divendres, 25 de gener del 2019

Bonica circular des del municipi de Montferri on combinarem la caminada per damunt de la carena, on passarem per la torre del Moro, de 376 metres d’alçada, la tossa Grossa de Montferri, 387 m. i el puig Rodó de 325 m, amb molt bona vista durant aquest recorregut; però també aprofitarem l’excursió per a fer un bonic recorregut entre vinyes i on podrem admirar diverses cabanes de pedra seca, destacant-ne la d’en Gori, així com també els marges de pedra seca, uns de molt antics i d’altres de reconstruïts; per acabar aquesta interessant caminada ens aproparem al Santuari de la Mare de Déu de Montserrat, impactant obra en mig de vinyes i obra de l’arquitecte tarragoní Josep Maria Jujol, deixeble d’en Gaudí.
La història i vicissituds de la construcció d’aquesta obra està perfectament explicada a la pàgina web de l’ajuntament de Montferri ( https://www.ajuntamentmontferri.cat/santuari-de-la-mare-de-deu-de-montserrat/ ), per anar-hi ens hem de desviar una mica de l’itinerari, quan ja estem arribant-ne al final, però és una visita recomanable (també podem anar-hi motoritzats).

L’excursió comença al Municipi de Montferri de la comarca de l’Alt Camp i proper a la Bisbal del Penedès. Hi molts indrets per aparcar, concretament en aquesta descripció el vehicle el vaig deixar al carrer dels Camps, on hi ha un gran descampat.
Deixem el vehicle i tornem a la carretera (avgda. Tarragona) i la seguim uns metres en direcció al poble.
La carretera s’acaba a l’alçada del carrer Major (que és per on tornarem), aquí hem de girar a la dreta i seguir el carrer de l’Empedrat en lleugera baixada, hi ha un cartell indicador.
Pocs metres després hem de girar a l’esquerra i seguidament a la dreta.
Seguim uns metres més i trobem una nova cruïlla, on hem de seguir per l’esquerra.
Més endavant trobem una nova cruïlla, també amb una senyal de cruïlla de camins, i hem de seguir recta. El següent punt d’interès és la cabana de pedra seca d’en Gori.
A tocar del camí, és una cabana de grans dimensions i hi ha un cartell a la vora del camí informatiu.
Després de contemplar-la, seguim caminant i arribem a una cruïlla, nosaltres seguim recta, però si seguíssim el camí de l’esquerra, pujaríem directament dalt de la carena a tocar de la torre del Moro.
Arribem a una nova cruïlla i el nostre camí gira a l’esquerra i empren una lleugera pujada. A pocs metres, una mica apartada del camí, hi ha la cabana de pedra seca del Molí de Bràfim; des del camí només es veu la teulada; també és de grans dimensions, però no tan ben conservada com la d’en Gori.
Ara el paisatge és molt bonic, estem voltats de vinyes i de terraplens amb diverses cabanes de pedra seca i de parets, també de pedra seca, algunes d’antigues i altres refetes; és distingeixen les unes de les altres pel color de la pedra, gris fosc les antigues i rogenques les noves.
Així, caminant entre vinyes i cabanes arribem al Mas de la Polla-rossa.
Un mas isolat, voltat de vinyes en un paratge igualment molt bonic.
Passem a tocar l’era del mas i ens hem de fixar en el camí que surt a la nostra esquerra en un angle de més de 90 graus.
Hem de seguir aquest camí i començar a pujar lleugerament. Davant nostre veiem dues cabanes seguides. Abans d’arribar-hi el camí gira a la dreta i llavors passa per les dues cabanes, una de pedra seca i l’altre sembla d’obra.
Tenim una molt bona vista sobre el mas de la Polla-rossa, ja que ens hem elevat una mica, però és a partir d’ara quan el camí comença a guanyar alçada decididament, per tal d’assolit el llom de la carena.
Ara ja tenim vistes sobre Bràfim, Salomó, Puigpelat, Vilabella i el mar. En arribar a dalt la carena ens apareix la torre del Moro; la vista fotogràfica, en un primer moment, queda entorpida per una torre d’alta tensió, però abans d’arribar-hi deixarem endarrere els cables i la podrem tenir la vista de la torre del Moro sense entrebancs.
Aquesta torre ja és documentada els anys 1010 com a "Munt Ferriolum", i el 1059, com a "Monte Ferreo" i era una torre de guaita.
A la torre del Moro si pot pujar fins a dalt per unes grapes que hi ha al seu interior; estan una mica massa espaiades i la última potser ho està una mica més. La panoràmica, òbviament, des de dalt és molt extensa. A l’interior de la torre la senyal del GPS es perd una mica.
Gaudim de l’indret, i en el cas d’aquesta sortida en concret, la torre serveix per a resguardar-se una estona del vent i del plugim.
Davant de la torre hi ha un petit marge, protegit per una barana. També hi ha un panell informatiu de la torre.
Deixem “l’aixopluc” de la torre i seguim caminant per la carena fins la propera tossa Grossa de Montferri, on hi ha una senyal de camins i un vèrtex geodèsic.
La panoràmica és similar a la de la torre del Moro. Seguim caminant per la carena i anem deixant a l’esquerra camins que ens baixarien directament al camí d’anada; però nosaltres seguirem pel llom de la muntanya fins una nova cruïlla, també amb un cartell informatiu, i girem a l’esquerra, i seguint el camí emprenem la pujada al puig Rodó; el camí estrictament no hi passa, i per anar-hi haurem de desviar una desena de metres a l’esquerra.
Dalt del puig Rodó tenim noves perspectives de la contrada, amb el poble de Montferri i el santuari de Montserrat sobresortint darrere els arbres.
Ara el camí davalla decididament i es converteix en una antiga pista, anem veiem el santuari de Montserrat des de diferents perspectives i també passem a tocar d’un altre cabana de pedra seca en bon estat i seguidament d’una segona, que ja no té sostre.
A continuació arribem a l’antiga carretera, en desús des de la construcció de la variant.
Seguim aquesta antiga carretera, paral•lela a la nova.
Arribaríem a una rotonda on hem de girar a la dreta i seguir recta per arribar al santuari. El traçat travessa la carretera abans de la rotonda per a seguir un camí paral•lel per l’altre costat, però és molt més segur i recomanable anar fins la rotonda (tal com fa el traçat de tornada).
Arribem al Santuari de la Mare de Déu de Montserrat, obra de l’arquitecte Josep Maria Jujol; contemplem aquesta obra des de fora, ja que només obren els diumenges, i a través dels vidres de la porta, ens apropem a la Cova on hi ha una imatge de la Verge de Montserrat i refem el camí fins la rotonda que travessem i enfilem la carretera de Montferri, a pocs metres a l’altre costat de la carretera.
La seguim pocs metres, ja que de seguida ens desviem a la dreta per seguir un camí que ens deixa al capdamunt del carrer Major, que seguirem de punta a punta, passant per sota l’arcada, que és una de les antigues portes de la muralla del segle XIII, d'accés al municipi, pel costat de l’església de Sant Bartomeu, declarada Bé d'Interès Local (té un gran campanar, visible des de molts indrets) i de l’ajuntament i finalment arribarem a l’indret on hem deixat el vehicle.

de Montferri a la cabana d'en Gori: 25mn
de la cabana d'en Gori al mas de la Polla-rossa: 30mn
del mas de la Polla-rossa a la torre del Moro: 30mn
de la torre del Moro a la tossa Grossa de Montferri: 10mn
de la tossa Grossa al puig Rodó: 30mn
del puig Rodó al santuari de Montserrat: 35mn
del santuari a Montferri: 15mn

Wikiloc - ruta Montferri, torre del Moro, tossa Grossa de Montferri, puig Rodó i santuari de Montserrat - Montferri, Catalunya (España)- GPS track