divendres, 17 de març del 2017

El pic de Thoumasset és un cim de 2741 metres d'alçada situat íntegrament en territori occità però molt a prop de la frontera andorrana i més concretament de la vall de Rialb.
Així doncs té un accés molt còmode per la carretera de la Massana a les pistes d'esquí d'Ordino-Arcalís i poc després d'haver deixat el poble del Serrat cal desviar-se a la dreta vers el el parc natural de la vall de Sorteny, i començar a caminar des de l'aparcament que hi ha just a l'entrada del parc.
Si penseu repartir aquesta excursió en dues jornades, una molt bona opció és dormir al refugi guardat de Sorteny.
No queda exactament a la nostra ruta, però accedir-hi des de l'entrada del parc és qüestió de 30 ó 35 mn però quedareu meravellats de la construcció i del tracte que hi trobareu.
Es nota molt que les guardes estan allà perquè volen ser-hi.
Per començar l'excursió, si hem pernoctat al refugi haurem de tornar al costat del cotxe on podrem deixar-hi tot el que necessitarem per a pujar al cim.
Situats doncs a l'aparcament seguirem un camí molt ben senyalitzat que remunta la vall de Rialb. Al començament hi ha un àrea de pic-nic amb taules de pedra i cuines per fer brasa.
Cal dir que aquesta vall és molt bonica, més amunt passem per la font Freda i seguidament creuem el torrent per un pont i arribem a l'indret del refugi lliure de Rialb.
Seguim pujant i abans de tornar a creuar el torrent per un altre pont ens trobem amb un cartell que indica la desviació que puja a la portella de Rialb i al pic de Font Blanca.
Deixem aquest camí, creuem el torrent i poc després ens trobem un nou indicador que senyala el camí al por de Siguer i estany Blau (a l'esquerra) i al port de Banyell i estany de Soulanet (a la dreta). Aquí podem escollir ja que anirem per un i tornarem per l'altre.
Aquesta descripció puja primer al port de Siguer, però és indistint anar per un i tornar per l'altre.
El camí que fins ara havia pujat molt suaument per la vall de Rialb comença a guanyar alçada en continues giragonses i llaçades que ens porten a l'esmentat port de Siguer.
A la baixada pel vessant occità hem de posar atenció, ja que molt aviat el camí principal davalla girant a l'esquerra (i per tant apartant-se de l'estany Blau), hi ha un altre camí que surt a la dreta (no tant ben marcat) que és el que ens porta al bonic i gran estany Blau, just a la seva sortida d'aigües.
El track cau a la temptació de seguir el camí de l'esquerra (degut a la boira), però afortunadament rectifica molt aviat.
Una vegada situats a l'esmentat estany Blau l'hem de contornejar per la nostra esquerra fins arribar exactament al seu extrem contrari.
Allí veurem unes fites i algun rastre de camí que s'enfila per un pendent força pronunciat fins assolir el llom de la carena entre el pic de l'Estany Blau i el Thoumasset.
Ara seguirem l'ampli llom de la carena fins assolir el cim de Thoumasset.
El cim és un gran mirador de muntanyes i valls franceses, i també dels pics de: Font Blanca, Tristaina, pica d'Estats, pica Roja, Lavans, Medacorba, Roca-entravessada, Coma-pedrosa, pic del Pla de l'Estany, Sarraera, Estanyó, Casamanya. De la vall andorrana de'll Serrat es veu un poble que crec que és Arens o la Cortinada.
Però cal destacar especialment els estanys Blau i del Solanet ó Soulanet.
Per arrodonir l'excursió baixem per l'altre costat, així coneixerem primer l'estany Blau i ara anirem pel del Solanet.
Al cim conflueixen tres carenes, una és per que hem pujat (NO), la segona enllaça amb el pic de Banyell per una complicada aresta (SO) i la tercera baixa fins una profunda collada i que surt del cim perpendicularment de la que hi hem arribat (SE).
Hem de començar a baixar per aquesta carena, veurem fites que ens assenyalen els millors indrets per passar. No és cap desgrimpada, però el terreny és força inclinat i cal posar-hi atenció. Bàsicament baixem pel vessant NE que és on hi ha els millors indrets, a mitja baixada hi ha una petita bretxa amb una fita, i hem d'anar i en arribar-hi ja veurem l'estany del Solanet a sota i uns pendents molt més fàcils que ens hi portaran.
Podem baixar fins l'estany, però també podem anar flanquejant fins arribar a un estanyet superior, no hi ha camí, però el terreny és molt evident.
D'aquesta manera ens estalviarem uns metres en la remuntada fins el port de Banyell.
Pocs metres abans d'arribar-hi trobarem el camí que puja des de l'estany del Solanet.
Ara ja només queda seguir el ben senyalitzat camí que ens deixarà novament a la cruïlla esmentada a la pujada.
Però cal fer notar que la part alta d'aquesta petita vall de Banyell és una catifa verda d'una gran bellesa.
de l'aparcament a la font Freda: 30mn
de la font Freda a l'indret del refugi de Rialb: 10mn
de l'indret del refugi al pont i cruïlla amb el camí a la portella de Rialb: 15mn
del pont a la portella de Siguer: 50mn
de la portella a l'estany Blau: 20mn
de l'estany a dalt la carena: 50mn
de la carena al pic de Thoumasset: 25mn
descens fins l'estanyet superior de Solanet: 50mn
de l'estanyet al port de Banyell: 20mn
del port a la cruïlla d'anada i tornada: 40mn
de la cruïlla a l'aparcament: 40mn
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Circular al pic de Thoumasset per la vall de Rialb i refugi de Sorteny (Andorra) - Les Sobiranes, Ordino (Andorra)- GPS track