dijous, 20 d’abril del 2017

Aneto

Vallhiverna

Besiberri Sud i Coma-lo-forno

Excursió altament recomanable per l'indret dels estanys Roi.
És un dels racons del Pirineu que segurament hem vist des de varis punts i que no hem trobat mai el moment d'anar-hi, ja que la seva veïna vall dels estanys de Gèmena, que ens porta al Besiberri Sud, sempre ens atrau més.
Però paga la pena descobrir-la ja que és molt bonica, planera, plena de prades i amb la meravella de l'estany Roi.
També gaudirem d'una panoràmica extraordinària de l'Aneto, Russell, Vallhiverna, punta Alta, Coma-lo-forno, Besiberri S, Avellers, Punta Senyalada, Baserca, Escobedieso, Turbó, Cotiella, entre els mes destacats.
També cal destacar els afloraments de pedres ferruginoses ó pirites que donen el color a la vall i a les carenes. El pic de Fenarroi també se'l coneix com a pic del Ferro.
L'itinerari comença pràcticament al costat del balneari de Caldes de Boí, uns metres més amunt al costat de la caseta d'informació del parc.
D'allí surt un camí que primer planeja una mica en direcció al Balneari fins una cruïlla on comença a pujar de valent per dins d'una magnífica fageda. Forta pujada que ens deixarà al bonic pla de la Cabana. Indret on hi ha una cabana de nova construcció, tancada, però amb un minúscul habitacle obert, però sense sense llitera ni rés, simplement és com un caixó. Uns metres més amunt encara es pot veure l'antiga cabana. També hi ha la font del Llubriqueto.
En aquest pla hi ha la bifurcació de camins als estanys de Gèmena ó als Roi.
Un bonic salt d'aigua a la dreta ens indica la posició i camí als estanys de Gèmena. Nosaltres hem de seguir el marcat camí que segueix pel fons de la vall per tal d'anar guanyant alçada en successives terrasses.
Arribats a la cota 2200 metres travessarem el torrent per tal d'emprendre una forta pujada, sense camí, pel llom de la muntanya, que ens portarà directament al capdamunt del pic Roi, on contrasta la suavitat de la nostra pujada amb els verticals estimballs que hi ha a l'altre vessant.
Després de contemplar l'extensa panoràmica, baixarem del cim per una suau pala fins un collet on començarem a remuntar, el terreny es trenca una mica, i alguna vegada ens haurem d'ajudar de les mans.
Algun amuntegament de pedres ens fa entendre perquè la contrada està farcida de noms relacionats amb el ferro!
Arribats sense gaires complicacions al pic del Ferro o Fenarroi seguirem gaudint de la panoràmica i de la bonica vall de Fenarroi que s'ens obra als nostres peus, amb una visible nova cabana situada en uns bonics prats just on s'acaba el bosc.
En aquest cim tornen a fallar les corbes de nivell doncs segons el mapa estàs uns metres per sota el cim.
Els cims de Baserca i punta Senyalada ens conviden a pujar-hi, però avui els deixarem per una altre visita a aquesta contrada.
Baixarem al coll de Fenarroi i ens acomiadarem de la panoràmica de l'Aneto i emprendrem la baixada vers l'estany Roi.
Arribats a l'estany Roi haurem de fer una parada obligatòria per a gaudir de l'espectacle que ens ofereix aquest estany.
Després i a contracor seguirem baixant pel marcat camí fins a retrobar l'itinerari de pujada.
de la carretera al pla de la Cabana: 1h 15mn
de l'estany al pla de la Cabana: 30mn
del pla de la Cabana a la carretera: 50mn
TOTAL 5h 05mn
Wikiloc - ruta Balneari de Caldes de Boí i pics Roi, 2575m i Fenarroi, 2540m - Erill la Vall, Catalunya (España)- GPS track