dissabte, 11 de febrer del 2017

Sant Julià de Cosp

Sant Romà de la Clusa

Santuari del Montgrony

Excursió circular per aquesta zona de la trencada i complicada serra del Catllaràs que ens porta a visitar indrets molt bonics alguns i de molt bona panoràmica d'altres i també d'ambdues coses.
Indrets molt bonics son per exemple les dues ermites, la de Sant Romà de la Clusa i la de Sant Julià de Cops; de sort molt dispar. La de Sant Romà restaura i voltada de prats "privats" i amb una canalera de PVC a la part obaga que desllueix la imatge que tenim del romànic i amb una construcció (imagino que deuria ser la rectoria) al davant del campanar que també resta visió de l'edifici, però l'ermita i l'entorn és molt bonic. Mentre que la de Sant Julià de Cosp està abandonada completament, mig menjada per la vegetació, amb la volta esquerdada, anunciant el proper enfonsament de la teulada, però completament perduda en mig del bosc, en un indret també molt bonic. El petit turó on està situada la faria visible si no fos per la vegetació que l'amaga.
Indrets amb molt bona panoràmica son l'indret de les Pilones (amb una taula panoràmica), els rasos de Clarent i el propi Puig Lluent.
Els rasos de Clarent a part de la bona vista també és un indret molt bonic, situat al caire del cingle.
He catalogat la dificultat com a mitjana per una simple raó i és l'enllaç de la pista del pla Fondo de Dalt amb l'ermita de Sant Julià, És una baixada directa de 100 metres de desnivell per dins del bosc sense un camí o corriol ben definit, sembla que deuria ser-hi, es baixa seguint un filat pel bestiar, la qual cosa indica que no és vertical i el bosc no és espès i es pot seguir l'esmentat filat sense problemes.
També haig de fer una observació, ja que a partir dels rasos de Clarent fins una mica abans de la font de les Calamites no vaig seguir el camí (GR), em vaig decantar una mica a l'esquerra (la proximitat d'uns caçadors en varem fer perdre la concentració), però tant si seguiu el camí com el track arribareu a l'esmentada font.
Tota la resta sense cap complicació, menció especial amb l'antic camí de Sant Julià a Castell de l'Areny, ja que és molt bonic.
L'itinerari comença a l'entrada al nucli de Castell de l'Areny, just al costat de l'Ajuntament hi ha un cartell informatiu i l'inici del camí; aviat arribarem a un petit coll, on hi ha una casa a mig construir i un nou indicador, girarem a l'esquerra; el camí molt ben marcat combina estones planeres amb estones de pujades, anirem enlairats fent la volta al poble.
Després d'una pujada final amb successives llaçades sortirem del bosc i arribarem a l'indret de les Pilones, on hi ha les restes d'un antic telefèric d'explotació forestal. A l'indret amb molt bona vista sobre la vall hi ha un panell panoràmic i una petita explicació.
Seguirem el camí, que ara entra a la part obaga de la muntanya, i després d'una curta baixada arribarem a l'indret de Sant Romà de la Clusa (també si arriba amb cotxe des de Vilada). a part de l'ermita romànica l'indret és una important cruïlla de camins i pistes.
Estrictament no caldria arribar fins l'ermita, ja que la pista que hem de seguir no hi passa, però paga la pena arribar-s'hi (50 metres mal comptats).
Un nou cartell indicador ens assenyala el camí. Seguirem la pista uns metres, posem atenció al track doncs l'abandonarem per fer drecera, tot seguint unes marques blanques que ens porten a travessar una fageda molt bonica; de sobte sortim de la fageda i ens trobem als rasos de Clarent. repeteixo, indret molt bonic, tant pels prats, el cingle i la vista, onades de muntanyes es perden a l'horitzó, (el Pedraforca treu el cap).
Seguirem el track o el camí (aquest segueix la pista de la dreta del coll) que ens porta a la curiosa font de les Calamites i després al coll de Puig Lluent.
Una curta pujada pel llom de la muntanya ens deixa dalt del cim, una modesta fita i un cartell així ho indiquen.
La fita pot ser modesta, però la panoràmica és extraordinària. No conec tot el que es veu; però per exemple: puig de Sant Amand, Taga, Estela, Bessagoda, Puigmal, Costa Pubilla, Montgrony (tant el Santuari com Sant Pere), tossa d'Alp, la Roca Forcada, rasos de Peguera amb el roc d'Oró i el cogulló d'Estela, el Cabrerés, Montseny, La Mola de Sant Llorenç del Munt, Montserrat, Salga Aguda, ... 360 graus de vista.
Baixarem del cim seguint el filat, els primers metres son una mica desdibuixats, però aviat el camí es fa evident i arribem al bonic indret del pla Fondo de Dalt, on un nou cartell indicador assenyala totes les opcions, menys la de Sant Julià de Cops.
Seguim la pista que davalla fin un nou encreuament de pistes. Seguim baixant i ara hem d'estar atents en el revolt on hem d'abandonar-la per baixar pel dret, ja que la pista s'allunya de Sant Julià, que tenim a tocar a sota mateix.
Baixem una mica pel dret seguint un filat i alguna marca en un arbre fins que ja veiem l'ermita entre els arbres. Després d'admirar aquesta sòlida construcció i imaginar-nos la seva importància en altres temps (l'escala d'accés a la porta n'és una prova) abandonem l'indret i seguim el camí, molt evident i marcat amb pintura groga), que ens porta al mas de Cal Satre, on els antics camps abandonats i convertits en prats conviden a fer una aturada.
Aquí ja retrobem pistes que ens porten al coll de Coma i seguidament al davant de la bonica església de Castell de l'Areny.
de Castell de l'Areny a les Pilones: 50mn
de Sant Julià a Cal Sastre: 1h 10mn
de cal Sastre al coll de Coma: 20mn
del coll de Coma a Castell de l'Areny: 05mn
Wikiloc - ruta Castell de l'Areny-St Romà de la Clusa-Puig Lluent-St Julià de Cosp - Castell de l'Areny, Catalunya (España)- GPS track