dissabte, 4 de març del 2017

Josa de Cadí, coll de Jovell i puig de les Gralleres

Excursió al sector occidental de la serra del Cadí, sortint del coll de Jovell.
Comentar que l'estat de les pistes de muntanya és una mica exposat, perquè un any poden estar be, i l'altre no, per tornar a estar be més endavant.
La pista al coll de Jovell, en aquests moments d'abril de l'any 2016, està en bones condicions per arribar-hi en un vehicle normal, això no vol dir que estigui en perfecte estat.
Del coll del Jovell cal seguir les marques de GR i no caure en temptacions d'agafar altres desviacions, doncs la pujada és molt dura i el camí del GR està molt ben marcat i fresat.
En arribar al replà de la part superior podem escollir entre dues opcions, una és pujar directa al caire de la carena, on trobarem un pal indicador, i l'altre opció és seguir guanyant alçada, però traçant una diagonal a la dreta; també acabarem arribant al caire de la carena on veurem el fort contrast entre els vessants N i S de la serra del Cadí.
Baixarem uns metres per emprendre la pujada final al puig de les Gralleres. Tota la serra del Cadí és un gran mirador i aquest cim no és pas una excepció.
Si volem seguir fins el Vulturó o puig de Canal Baridana encara haurem de fer una sifonada considerable fins el coll de Canal Baridana i remuntar fins el cim.
Podem tornar per on hem vingut, però volia conèixer l'indret de l'avenc de la Grallera Gran del Boixeder i per aquesta raó em vaig situar a la cota aproximada d'aquest avenc i vaig flanquejar sense perdre alçada fins a trobar-lo. Realment és un pou d'uns 4 metres de diàmetre i d'una profunditat d'un primer pou de 20 metres i després un altre de 57 metres més.
Una vegada vist l'avenc la flanquejada continua fins a trobar el camí de pujada.
No ens hem de deixar enganyar per les fàcils canals que baixen pel vessant S, principalment la de canal Baridana, doncs acaben malament. Sens dubte el camí del GR és la millor opció per connectar la part alta amb la part baixa de la serra del Cadí en aquest sector del coll Jovell.
de coll Jovell a la part alta de la serra: 1h 20mn
de la part alta al puig de les Gralleres: 1h 15mn
tornada, passant per l'avenc: 1h 40mn
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Josa de Cadí, coll de Jovell i puig de les Gralleres - Tuixén, Catalunya (España)- GPS track