dilluns, 13 de febrer del 2017

Tossal de les Viudes des de Aiguaviva

Valielles de Busa

El tossal de les Viudes és un esvelt cim de 1378 metres, de nom singular, situat entre la serra dels Llengots i la de Valielles i davant mateix de la cinglera N de la serra de Busa.
Degut a la seva privilegiada posició té una vista fantàstica de la serra de Busa, del pantà de la Llosa del Cavall i de totes les anfractuositats d'aquesta singular i trencada zona.
La seva ascensió no és ni fàcil ni difícil. Fins el collet que dona pas al grauet de Valielles no té cap problema, excepte la forta pujada. Després la pujada del collet al cim no és difícil, però el camí és perdedor, però hi ha fites fàcils de seguir. Hi ha zones amb timba, però només al vessant S.
Arribem a la punta més alta, però una mena de creu i una estaca vermella están en un segons cim una mica més baix, al accedirem immediatament.
També gaudim d'una gran vista de la vall de Valielles amb el bonic racó de Sant Andreu i també del Pedraforca i de la serra d'Ensija, amb el destacat cogulló d'Estela.
Poc abans d'arribar al collet passem pel costat de la roca de la Creu, una gran pedra on hi ha gravada una petita creu pintada de color vermell.
Normalment aquesta excursió segueix baixant pel grauet i flanquejant pel vessant S fins arribat al grauet dels Llengots; però vaig voler mirar com es pujava al tossal Gros (situat a l'esquerra del collet), pujada de la que no vaig trobar cap referència, i aquesta opció va descartar-ne la d'arribar al grauet dels Llengots.
Per anar al tossal Gros, surt un corriol des del mateix collet, però aviat queda desdibuixat pel desús i per la gran quantitat d'arbres caiguts que dificulten el pas; tot i que el traçat del corriol és a estones evident. a mesura que avances el terreny es va fent més escabrós, amb continues baixades i pujades; de tal manera que vaig decidir recular. Deixo aquesta anotació per si algú vol "acabar la feina".
Per a començar aquesta excursió ens hem de situar a la casa de colònies d'Aiguaviva a la que s'arriba des de la carretera de Sant Llorenç de Morunys a Berga, (hi ha un rètol que ho indica).
d'Aiguaviva al collet del grauet: 45mn
del collet al tossal de les Viudes: 35mn
del tossal al collet: 25mn
del collet a Aiguaviva: 35mn
(l'exploració vers el tossal Gros va ser de 40mn entre anar i tornar)
També podeu seguir aquest itinerari i d'altres a:
Wikiloc - ruta Tossal de les Viudes des de Aiguaviva - Sant Llorenç de Morunys, Catalunya (España)- GPS track