dimecres, 13 de desembre del 2017

La Barata, Castellsapera, roca del Corb, Caus Cremats i avenc d'en Sendo

Aquesta excursió per la zona de l'Obac és una nova mostra de la infinitat de combinacions d'itineraris que s'hi poden arribar a fer.
En concret aquesta vegada sortirem de l'aparcament de la Barata i passarem per la font de les Canterelles i pel seu forn de calç per a pujar al Castellsapera, ens passejarem pel seu llarg cim; posteriorment passarem pel coll Estret i visitarem el pou de glaç de l'Estepar, passarem pel puig de la Carlina per fer una aturada en el gran mirador que és la roca del Corb i des d'aquí anirem al puig Codina, farem una curta grimpadeta per a pujar a la punta dels Caus Cremats i emprendrem la tornada, apropant-nos a la boca de l'avenc d'en Sendo per acabar passant a tocar de la gran construcció de can Salvans i la Barata.
Tot plegat és un còctel d'indrets de tota mena que ens faran gaudir molt d'aquesta excursió, i amanit per les grans vistes que anirem gaudint durant tot el recorregut.
Montserrat, el mar, el Tibidabo, les torres de Sant Adrià del Besós, el Cavall Bernat de Sant Llorenç, la Mola, el Montcau, el turó de la Pola, el Paller de Tot l'Any, la roca Salvatge, son alguns dels indrets que anirem veien durant la caminada.
No és una excursió amb grans dificultats, però hi ha petites grimpadetes al Castellsapera i al Caus Cremats, i a més durant la baixada de Castellsapera hi havia una corda que ja no hi és (això no vol dir que la tornin a posar); de tota manera és un pas que es pot fer perfectament sense corda.
L'excursió comença a l'espai habilitat com aparcament que hi ha al davant mateix de la Barata (també podem deixar el vehicle en un petit aparcament que hi ha uns metres més amunt, a l'altre costat de la carretera).
Si sortim de la Barata seguirem per la carretera uns metres en direcció al coll d'Estenalles i si ho hem fet al segon aparcament seguirem la carretera en direcció Matadepera. A mig camí entre l'un i l'altre arrenca un camí, senyalitzat, que immediatament després desemboca en el camí Ral.
Seguirem l'ample camí Ral, deixarem un primer trencall per seguir a la dreta i també un segon, on en un arbre hi ha un petit indicador a la font de les Cantarelles.
El camí es va estrenyent i d'aquesta manera arribem al bonic i solitari indret de la font de les Canterelles. La vegetació comença a menjar-se l'entorn de la font, que disposa d'una taula rodona de pedra i també d'un banc de pedra. Però la font normalment no raja.
Visitada la font, retrocedirem deu metres i seguirem un corriol que s'enfila seguint la torrentera que hi ha al costat de la font.
Uns metres més amunt, i a la dreta del camí, veurem l'obertura de l'antic forn de calç de les Canterelles. Podem entrar-hi per a veure'n les seves grans dimensions.
Tornarem al camí que hem abandonat momentàniament i seguirem caminant per la torrentera.
Més amunt hem de posar atenció en una cruïlla poc marcada ja que hem de deixar la torrentera i seguir un camí que s'enfila per la dreta per girar a l'esquerra poc després.
Aquest camí és ben marcat i amb algunes fites; a estones passem per espais més oberts i podem anar gaudint del panorama.
El seguirem força estona fins que tornem a desembocar al camí Ral que havíem deixat per anar a la font de les Cantarelles.
Seguidament arribem a un collet, on a l'esquerra hi ha una balconada que fa de mirador de la zona. En aquest punt també hi passarem en tornar del Castellsapera.
Ara hem de posar també molta atenció en trobar l'inici d'un corriol que s'enfila per la dreta, una mica perdedor al començament, però molt ben marcat després.
És un camí molt bonic i amb una vista perfecte del Queixal de Porc que anirem flanquejant pel vessant E. Passem el Queixal i comencem la flanquejada del Castellsapera. També hem de posar atenció en el corriol que arrenca a l'esquerra (hi ha una fita una mica enlairada) doncs hem d'abandonar el camí que seguíem per enfilar-nos per aquest corriol que molt aviat desemboca en el camí d'accés al Castellsapera des del coll d'Estenalles, just abans de que aquest comenci la pujada final a l'esmentat cim.
Seguirem aquest camí fent la curta i forta pujada final, ajudats per les arrels dels arbres, i assolirem l'esplanada que hi ha al cadamunt del cim; però girarem a la dreta per tal d'anar a l'altre extrem del allargassat cim.
Tornarem a l'esplanada, amb unes vistes impressionants de Montserrat i del Paller de Tot l'Any i de la Roca Salvatge, i travessarem el petit collet per a enfilar-nos a l'altre costat del cim, on acostuma a haver-hi u parell de pessebres i on també podem seguir la carena per a abocar-nos i observar el Queixal de Porc des de dalt.
Tornem al petit collet i baixem per l'altre costat.
És una baixada molt dreta, al principi hi havia una corta per ajudar a baixar un curt pas; en el moment d'aquesta excursió no hi era, però amb l'ajuda de les arrels dels arbres es poden baixar perfectament aquest parell de metres.
Seguim baixant, ara ja amb un pendent pronunciat, però no tant, fins arribar de nou al camí Ral que seguirem per arribar novament al collet esmentat anteriorment amb la balconada (ara ens queda a la dreta).
Ara seguirem el camí de la dreta i que ens porta al coll Estret. Un indret molt ombrívol i que fa honor al nom "d'estret".
Aquest coll és una important cruïlla de camins, nosaltres seguirem el que surt obliquament a la dreta.
Aquest camí ens porta directament al pou de glaç de l'Estepar, situat en una petita clariana del bosc.
Visitat l'indret tornarem uns metres endarrere per tal de seguir un corriol a la dreta.
Pocs metres dura aquest corriol car immediatament després arriba al final d'una pista que segueix convertida en camí. Seguirem aquest camí que planeja pel llom de la carena fins que el deixarem en una evident cruïlla per tal de seguir el que s'enfila fins arribar al turó de la Carlina. Un cim que si no tingués vegetació tindria una vista espectacular de 360 graus, però degut a aquesta no es veu absolutament rés, simplement adivines que estàs al cim perquè el camí comença a baixar.
Baixant sense parar sortirem directament a la roca del Corb.
Aquesta cim que és un gran mirador i a més té una vertical paret que el distingeix i a la vegada és molt visible i característica anant per la carretera en direcció al coll d'Estenalles.
Gaudirem àmpliament de la panoràmica i retrocedirem uns metres per tal de seguir el camí carener que ens porta al collet de l'Arca i la posterior pujada al puig Codina.
Aquest cim també és un gran mirador de la zona, per un costat podem veure l'atractiva paret de la roca del Corb i per l'altre la singular forma de la punta dels Caus Cremats.
Seguirem el camí que ens ha portat al cim i davallarem fins els peus de l'esmentada punta.
L'indret més fàcil i més curt per a pujar-hi es troba directament davant del camí per on hem vingut. Un parell de metres a l'esquerra hi ha un parell d'arbres posats a dins d'una curta canal.
Farem servir els arbres com a preses i en un tres i no rés estarem dalt de la amplia punta dels Caus Cremats. Aquí també tenim una vista circular de 360 graus i també hi ha un petit i antic pessebre.
Desgrimpem per on hem pujat i seguim un corriol molt poc marcat a l'esquerra, aviat veiem un ample camí que careneja, però no l'hem de seguir, ja que un molt poc marcat corriol surt a l'esquerra i contorneja la roca per la seva base.
Aquest és l'únic punt una mica perdedor de tot l'itinerari ja que durant uns metres el corriol és molt desdibuixat i només podem intuir el recorregut per les fites que hi ha.
Afortunadament aquest fet dura poca estona i aviat el corriol torna a ser evident i la direcció que segueix també.
Anirem baixant fins una cruïlla on he marcat a la traça: "cruïlla d'anada i tornada a l'avenc.
En aquesta cruïlla girarem a la dreta i seguirem un petit corriol que ens porta fins la boca de l'avenc de'n Sendo. Un profund avenc que hi ha amagat en mig de la vegetació.
Tornarem a la cruïlla anterior i seguirem baixant fins arribar a una pista transversal i paral·lela a la carretera.
Seguirem aquesta pista que ens porta fins la immensa finca de can Salvans, amagada en mig del bosc i posteriorment a la no menys gran mas de la Barata per arribar a la carretera just davant d'on tenim el vehicle.
de la Barata a la font de les Canterelles: 20mn
dels Caus Cremats a l'avenc d'en Sendo: 25mn
de l'avenc a l'aparcament: 25mn
TOTAL: 3h 25mn.
Wikiloc - ruta La Barata, Castellsapera, roca del Corb, Caus Cremats i avenc de'n Sendo - Matadepera, Catalunya (España)- GPS track