dissabte, 16 d’abril del 2022

Refugi de Respomuso, Gran Faixa ó Facha ó Grande Fâche ó Cúspide de Bachimaña, 3005 m.

Refugi de Respomuso, Gran Faixa ó Facha ó Grande Fâche ó Cúspide de Bachimaña de 3005 m.

Aquesta caminada al Gran Faixa ó Facha ó Grande Fâche ó Cúspide de Bachimaña de 3005 metres d’alçada i situat a la carena fronterera és una clàssica excursió a un dels 3000 més fàcils.
En realitat la caminada comença a l’aparcament del final del pantà de la Sarra, a prop de Sallent del Gállego, però el camí fins el refugi de Respomuso és ampla, molt freqüentat i coincideix tota l’estona amb el GR-11, caminada en la que esmerçarem entre 2h i 2,30h aproximadament. Per aquesta raó la descripció comença a la porta del refugi de Respomuso.

És una caminada realitzada els dies 11,12 i 13 de setembre del 2003 per tan el traçat està dissenyat des de l’ordinador i pot no ajustar-se exactament per on transcorre l’itinerari, però en aquest cas, és un camí perfectament marcat i no ofereix cap mena de problema seguir-lo.

Tot i ser un 3000 fàcil, la pujada final consisteix en seguir la cresta força trencada, però molt ampla i sense dificultats.
El cim està situat en un angle de la carena fronterera i per tant gaudeix d’una extensa panoràmica de 360 graus, de la que destaquen principalment alguns dels cims més emblemàtics del Pirineu, com: el Balaitós, el Vignemale, el Midi d'Ossau i els pics de Infierno; però també en veiem d’altres de destacats com el Frondella, Falisse, Marcadau, Bramatuero i Batanes i els estanys de Respomuso i de Bachimaña.

El refugi de Respomuso està situat a 2220 metres d’alçada en el cercle de Piedrafita i al costat de l’estany de Respomuso a la vall del Tena i en un paratge de gran bellesa i rodejat de grans cims del Pirineu.
Refugi guardat amb capacitat del 105 places (120 en el menjador) pertany a la Diputació General d’Aragó i està gestionat per la FAM

Iniciem la caminada sortint del refugi de Respomuso, situat a 2220 metres d’alçada, i anem seguint el camí que remunta pel barranc de Campo Plano; passem a tocar de l’ibón de las Ranas per arribar poc després a l’ibón de Campo Plano situat en un indret molt bonic i efectivament amb una gran prada a l’altre costat.
Aquí hi ha les restes d’una llarga presa que no es va acabar de construir i per tant l’estany manté el seu nivell i aspecte original.
També és l’indret on es separen els camins del collada de la Piedra de San Martín (a l’esquerra) i recta el que seguirem que mena al collado de la Facha.
Fins aquí ha estat una agradable passejada, ja que el paisatge és molt bonic i pràcticament no hem guanyat alçada; però a partir d’aquí el camí comença a pujar, deixant sempre el torrent de Campo Plano a la nostra esquerra.
Després d’una pujada de quatre-cents metres de desnivell arribem a l’indret dels ibons de la Facha, un conjunt de dos estanys bessons situats a 2520 metres d’alçada i separats per una estreta franja de terra. Si el de Campo Plano ja era bonic, aquests encara ho son més.
Son un bon indret per a descansar, ja que estan situats al peu de la pujada al coll de la Facha, del que ens separen uns 150 metres de forta pujada.
Amb el coll de la Facha, situat a 2668 metres, arribem a la divisòria i davant nostre s’obre el magnífic amfiteatre de la vall de Marcadau on hi ha el refugi Wallon.
Girem a la dreta i emprenem la llarga marxa per l’ampla carena que ens portarà al cim del que encara ens separen més de 300 metres de desnivell.
La carena de bon principi és molt ampla i a mesura que anem pujant es va estrenyent. És tan ampla que hi ha diversos camins amb fites, però que es van unint fins arribar a un de sol a uns 200 metres del cim.
Per a superar aquests darrers metres ens caldrà grimpar una mica, més que grimpar, ens haurem d’ajudar de les mans per a pujar més còmodament.
Aquestes grimpades fàcils per les crestes requereixen més atenció a la baixada que a la pujada.
Finalment arribem al cim del Gran Facha de 3005 metres d’alçada. L’any 2003 hi havia una petita capella amb la imatge de la verge de Lourdes, imatge que actualment ha desaparegut.
No repetiré la panoràmica, però cal recordar que és memorable!
Gaudim de la vista i emprenem el descens pel mateix itinerari d’anada, posant molta atenció en els primers metres d’aquest descens per roquisser final del cim.