dimecres, 10 de maig del 2017

Excursió d'alta muntanya pel cercle de Baiau, a la Vallferrera, que es pot fer en una sola jornada, però també hi ha l'opció de partir-la en dues, fent nit al refugi lliure de Baiau (Josep Mª Montfort).
No hi ha cap pas difícil, però s'ha de grimpar en la pujada als tres cims, per tant es requereixen coneixements per aquest esport o anar acompanyat d'un expert.
Aquesta ressenya correspon a una excursió del 16 de setembre del 2012, però també l'he feta altres vegades i en els dos sentits i en les meves notes tinc anotat que l'any 1982 a dalt del pic de Medacorba hi havia un llibre registre on vaig signar a la pàgina 22, mentre que en una visita anterior, l'any, 1979 vaig fer-ho a la pàgina 13.
Tan poques signatures en un cim tan alt i que a més és fronterer amb tres nacions dona fe de la solitud de l'indret abans de la inauguració del refugi de Baiau el setembre del 1981.
També tinc anotat de l'esmentat any 1982 que "sembla" que al pla de Solcem hi estan construint una presa.
En aquesta excursió pujarem per una coma molt evident que mena al coll que hi ha entre els pics de Lavans i Medacorba i baixarem per un'altre coma que arrenca en una marcada bretxa que hi ha entre el pic de Roca Entravessada i el de Baiau. Si teniu algun dubta de quina bretxa estem parlant, només heu d'entrar al refugi de Baiau i mirar per la finestra que hi ha al fons, la bretxa que es veu és per que haurem de baixar.
Parlar de la panoràmica que es veu durant el recorregut és parlar de mig Pirineu doncs es veu des del massís de la Maladeta fins el Carlit, però a part dels cims en aquesta excursió gaudirem de la vista dels estanys de Baiau i dels Estanys Forcats, però també en veurem d'altres com els d'Escorbes, Medacorba i Sucarana. També es veuen els pobles d'Arinsal i La Massana.
Començarem a caminar des de l'aparcament que hi ha al final de la pista d'Àreu ak refugi de la Vallferrera, a l'indret del pont de la Molinassa.
Seguirem la pista una estona, deixant a l'esquerra el trencall a l'esmentat refugi.
La pista arriba al pla de Boet i fa un gir de 180 graus, d'aquest revolt surt el camí (GR) vers el refugi de Baiau.
El camí molt fressat i ben senyalitzat és una mica llarg, però també és molt bonic en tot el trajecte; desprès del pla de Boet, arriba al d'Arcalís; en aquest pla el pic de Lavans s'alça majestuós al fons de la vall. Seguidament el camí arriba al de la Coma de l'Orri per passar desprès pels estanys d'Escorbes.
A continuació deixa l'estany inferior de Baiau a l'esquerra i segueix fins els dos estanys més grans de Baiau i el refugi.
Si fem l'excursió en una sola jornada no caldrà arribar al refugi, doncs ens desviarem fins a tocar l'estany Inferior.
Tant si anem al refugi o no una vegada situats a l'estany Inferior hem de pujar per la llarga tartera que cobreix la coma que puja al port de Medacorba, en aquestes tarteres sempre és millor anar a buscar els extrems per a pujar més còmodament.
No cal que arribem al propi port, doncs una mica abans d'arribar-hi ens hem de desviar a l'esquerra per un petit llom herbós per a franquejar un petit estrep que es desprèn del pic de Lavans, (en aquest indret és pràcticament pla).
Ara hem entrat en una gran coma de grans blocs, on seguint les fites i la mica de traça de camí, primer travessem la coma i desprès ens enfilem sense gaires complicacions, però grimpant una mica, fins assolir l'aresta fronterera a l'esquerra del cim.
El cim de Lavans és a tocar, una curta crestejada ens hi deixa.
Tornem per on hem vingut i ara si que ens arribem fins el port de Medacorba.
Ara ens toca pujar al cim, i la paret impressiona una mica, però ens hem de fixar en una llarga canal que ratlla la paret pel vessant de l'Arièja i en un marcat i solitari "dit" que hi ha a mitja paret a tocar de la canal.
Hem de sortir del port i seguir el llom que ens porta a la base de l'esmentat dit, allà hem de girar a l'esquerra per entrar a la canal.
Aquesta canal té un fort pendent però cap complicació, a la sortida hem de grimpar una mica, però és molt fàcil.
Arribem a la planera i llarga carena cimera del Medacorba. Just a l'esquerra tenim la cota del Medacorba més occidental, pujar-hi és opcional, ja que per anar fins el cim del Medacorba hem de flanquejar-la pel vessant de Baiau perquè anar-hi directament des de la bretxa és una mica complicat; però té una vista espectacular dels estanys de Baiau.
Seguim l'aresta cimera, procurant esquivar els sectors més trencats pel vessant de Baiau fins arribar a la punta més alta d'aquesta llarga aresta del Medacorba. Ara la panoràmica és sobre la vall de Solcem i els Estanys Forcats. Estem a cavall de tres Nacions, Arièja, Catalunya i Andorra.
L'altre vèrtex que reuneix aquesta característica és la portella Blanca d'Andorra, a l'altre extrem del Principat.
Ara toca baixar al coll dels Estanys Forcats, hi ha molts indrets per baixar-hi, hi ha una mica de sender i fites que ens hi porten, però aquest vessant és molt ampli i es pot baixar pràcticament per on es vulgui, tenint present que tot i que és molt fàcil té força pendent.
Arribats a l'ampli coll dels Estanys Forcats ens retrobem amb el GR que hem abandonat al refugi de Baiau.
Però només el travessarem ja que ens hem d'enfilar per la carena que puja al pic de Roca Entravessada.
Aquesta carena és més entretinguda, ja que hi trobem les dificultats més apreciables de tota l'excursió.
Primer ens trobem amb un petit gendarme que superarem fàcilment sense haver-lo de contornejar.
Baixarem a la bretxa immediata per a trobar un nou gendarme, aquest més difícil i que contornejarem per la dreta (vessant de Baiau), situats a la bretxa posterior a aquest darrer gerdarme seguim pujant i ens trobem amb llastres una mica inclinades que hem de superar per arribar a una nova petita bretxa amb un bloc encastat que superem sense gaires dificultats.
D'aquesta manera arribem a un avant-cim (contemplem els Estanys Forcats, ja que a partir d'ara ja no es veuran).
A continuació arribem al cim. Destaca el Coma Pedrosa davant mateix i la coma del Forat dels Malhiverns.
Sortim del cim en direcció a la bretxa que el separa del pic de Baiau. Primer anem per fil de la carena, però més endavant hem de passar al vessant andorrà i baixar per glever força inclinat fins arribar a la bretxa.
D'aquesta bretxa arrenca una tartera que baixa fins a trobar novament el GR, ara entre el refugi de Baiau i el de Coma Pedrosa.
Aquesta tartera és millor fer-la de baixada que de pujada, perquè la part central és de llicorella desfeta, "d'un pas amunt i dos avall"
Al final de la tartera arribem a una petita olla on es troben els dos camins esmentats.
En aquest indret hi ha una gran roca amb parets a sota, vestigis d'abans de la construcció del refugi.
Seguirem el GR que voreja l'estany de Baiau i que ens deixa novament al refugi i per camí d'anada fins el pont de la Molinassa.
del pont de la Molinassa al pla d'Arcaslís; 30mn
de la bretxa al refugi de Baiau: 35mn
del refugi al pla d'Arcalís: 55mn
del pla d'Arcalís al pont de la Molinassa: 30mn
Wikiloc - ruta Pont de la Molinassa, refugi de Baiau i pics Lavans, 2893m, Medacorba W, 2907m, Medacorba, 2915m i Roca Entravessada, 2927m - Tor, Catalunya (España)- GPS track