divendres, 10 de març del 2017

Coll de Bracons-Puig Tossell, Miralles i Cubell-St. Bartomeu Covildases

Excursió circular sortint del coll de Bracons que ens porta primer a la roca del Corb, seguit pels dos cims del Tossell, primer el Xic i després el Gros, per baixar seguidament als rasos de Manter i d'allí pujar el puig de Miralles.
En aquest punt comença una "segona" excursió, doncs per anar fins el puig Cubell no hi ha camí; després la baixada fins a Sant Bartomeu de Covildases i la tornada al coll de Bracons ho farem per camins "convencionals".
Des de tots els indrets gaudirem d'una gran panoràmica, en algun punt tapada per algun arbre, però en general la vista és molt extensa.
El Pedraforca ens anirà acompanyant molta estona, així com el Canigó, el Costabona, el Bastiments, inclús el pic de l'Infern treu el cap al costat del Bastiments, el Puigmal, el Cadí, Montserrat, el Montseny, el Bassegoda i com no podia ser d'altre manera el Puigsacalm.
Sortirem del coll de Bracons i seguirem l'itinerari bàsic per anar al Puigsacalm; aviat el deixarem per a seguir el corriol que recorre el llom de la carena.
Veurem la roca del Corb com a primer promontori important de l'esmentada carena.
Per arribar-hi al capdamunt abans hi havia una corda, que ara no hi és, però de tota manera no feia falta.
El camí estrictament no passa per la roca del Corb, però paga la pena fer els cinc metres més per arribar-hi ja que la vista és molt bonica.
El camí segueix la carena i per enfilar-se al puig Tossell Xic hi ha unes cadenes i cordes per ajudar; tampoc fan falta, però donen confiança. Seguidament arribarem al Tossal Gros, que és el punt més destacat de la carena; hi ha llibre registre, pessebre i pal amb senyera i molt bona vista.
La part que ve a continuació és molt bonica, doncs la flanquejada per fageda i prades fins els rasos de Manter és pura delícia i amb una vista del Pirineu impressionant.
Podem tindre la temptació d'apropar-nos al proper Puigsacalm, però avui el deixarem de costat.
Arribats als rasos i coll de Manter, seguirem recta i deixarem el camí que revolta el puig Miralles per l'esquerra i ens enfilarem pel ben marcat corriol que guanya alçada per dins del bosc fins a sortir als rasos del capdamunt del puig de Miralles. No hi ha cap fita, però la vista és magnifica.
Una part de la vista correspon al pla Traver amb la seva gran masia, però contra tot pronòstic no hi ha cap camí evident per baixar-hi, és més hi ha un petit cingle que et barra el pas si vols anar "per la via directa", el pas el trobarem caminant una mica a la dreta, allí, passant per sota d'un filat, hi ha un rastre de corriol, tapat completament per les fulles, però el traç i l'indret per on passa és generalment evident; així arribarem a una mena de pista en desús, la seguirem a l'esquerra pocs metres perquè s'acaba i ens trobem amb un filat; el podem seguir pels dos costats, però millor per la dreta; així doncs seguin aquest filat baixarem fins el coll de Traver.
Fins aquest indret també arribarem de baixada, doncs hi ha un camí que baixa a Sant Bartomeu. Però això serà després.
Seguim el filat, per la seva esquerra hi ha un corriol que el va seguint fins un nou collet; a l'anada vaig seguir el filat per l'esquerra, però és molt millor fer-ho per la dreta i flanquejar el pla Traver fins arribar a un nou collet on hi ha un, ja desdibuixat, cartell en una tanca del filat que diu "coll de Sant Tomàs".
Aquí comença la pujada final al puig Cubell. Decantats lleugerament a la dreta anirem guanyant alçada per dins del bosc sense cap camí evident; per sort la fageda deixa molts espais lliures i es pot anar avançant sense gaires complicacions; més amunt sembla que hi ha una traça, mig colgada per les fulles, que va donant la volta a la muntanya. La pujada és més llarga del que semblava, però finalment arribarem al puig Cubell, on hi trobem una petita placa solar i una antena o repetidor. Una instal·lació així requereix un camí clar, però no el vaig saber veure.
El descens és molt més rapit i ens hem de situar al coll de Traver esmentat anteriorment.
Hi trobarem un camí que va baixant fins arribar a les prades de Sant Bartomeu de Covildases, primer passarem pel costat del mas de Covildases, on hi ha un panell informatiu, i d'on surt el camí al coll de Sant Bartomeu i que hem de seguir; però paga la pena caminar uns metres més per tal d'arribar fins l'ermita de Sant Bartomeu, situada en un indret molt bonic.
Indret molt adient per a fer una aturada per fruir de l'indret i de la vista del Pedraforca que treu el cap a l'horitzó.
La resta ja no té cap problema, doncs seguirem una pista que ens deixa al camí del coll de Bracons al Puigsacalm; el seguirem, passarem per la collada de Sant Bartomeu i després per el punt on hem abandonat aquest camí a l'anada i seguidament al coll de Bracons.
del coll de Bracons a la roca del Corb: 30mn
de Sant Bartomeu a la cruïlla amb el camí al Puigsacalm: 30mn
de la cruïlla al coll de Sant Bartomeu: 15mn
del coll de Sant Bartomeu al de Bracons: 15mn
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Coll de Bracons-Puig Tossell, Miralles i Cubell-St. Bartomeu Covildases - Joanetes, Catalunya (España)- GPS track