dimarts, 8 de gener del 2019

Collformic, Matagalls, 7 fonts (Rosa, Freda, Cims, Matagalls, Manlleuencs, Sardana i Clareta) i 4 turons

L'enunciat d'aquesta excursió sintetitza en un numero els noms de les fonts: de la Rosa, Freda, dels Cims, del Matagalls, dels Manlleuencs, de la Sardana i Clareta i dels turons: Gros, de 1541 metres d'alçada, Morera (ó de l'Estanyol), 1577 m, del Pla de la Barrac, 1382 m i d'en Bessa, 1395 m.
L'excursió és una variant de la clàssica pujada al Matagalls des de Collformic, però en lloc de seguir estrictament el camí, va fent petites variacions per a passar per indrets una mica menys transitats, i una vegada situats dalt del Matagalls i per no tornar pel mateix camí farem una mica de volta seguint el camí a Sant Segimon per a passar per indrets molt bonics i poc massificats, com el pla de Ginebres i el coll de Saprunera; després ens endinsarem per la riera del Sot de la Fagetona per a passar per les tres darreres fonts (Manlleuencs, Sardana i Clareta), fonts on no tan sols sortirem de les zones molt o poc transitades si no que ens situarem en uns indrets totalment solitaris.
A més, el recorregut per les set fonts ens permetrà conèixer una mica la seva història; en faré un breu resum, però podeu trobar una àmplia informació de totes elles a la pàgina dels "Amics de les fonts de Viladrau".
Moltes tenen el seu inici en el Aplecs anuals al Matagalls, ja que durant la segona meitat del segle XX hi havia la costum d'inaugurar una font a cada aplec.
La més antiga, però, és la font del Matagalls, ja que és esmentada per Artur Osona l'any 1879, després ha sofert diverses reconstruccions, l'any 1950 coincidint amb el primer aplec del Matagalls i la darrera el 1982 i està dedicada a Mossèn Batlle i a Baden Powell.
La primera font que trobem, la de la Rosa, data del 1980 i està patrocinada per la vila de Tona i dedicada a Mossèn Joan Colom.
A pocs metres hi ha la font Freda, del 1970, patrocinada també per la vila de Tona i dedicada a Jaume Balmes.
La font dels Cims, data del 1981 i està patrocinada per Amics dels Aplecs i dedicada a Josep Mª Folch i Torres.
La font dels Manlleuencs, data del 1966, i està patrocinada pels Apleguistes de Manlleu i dedicada al bisbe Francesc Aguilar i a Mossèn Joan Puntí.
La font de la Sardana, data del 1963 i patrocinada per l'Avi Ton i per Amics del Montseny i dedicada a la Germanor Excursionista.
Finalment la font Clareta, data del 1958, patrocinada per la família Bardolet i dedicada al pare Claret.
Tota aquesta informació i molta més història i curiositats de les fonts la trobareu a: https://fontsdeviladrau.jimdo.com/fonts-boscanes/ ... i a continuació el nom de cada font.
El pas pels quatre turons de l'itinerari, és simplement una petita variació, per no passar pel camí principal i poder gaudir d'una visió de 360 graus durant tota l'estona, ja que aquests turons gaudeixen de molt bona panoràmica.
Començarem el recorregut a Collformic seguint el camí al Matagalls, passarem per sota la línia d'alta tensió, deixant una mica enlairat el turó d'en Besses, al que pujarem a la tornada, seguidament travessarem el pla de la Barraca i emprendrem la forta pujada que ens deixa dalt la carena, aquí ens separarem del camí per arribar-nos al turó Gros, des d'on gaudirem d'una gran vista panoràmica; seguirem el llom de la carena i baixarem fins el collet de l'Estanyol, on retrobem el camí que havíem deixat, però el seguirem pocs metres per a tornar-nos a desviar a la dreta per a pujar al turó de Morera o de l'Estanyol, amb una vista una mica inferior a la del turó Gros.
Seguidament baixarem del cim per a recuperar el camí, però aquesta vegada simplement el creuarem, ja que seguirem un corriol a l'esquerra del camí principal, que en pocs minuts ens deixa davant de les fonts de la Rosa i Freda.
La font de la Rosa, és de totes la que està en pitjor estat, la rosa que hi ha al brollador està força feta malbé i no raja, excepte quan hi ha molta aigua.
A pocs metres hi ha la font Freda, que acostuma a rajar, poc o molt. Al brollador hi ha un llibre travessat per una ploma.
Sortim directament del darrera de la font Freda i pujant pocs metres pel dret arribem al collet dels Llops, on retrobem de camí principal, que ara seguirem fins arribar al cim del Matagalls. Si no fa vent i el dia és clar, podrem esplaiar-nos gaudint d'una dilatada panoràmica.
Ara abandonarem el cim seguint les indicacions del camí a Sant Segimon.
Des del camí, veurem al fons de la torrentera la font dels Cims.
Deixarem el camí, i per la dreta baixarem fins la font.
La font dels Cims o del Prat Xic, és molt original i raja sempre. remuntarem una mica per la nostra esquerra per arribar novament al llom de la carena, on retrobem el camí a Sant Segimon, que havíem deixat, i en pocs minuts arribarem a la font del Matagalls.
La més antiga de totes, i situada a la frontera entre les prades de la carena i una frondosa fageda, amb alguns exemplars dignes de ser admirats.
Aquesta font està protegida per una arcada i normalment raja.
Continuem pel camí, que ens porta al collet de la Font, i segueix pel pla dels Ginebres. Aquest sector és un recorregut molt bonic, amb una gran vista.
Així arribarem al coll de Saprunera, on abandonarem el camí a Sant Segimon i girarem a l'esquerra i deixarem la carena per a seguir per un camí que davalla fins a trobar la pista que de Collformic porta a Sant Segimon.
Girarem a l'esquerra i seguirem una estona aquesta pista.fins un revolt de 180 graus, d'on surt una pista secundària que remunta el torrent de la Fagetona.
Ens endinsem per una bonica torrentera, farcida de petits gorgs, que s'obre pas en mig de la fageda.
A l'altre banda de la riera veiem la font dels Manlleuencs, a la que arribem travessant la riera per un petit pont de pedra. És una font molt bonica, i el brollador el formen dues mans, que semblen estar-te oferint l'aigua. Normalment raja.
Tornem al camí, i seguim uns metres més, fins a trobar la font de la Sardana, costa una mica de trobar, però si ens hi fixem bé, just abans d'arribar al pla de la Gavarrera, entre el camí i la riera veurem un punxegut monòlit entre els arbres. És la font de la Sardana, ens hi hem d'apropar i donar la volta, perquè al darrera hi ha la placa, una mica malmesa, amb el dibuix i vers de la sardana. També al darrera hi ha brollador a ran de terra.
Tornem al camí i immediatament arribem a l'esmentat pla de la Gavarrera i a la font Clareta.
El brollador també està a la part del darrera de la construcció de la font. És una font situada a la part solana i l'indret convida a estar-s'hi una bona estona. És un racó apartat de les rutes clàssiques de la zona i on només sentirem els ocells.
Si seguíssim riera amunt tornaríem a arribar a la font la Rosa, però nosaltres girarem a la dreta i trobarem un corriol que s'enfila fins a sortir dalt d'una curta carena secundària que ens separa del pla de la Barraca.
Travessarem l'esmentat pla, però en lloc d'anar directament a trobar el camí de pujada, ens decantarem a la dreta per tal d'assolir directament el poc definit turó del Pla de la Barraca.
Ara caminarem estrictament pel llom de la carena, tenint el camí d'anada a pocs metres a l'esquerra, i d'aquesta manera pujarem fins el turó d'en Bessa, on hi ha una petita construcció i un repetidor. Aquest turó té una vista de 360 graus espectacular.
Deixarem el turó i baixarem pel dret, passant pel peu de la torre d'alta tensió i seguidament retrobarem el camí de pujada que seguirem fins a Collformic.
de Collformic al turó Gros: 45mn
del turó del Pla de la Barraca al turó d'en Bessa: 05mn
del turó d'en Bessa a Collformic: 15mn
TOTAL: 3,00h

Wikiloc - ruta Collformic, Matagalls, 7 fonts i 4 turons - El Brull, Catalunya (España)- GPS track