dimecres, 5 d’abril del 2017

Pont de la Molinassa (Vallferrera) i pics dels Estanys, 2953m i Baborte, 2938m

Aquesta excursió pot servir d'alternativa a una pujada a la Pica d'Estats frustrada pel mal temps; o en el cas que ens ocupa l'idea original era anar del pic dels Estanys al de Sotllo per la cresta, però un dia ruflo i boirós, amb neu caiguda durant la nit va obligar-me a modificar el recorregut.
L'itinerari actual tampoc arriba al mateix cim dels Estanys, doncs es queda en l'avant-cim, restant només el descens a la bretxa que separa les dues puntes; no és difícil, però la curta, però dreta, canal que baixa a l'esmentada bretxa queda orientada al N i per tant estava nevada i glaçada.
Una vegada dalt de l'esmentat avant, i veien que el dia seria més o menys boirós, però que de moment no plouria vaig decidir salvar l'excursió canviant el pic de Sotllo pel pic de Baborte; d'aquesta manera va quedar una excursió "força digna" i amb les boires que a estones deixaven passar la llum del sol vaig poder contemplar i gaudir d'unes imatges molt boniques de sol i núvols.
L'indret de l'estany de Canedo és d'una bellesa especial, perdut, recondit i encara amb importants congestes de neu a l'ombra obaga del pic de Baborte.
L'excursió no té cap dificultat especial, car l'única petita dificultat (la baixada a la bretxa de les dues puntes del pic dels Estanys) no està contemplada en aquesta excursió; però els desnivells i alguns pendents son pronunciats. La pujada al pic dels Estanys sembla complicada des del vessant dels estanyets de Sotllo, però pel vessant de Canedo no té cap dificultat tret del pendent.
L'itinerari és molt evident i no necessita gaires explicacions; cal seguir el camí a la Pica d'Estats fins l'estany de Sotllo, allí cal girar a l'esquerra i seguir el torrent que ens portarà a la petita vall dels estanyets de Sotllo, allí ja veurem el doble coll de Canedo, hem de pujar al de més a la dreta; allí passar al vessant de Canedo i remuntar la muntanya fins l'avant-cim del pic dels Estanys (si volem seguir fins el pic, hem de baixar per una canal fins el fons d'una bretxa, i des d'allí acabar de pujar al cim, també decantats al vessant de Canedo).
Per seguir vers el pic de Baborte, hem de tornar al coll, baixar pel vessant de Canedo, per revoltar un important bony de la carena i remuntar fins un segon coll, on girarem a la dreta per pujar al pic de Baborte.
Una vegada assolit aquest cim baixarem al coll de Baborte (alerta amb el track, doncs degut a la boira vaig baixar uns metres massa decantat a la dreta, però vaig rectificar ràpidament). Una vegada al coll, seguir fins el fons de la petita vall dels estanys de Sotllo i d'allí ja enllacem amb l'itinerari de pujada.
Si volem partir l'excursió en dues jornades, per la zona de l'estany de Sotllo i per la vall dels estanyets hi ha nombrosos llocs per a passar la nit.
de l'aparcament al refugi de la Vallferrera: 20mn
del pic al coll de Baborte: 30mn
del coll de Baborte a l'estany de Sotllo: 35mn
de l'estany de Sotllo a l'aparcament de la Vallferrera: 1h 35mn
També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Del pic dels Estanys, 2953m al pic de Baborte, 2938m - Tor, Catalunya (España)- GPS track