divendres, 27 de gener del 2017

La Barata, bateria antiaèria, roca del Corb, turó de la Carlina i roca Salvatge

Excursió per una de les zones més profundes de la serra de l'Obac com son les canals del Llop i de Mura.
També passarem pel costat de l'avenc de les Pinasses i com a curiositat també visitarem les restes d'una instal·lació de bateria antiaèria de la Guerra Civil.
Des de dalt del turó de la Carlina el track continua i després gira una mica a la dreta i també una mica a l'esquerra; no cal seguir-lo doncs no porta a enlloc, simplement buscava el camí de baixada al coll Estret que no vaig saber trobar. Finalment vaig optar per tronar uns metres endarrere fins el primer track abans del cim. Pujant també podem seguir aquesta cruïlla a la dreta i no pujar al turó de la Carlina doncs no té cap tret diferencial que aconselli pujar-hi.
Deixarem el vehicle en algun dels petits aparcaments que hi ha a la zona de la Barata, i ens situarem a unes curtes escales de fusta que ens deixaran en una pista, girarem a la dreta i pocs metres després deixarem la pista (que retrobarem a la baixada) i agafarem un corriol que surt en forta pujada a l'esquerra. Cal posar atenció doncs bastant més amunt hem d'agafar una desviació a l'esquerra que queda poc marcada (atenció doncs al track). Aquest nou corriol baixa fins a trobar una torrentera, la travessa i en la pujada següent trobem l'avenc de les Pinasses de 58 metres de profunditat.
Seguirem el camí i nova desviació poc marcada a la dreta que ens portarà a les ruïnes d'una instal·lació de bateria antiaèria (només queda els restes dels cargols en forma de cercle, d'una mena de bunker i una colla de maons enrunats d'algun edifici).
Seguirem la carena, que després d'una petita i molt fàcil grimpada, (si és que es pot emprar el mot grimpar) ens deixa dalt de la roca del Corb (gran mirador), immediatament després travessem el camí que ens portaria al puig Codina i a la roca dels Caus Cremats i als Rourets.
Pujarem fins el turó de la Carlina, de vista molt limitada per la vegetació. Retrocedirem fins un proper trencall a l'esquerra i pel camí molt ben marcat arribarem al coll Estret.
Girarem a l'esquerra i ens enfonsarem seguim el corriol per la canal del Llop, davant ens apareixerà la gran paret rocallosa de la roca Salvatge.
Aquest corriol ens portaria a la zona del parc del coll de l'Obac, però haurem d'estar atents i en arribar a una cruïlla hem de girar a la dreta per tal de seguir un nou corriol que després de travessar la torrentera de la canal de Mura s'enfila fins un petit collet d'on surt el caminet que ens porta dalt de la roca Salvatge. Curta camina fins el cim d'aquesta allargada roca; no hi ha cap dificultat, només cal no tenir vertigen, doncs els estimballs a cada costat son impressionants. Només hi ha un pas de curta grimpada, abans equipat amb una corda que ara ha desaparegut, però és tant curt el pas que algú hi ha posat una pedra com a primer graó, que ja et permet pujar sense cap problema.
Dalt de la roca Salvatge la vista sobre la paret del Paller de Tot l'Any és espectacular així com del massís de Montserrat.
Tornarem al collet i per no tornar pel mateix indret, seguirem el corriol que ens deixarà en l'ampli camí que va del coll de les Tres Creus al Paller de Tot l'Any, girarem a la dreta, el seguirem una estona, i després agafarem un corriol a la dreta que passa per sota el cim de Castellsapera (al que podem pujar per una canal en uns 20 mn) i que ens dona una molt bona perspectiva de la muralla del Castellsapera i del Queixal del Porc, arribarem a un collet paral·lel al collet Estret (hi ha un camí que els uneix), seguirem el camí en baixada, després convertit en la pista que hem abandonat només començar a caminar i així arribarem a l'inici de l'itinerari havent fet una bonica circumval·lació per aquest sector de la serra de l'Obac.
de la Barata a la cova de les Pinasses: 25mn
de la cova a la bateria antiaèria: 10mn
de la bateria a la roca del Corb: 10mn
de la roca del Corb al turó de la Carlina: 10mn
del turó de la Carlina al coll Estret: 10mn
del coll Estret a la roca Salvatge: 45mn
de la roca Salvatge a la Barata: 1h 10mn
TOTAL: 3h
Wikiloc - ruta La Barata, roca del Corb, turó de la Carlina i roca Salvatge - Rellinars, Catalunya (España)- GPS track