dimarts, 11 d’abril del 2017

Graus, pleta Palomera i cercle del Mont-roig; (pics de la Roia, 2664m, Estanyet, 2659m, punta N del Mont-roig, 2858m, Mont-roig, 2864m, Mont-roig geodèsic, 2848m, punta S del Mont-roig, 2846m, Major de la Gallina, 2758, Inferior de la Gallina, 2725m, Ventolau, 2849m i Vedó, 2725m)

Octubre del 1984; 30 dies després de la inauguració del refugi Enric Pujol o del Mont-roig

Aquesta excursió recorre tot el cercle del pic del Mont-roig començant pel pic de la Roia de Mollàs fins el pic de lo Vedo, passant doncs pels cims de l'Estanyet de la Roia, la punta N de Mont-roig, el Mont-roig, el vèrtex Geodèsic del Mont-roig, la punta S també del Mont-roig, el pic Major de la Gallina, el pic Inferior de la Gallina, el Ventolau i acabant amb el pic del Vedo.
Llarga, entretinguda i bonica circumval·lació d'aquest cercle lacustre dels estanys de la Gallina, però també, i degut al recorregut, sobre els estanys de la vall de la Cornella, els de la vall del Nyiri, la vall de la Gola, el fantàstic racó dels Tres Estanys i els estanys de la vall del Vedo, així com les diferents perspectives i tonalitats dels esmentats estanys de la Gallina.
És aconsellable fer la excursió en dues jornades, (tres en el meu cas, amb dues nits al Clot de l'Escala).
En aquesta ruta hi ha el refugi del Mont-roig, que també pot ser una base d'inici del circuït, però el punt clau és l'esmentat Clot de l'Escala. Si pernoctem en el refugi, haurem de caminar més el primer dia i el segon haurem de baixar fins el Clot. De pujada de més son uns 35 ó 40 minuts més, i de baixada uns 25 minuts que haurem d'afegir a l'itinerari.
L'excursió comença el revolt de la pista als estanys del port de Tavascan que hi ha després del trencall a les bordes de Noarre. Indret on hi ha una senyal indicadora del camí a la pleta Palomera.
Seguim aquest camí i poc després arribem a la palanca i sobre el torrent del Port de Tavascan i immediatament després a la Pleta Palomera. El camí comença a remuntar la vall de la Roia de Mollàs, indret molt bonic; arriba a la cabana i pleta del Fangassal. Aquí també es pot dormir (llàstima dels ratolins que es passegen per la cabana); seguim la vall de la Roia amb bonics salts d'aigua fins arribar al Clot de l'Escala.
Indret clau, per anar al refugi el camí gira a l'esquerra i per anar al pic de la Roia girem a la dreta, deixant la torrentera que baixa del coll de la Roia apartada a la nostra esquerra. Forta pujada però amb alguns replans herbats molt bonics. Veurem l'estanyol del coll de la Roia enfonsat a la nostra esquerra i nosaltres anirem a buscar el llom de la carena que ens deixarà dalt del cim. Baixarem fins el coll de la Roia i seguirem carenejant fins el pic de l'Estanyet de la Roia i poc després arribarem a un coll tarterós on trobarem les fites i el camí que puja al Mont-roig pel vessant francès.
Seguirem aquest camí fins la punta N del Mont-roig; indret molt visible per les fites que hi ha, senyal de d'importància de l'indret, una mica més baix que el propi Mont-roig.
Fins aquí cap dificultat remarcable. Ara haurem de baixar a la marcada bretxa que separa les dues puntes principals del Mont-roig i que dona a la canal típica i visible del cim.
Sembla difícil però no ho és gaire. En el vessant francès hi ha la solució. El descens és una petita desgrimpada molt fàcil i la remuntada potser és una mica més complicada, però també en el vessant francès i sense perdre ni guanyar alçada veurem una fita (si hi és) que ens marca una mena de petita flanquejada que ens porta a una fàcil canal que ens deixa a tres o quatre metres del cim.
En aquest cim tot i ser la punta més alta del Mont-roig en prou feines hi ha una fita cimera. Seguirem carenejant, seguint les traces d'un corriol, amb petites dificultats al principi, per tal d'arribar sense cap mena de dificultat a les altres dues cotes del cim. Aquí la vista s'obre a les valls d'Esterri i d'Isil.
Entrem en una nova fase de l'excursió i que consisteix en pujar als pics de la Gallina. El primer, el Pic Major l'assolirem després de baixar de la punta S del Mont-roig fins un collet i després d'una petita grimpada.
La baixada d'aquest cim la farem de cara a l'estany Major de la Gallina (per cert, aquest estany és preciós) per a revoltar a continuació el cim Major per tal de quedar situats al peu del pic Inferior, que grimparem una mica decantats al vessant dels estanys de la Tartera (vall del Nyiri). Dalt d'aquest cim se'ns obra tota la vall lacustre de la Gola amb els estanys de la Gola, Calverante i Curiós.
El pic Inferior té un llom que prové del coll Curiós que ens permet baixar uns metres, una vegada perduts aquests metres podem fer una flanquejada, (en els primers metres cal extremar les precaucions) que sense perdre alçada ens portaran a un ampli coll novament a cavall de la vall de la Roia.
Baixarem uns metres en direcció a l'estany Major de la Gallina, fins una petita clotada (quasi sempre hi ha una congesta de neu, sigui quina sigui l'època de l'any) on podrem trobar la primera d'aigua des del clot de l'Escala. En aquesta petita clotada hi ha una camí transversal que ens portarà a una collada on la visió s'obre als paradisíacs Tres Estanys, Indret d'una gran bellesa.
Un corriol gira a l'esquerra i així arribem al pic de Ventolau. Indret que domina els estanys de la Gallina, els Tres Estanys i l'estany del Vedo, que sembla simètric amb el major de la Gallina, estan a la mateixa alçada i tenen la mateixa forma, encara que el de Vedo és més petit.
Seguirem la carena, passant per un collet al que tornarem fins el pic del Vedo.
Tornarem al collet esmentat i baixarem per una canal tarterosa fins a l'estany Major de la Gallina, on trobarem les fites que seguirem, tot passant pels estanys Superior, Mitjà i Inferior i fins la porta del refugi Enric Pujol ó del Mont-roig, seguirem baixant fins el clot de l'Escala, tot passant per l'estany de Llavera i desfarem el camí d'anada fins l'inici del camí.

De l'inici a la palanca i pleta Palomera: 10mn
de l'estany Mitjà al refugi del Mont-roig: 20mn
del refugi a l'estany de Llavera: 10mn
de l'estany de Llavera al clot de l'Escala: 15mn
del clot de l'Escala a l'inici de l'itinerari: 1h 15mn.
TOTAL: 10h 25mn (sense comptar les aturades!)

També podeu seguir aquest itinerari i veure el mapa i la gràfica a:
Wikiloc - ruta Graus, pleta Palomera i cercle del Mont-roig; (pics de la Roia, Estanyet, Mont-roig, Gallina, Ventolau i Vedó) - Tabescán, Catalunya (España)- GPS track