dimecres, 19 d’abril del 2017

Bonica excursió circular que ens portarà a recórrer aquesta bonica zona del Pirineu Oriental encavalcada entre el massís del Canigó a l'est i el pic de Bastiments a l'oest Qualsevol època és bona per a fer-la, però en el cas de anar-hi a la primavera destaca per la verdor exuberant que ens envolta per tots costats a la part baixa de la muntanya i neu que encara resta a las parts més altes i principalment al vessant Nord.
L'inici de l'excursió és a la collada Fonda en la pista que uneix Setcases amb Espinavell.
Aquesta pista és molt ampla i acostuma ha estar en molt bon estat.
En el mateix coll seguirem tota l'estona el camí ben marcat que segueix el llom de la muntanya, hi ha pintura de GR i pintura groga, i caminarem a tocar d'un filat pel bestiar.
Més amunt deixarem les marques del Gr quan aquestes giren a l'esquerra per anar al refugi de Costabona i al coll de Pal (camí que seguirem a la tornada).
Nosaltres continuarem pujant seguint el llom de la muntanya i sempre pel costat mateix del filat (pintura groga) fins arribar al peu de l'últim repetjó on ja no hi ha filat, però el camí és molt marcat i ens condueix fins el cim del Costabona.
Desprès de contemplar l'extensa panoràmica, inclús es veu el mar, sortirem del cim i baixarem a tocar el coll de Pal, però el deixarem una mica apartat a l'esquerra ja que seguirem un ben marcat i evident camí que, tot flanquejant, va a buscar les fonts del riu Tec.
Travessarem l'incipient riu Tec i ens enfilarem en diagonal passant pel costat
de "l'orgue del vent" un monument en recordança d'un grup de dos nois i un capellà jesuïta que varen morir de fred degut al torb en aquell indret el diumenge 26 de novembre del 1978.
El monument consta de diversos tubs de mesures diferents perquè el vent faci sorolls diferents en passar-hi.
A sobre tenim les grans congestes i cornises de neu que hi ha a la carena del coll de la Mort de l'Escolà.
El camí planeja flanquejant per baix la carena de les roques de la Mort de l'Escolà fins arribar a la portella de Rojà i pocs metres abans al refugi lliure del mateix nom.
Aquest refugi està en un estat una mica precari, ja que la porta no tanca i les finestres tampoc, a part també hi manquen vidres, però té mantes i coixins.
La Portella de Rojà està flanquejada per un costat per les Esquerdes de Rojà i per l'altre per les Roques de la Mort de l'Escolà.
Seguirem un corriol a la dreta que ens porta a flanquejar una primera cota de les Esquerdes i nosaltres, desprès d'una petita grimpada, ens enfilarem a la segona, que és la més alta.
Tornem a la Portella i seguim la carena per arribar al roc de la Mort de l'Escolà.
Aquí el terreny canvia, doncs passem de la mica de terreny trencat de les esquerdes i passem als suaus lloms que arriben fins a la portella de Mantet.
Baixarem del cim i passarem pel coll de la Mort de l'escolà i seguirem el carenar fins el roc Colom.
Sortirem del cim tot seguint un marcat corriol que ens porta al coll de Pal.
Retrobem les marques del GR que seguirem fins enllaçar amb l'itinerari de pujada.
Tot el camí és molt evident i marcat. Si seguiu aquest itinerari a l'estiu veureu que potser a estones el track no segueix el camí, però aquest fet és degut a que l'itinerari és va fer a la primavera i el camí queda amagat sota la neu i la traça es desvia una mica del camí, a vegades voluntàriament per anar a buscar zones lliures de neu.
de la collada Fonda al pic de Costabona: 1h 15mn
del pic de Costabona a la portella de Rojà: 55mn
de la Portella a les Esquerdes de Rojà: 10mn
de les Esquerdes a les Roc de la Mort de l'Escolà: 20mn
de les Roques al roc Colom: 25mn
del Roc Colom al coll de Pal: 30mn
del coll de Pal a la collada Fonda: 40mn
Wikiloc - ruta Collada Fonda (Setcases-Espinavell), Costabona, 2464m, Esquerdes de Rojà, 2418m, Mort de l’Escolà, 2463m i Roc Colom, 2507m. - Setcases, Catalunya (España)- GPS track