dissabte, 11 de febrer del 2017

Camí aeri i cim de l'Artic (Fumanya)

És evident que l'objectiu d'aquesta excursió consisteix en fer la travessia de l'aresta de l'Artic, però els 10 kms del recorregut total ens sorprendrà en cada moment.
Tot el camí és molt bonic i els indrets a destacar son l'ermita de Santa Magdalena, la creu del Culell, el petit cim de l'Esdavella, el mirador del Telefèric, la panoràmica des del cim de l'Artic i tot el camí de tornada transcorre per dins d'un bosc molt bonic.
El punt d'inici de la caminada és un petit aparcament que hi ha a la carretera BV-4025, concretament en el km 7,2 comptant com a km 0 la cruïlla d'aquesta carretera a Figols i coll de Fumanya amb la C-16.
Retrocedirem uns 50 metres per la carretera i ens enfilarem pel bonic camí que trobarem. En poca estona arribarem al petit collet del grau de la Mola. En aquest indret tornarem a passar a la tornada. Seguirem recta seguint l'indicador de l'ermita de Santa Magdalena.
Des del grau de la Mola tot és baixada. L'indret i l'ermita de Santa Magdalena voltada de vegetació és molt bonic.
Seguirem baixant, deixarem una casa a la dreta, travessarem una pista i arribarem a la creu de Culell, també és una cruïlla de camins. Seguirem ara per una pista que en sortir del bosc ens deixa davant de les prades de la casa de turisme rural de Belians, seguidament arribem a l'esmentada casa, precedida per un bonic safareig i font.
Seguim una nova pista a l'esquerra que ens condueix a tocar de Vallcebre.
No hi acabem d'arribar ja que immediatament després de travessar el pont sobre el torrent Negre girem a l'esquerra per seguir un estret corriol que s'enfila de valent (ja tocava, doncs tota l'estona hem estat baixant).
El corriol porta a dalt del grau i abans de baixar al pla de la Barraca (aparcament pels que van directament al camí aeri de l'Artic i a les vies ferrades de la zona) ens acostarem al cim de l'Esdavella; un petit promontori culminat per una senyera a tocar del camí i amb molt bona vista.
Tornarem al camí i seguidament arribarem a les indicacions del mirador del Telefèric.
És gairebé obligatori arribar-hi, passarem per dos petits túnels (en el primer hi ha fotografies de l'època en que funcionaven les mines i el telefèric), dins dels túnels el GPS perd la connexió amb el satèl·lit i marca el que li dona la gana, però és la part més fàcil i turística de l'excursió i no hi ha cal problema.
A la sortida del segon túnel hi ha el mirador i tres taules panoràmiques.
Tornarem endarrere i baixarem al pla de la barraca i passarem pel costat de la cabana d'informació a tocar de la carretera B-401.
Sense arribar a tocar-la girarem a l'esquerra, travessarem el torrent i ens trobarem amb el panell indicatiu al camí aeri, a les vies ferrades i a la zona d'escalada de l'Empalomar.
Seguirem les indicacions que ens porten a la font de la Canalassa (seca), el camí segueix una lleixa molt bonica, passem per l'indret dels camps de tabac (no acabo d'entendre com podien plantar tabac en un terreny tan estret).
Hi ha revolts del camí que permeten acostar-se al cingle i contemplar la panoràmica. Un d'ells és el mirador del Sinclinal.
Deixarem els indicadors a les vies ferrades i ens trobem al coll de la Canalassa.
Seguim el camí que comença a devallar.
Hem d'estar atents, doncs poca estona després, i sense cap indicació, veurem una cadena a la dreta, és l'inici del camí aeri de l'Artic.
El camí de l'Artic és llarg, gairebé 1,5 kms i el començament amb la cadena és una mica espectacular, però no tot el recorregut és així, és més aquesta és la única cadena que hi ha en tot el recorregut i més de la meitat dels 1,5 kms és un camí normal per dins d'un bosc, això si amb una vista espectacular sobre les parets plenes de petjades de dinosaures de Fumanya.
També tenim una escapatòria en el collet del Grauet, per on passa un corriol que porta al coll de Fumanya.
Tornant al principi, després del pas inicial de la cadena quedem situats al capdamunt de la cresta, just en el punt on acaba la via ferrada de l'Empalomar i hi ha un cartell indicador que ens aconsella no seguir en condicions meteorològiques adverses o a persones amb vertigen.
A partir d'aquest punt anirem seguint la cresta i en alguns trams anirem pel costat de la mateixa. Hi ha moltes grapes per ajudar a progressar, per a posar les mans, els peus o primer un i després l'altre, en un curt sector hi ha una barana.
Tots els passos son molt curts. Una mica més llarg és la sortida del coll del Grauet i el més "espectacular" és la baixada d'una canal on hi ha grapes a cada costat (en total sis), aquest indret l'he marcat en el track amb el punt d'interès "Grapes".
Però tal com ja he comentat abans, hi ha llargs sectors on camines per un camí per dins del bosc sense cap mena de complicació.
A l'últim sector la pujada s'accentua i arribem a una cruïlla amb un cartell informatiu, som al final del camí aeri de l'Artic.
Seguirem a l'esquerra i hem d'estar atents perquè pocs metres després hi ha una pintada de color vermell en una pedra que ens indica el camí al cim de l'Artic. Tot el trajecte està molt ben senyalitzat amb pintura groga, verda i blanca o blava i amb profusió de cartells; però a la cruïlla que porta al cim que dona nom a tot plegat no hi ha cap indicador.
Acabar de pujar al cim d'Artic no és necessari però ja que hem fet tot el recorregut per la cresta que porta el seu nom és just acabar-hi d'arribar; és un trajecte curt per dins del bosc i amb poca pujada.
El cim dona la sensació que és poc visitat ja que només hi ha una petita fita i poca cosa més; però contra el que semblava que la vegetació taparia la vista. el punt culminant és rocós i la vista és esplèndida. el Montseny, el Sobrepuny, el Taga, el Puigmal, Tossa d'Alp, el Serrat Voltor, la Creu de Ferro... i també és un excel·lent mirador dei les parets de Fumanya amb les petjades de dinosaures .
Tornarem a la cruïlla anterior i només cal seguir el camí per tornar al punt inicial, però aquest camí per dins del bosc és molt bonic; arribarem a una nova cruïlla en el punt on comença el grau de Cal Gat (que deixem a la dreta) però és interessant apartar-se del camí uns deu metres per apropar-nos al caire del cingle, ja que la vista sobre la vall és molt bonica.
des de l'inici a l'ermita de Santa Magdalena: 20mn
de l'ermita a la creu de Culell: 15mn
de la Creu al cim de l'Esdavella: 50mn
de l'Esdavella al mirador del telefèric: 05mn
del mirador a l'inici del camí de l'Artic: 30mn
de l'inici al final: 1h 15mn
del final del camí al cim de l'Artic: 10mn
del cim de l'Artic al punt d'inici: 45mn
Wikiloc - ruta Camí aeri i cim de l'Artic (Fumanya) - Figols, Catalunya (España)- GPS track