dilluns, 28 de gener del 2019

Aquest itinerari és el camí normal i més curt per a pujar al cim de la Pala Pedregosa de Llessui des de la resclosa de Sallente i seguint el barranc de Pigolo i de passada apropar-nos també al Montorroio per a completar aquesta bonica excursió circular.
La descripció i les fotos que l’acompanyen son reculls de quatre excursions, realitzades el juny de l’any 2000, el juny del 2001, l’abril del 2004 i el maig del 2017.
Aquests dos cims estan situats a la llarga i alta carena que, gairebé en direcció N-S, és desprèn de l’eix principal i fronterer, i en la que trobem, entre altres, els cims de Subenuix, Vidals, Peguera, Saburó, Mainera, Pala Pedregosa, Montorroio i que acaba amb el Montsent de Pallars, a partir del qual, la carena perd alçada ràpidament.
Des d’aquesta carena, i degut a la seva posició perpendicular a l’esmentat eix principal, gaudeix d’una panoràmica molt extensa i en dies clars es veuen els pics: d'Eriste, Posets, massís de la Maladeta (amb l'Aneto destacat), Cotiella, Besiberri, punta Alta, Contraix, Subenuix, Gran Tuc de Colomers, Mont-roig, Ventolau, Certascan, Montabona, Flamisella, Pica d'Estats, Sotllo, pica Roja, Monteixo, Medacorba, Coma-pedrosa, Font Blanca, torreta de l'Orri, Montsec, Peguera, Vidals, Tort, Neriolo, Mussoles, Pessó, Filià, Cervi,i els estanys Gento, Llong, Colomina, Mar, Neriolo, Fosser i Mainera, així com també les valls Fosca i d'Àssua, tot això per fer un breu resum del que es pot arribar a veure, ja que podríem dir que aquesta carena queda a mig camí entre la Pica d'Estats i l'Aneto.
L’excursió no presenta cap dificultat; potser l’únic indret on caldrà posar més atenció, és en la darrera part del descens de la Pala Pedregosa a la collada de la Coma d’Espòs, ja que en aquest darrer tram, haurem d’abandonar el fil de la carena per a decantar-nos a la dreta, ja que aquesta es trenca una mica abans de la collada.
Per a la resta, no tindrem cap mena d’entrebanc; inclús des del pic del Montorroio podrem baixar per on vulguem, ja que és un llom molt ampli que permet baixar-lo per on ens agradi més.
Aquesta excursió, també es pot fer sortint del refugi de Colomina, però ja no és una pujada directa, ja que per anar a l’esmentat refugi i després als cims haurem de fer una volta considerable.
També haig de dir que tanmateix hi ha la possibilitat de pujar a l’estany Gento amb el telefèric, només si es fa l’excursió els mesos d’estiu, quan aquest està en funcionament, però llavors estem sotmesos als seus horaris, que normalment no estan pensats per els excursionistes que “matinegen”.

Per accedir a l’inici de l’excursió a la resclosa de Sallente ens hem de situar al final de la carretera de la vall Fosca, recorregut que comença a Senterada on deixem la carretera de la Pobla de Segur al Pont de Suert i seguim la de Cabdella.
Arribats al final de l'esmentada carretera en lloc d'anar a l'aparcament del telefèric que puja a l'estany Gento hem de passar per sobre la resclosa i aparcar al petit aparcament que hi ha a l'altre costat.
En aquest indret arrenca un molt ben marcat camí que després d'una curta flanquejada que serveix com d'introducció per a situar-nos a l'inici d'una forta pujada amb 22 giragonses per la canal de Pigolo que ens deixa en un petit replà on hi ha una font i després segueix pujant per tal de guanyar més alçada fins arribar a l'antiga via de les vagonetes,
En aquest punt també hi ha una font.
Travessem la via de vagonetes i seguirem pujant, tot seguint un perdedor corriol, però ara tot son prades i no hi ha cap problema per anar pujant. A pocs metres trobem una petita captació d'aigües, seguim pujant, amb rastre de corriol i alguna fita; el torrent es divideix en dos i pugem per un pendent herbós que hi ha al mig.
Dalt del pendent arribem a una zona més planera i d'extenses prades. Estem en una zona d’extenses pastures i podem trobar-hi molts remats de vaques i cavalls pasturant i per tant també hi ha falsos camins oberts pel pas del bestiar.
Al fons veiem la collada de la Coma d’Espòs i a la seva esquerra la carena i el cim de la Pala Pedregosa, i a la dreta de la collada, la carena i el cim del Montorroio.
És a dir l’itinerari és evident, no hi ha camins, ja que tot plegat és una amplia zona de pastures i podem anar pujant per on ens agradi més.
Del cim de la Pala Pedregosa surt en estrep (Serrat del Bony de Cornera) que va baixant en direcció SW i que separa la Coma d’Espòs (que és on ens trobem ara) de la de Coma Pedregosa de l’estany Gento.
Així doncs, tenim dues opcions per a pujar al cim, anar a la collada, o bé anar pujant decantant-nos a l’esquerra per a guanyar el llom d’aquesta carena i arribar directament al cim.
Aquesta ressenya segueix aquesta segona opció. Anirem guanyant alçada i abans d’arribar a la carena principal flaquejarem una mica per sota fins arribar al cim.
El cim de la Pala Pedregosa és força llarg i estret, i té dues puntes pràcticament de la mateixa alçada, la situada més al nord és la lleugerament més alta.
Descansem i contemplem la gran panoràmica des del cim i comencem la segona part de l’excursió que consisteix en anar fins el Montorroio; deixem el cim i seguim la carena en direcció S, immediatament passem per la segona cota del cim, només uns centímetres més baixa, i anem seguint el llom de la carena.
Veurem que en aquesta carena el vessant de l’esquerra és molt més abrupte que el de la dreta, per tant la tendència serà anar baixant pel fil de la carena o lleugerament decantats a la dreta. Quan ja som a tocar de la Collada de la coma d’Espòs i tot sembla indicar que hi arribarem d’aquesta manera, la carena es trenca i hi cau d’una manera una mica complicada.
Aquí ens haurem de separar del fil de la carena i anar a buscar una curta canal que, per la dreta, ens permetrà baixar els metres que ens falten per arribar a la collada.
Arribats a la collada de la Coma d’Espòs de 2638 metres d’alçada, i abans de començar a remuntar vers el Montorroio, és recomanable fer-hi una petita aturada, ja que és un indret molt bonic i solitari on regna una gran quietud, lluny de qualsevol ruta transitada i sense cap mena de remor (ni d'aigua) que trenqui la serenor de l'ambient.
La pujada al Montorroio segueix la mateixa pauta que la de la Pala Pedregosa, ja que simplement es tracta d’anar seguint el llom de la carena. La primera pujada és forta, però sense cap mena de complicació, després arribem a un primer avant-cim de 2812 metres i a continuació segueix una zona planera, fins la darrera pujada que ens deixa dalt del cim.
La vista des del Montorroio és també molt extensa, destacant el Montsent de Pallars que queda completament isolat al final de la carena.
Dalt del cim hi havia un vèrtex geodèsic, actualment només en queda una part de la base, i el cim, a diferència de la Pala Pedregosa, és molt ampli i arrodonit.
El descens del cim no té cap mena d’història, ja que es pot baixar directament al fons de la coma d’Espòs des del mateix cim. És una baixada que millor fer-la baixant que pujant, ja que és un seguit de fines tarteres que permeten baixar pràcticament corrent; però si les tens que pujar, son de les “d’un pas endavant i dos endarrere” .
D’aquesta manera arribem a l’esmentat fons de la Coma d’Espòs i allí hem de seguir baixant per les prades fins a retrobar el camí de pujada, que seguirem fins la resclosa de Sallente.

de la resclosa de Sallente al final dels 22 revolts: 30mn
del cim del Montorroio al fons de la Coma d’Espòs: 35mn
de la Coma d’Espòs a la resclosa de Sallente: 40mn

NOTA:
Haig de remarcar que aquest itinerari està fet des de l’ordinador i que per tant, el traçat pot no ajustar-se a l’indret exacte per on passa l’itinerari. Per aquesta raó és molt important, seguir més l’explicació que el traçat, que concretament en aquesta excursió no té cap mena de pèrdua.

Wikiloc - ruta Resclosa de Sallente i pics de Pala Pedregosa 2881m i Montorroio, 2861m, directa per la canal de Pigolo - - GPS track