de la casa Nova de Sant Jaume a Sant Jaume de Vallhonesta: 1h 05mn
de Sant Jaume al Farell: 1h 50mn
del Farell a Santa Creu de Palou: 25mn
de la Santa Creu a l'inici: 1h 20mn
TOTAL: 4h 40mn.
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta El Pont de Vilomara, hostal de Sant Jaume de Vallhonesta, el Farell i Santa Creu de Palou - el Pont de Vilomara, Catalunya (España)- GPS track