dissabte, 1 de maig del 2021

Collformic i fonts de Miquel Bosch, dels Garriguencs, de Mossèn Cinto, dels Manlleuencs, de la Sardana, Clareta i dels Bisbes amb tornada pel turó Gros

Collformic i fonts de Miquel Bosch, Garriguencs, Mn Cinto, Manlleuencs, Sardana, Clareta i Bisbes

Aquest itinerari pretén anar enllaçant una darrere l’altre set boniques fonts del massís del Montseny en un itinerari continuat i lògic; fita que aconsegueix, menys en la primera, situada a menys de cinc minuts de l’aparcament en la que farem una curta “anada i tornada” per a visitar-la, la resta aniran “caient” consecutivament, una rere l’altre.

De tornada ens apartarem uns metres del camí per a “pujar” al turó Gros de 1541 metres d’alçada, des d’on gaudirem d’una extensa panoràmica.
A part de les fonts, un altre atractiu d’aquesta excursió és la passejada per les fagedes que cobreixen aquesta part de la muntanya; fagedes que comencen a partir de la font de Mossèn Cinto i culminen amb la fantàstica passejada per la Baga de la Fagetona
El recorregut no presenta cap dificultat, però si que farem una forta pujada entre les fonts Clareta i dels Bisbes.
Podríem allargar una mica més la caminada i acabar pujant al cim del Matagalls; però aquesta excursió també té com a objectiu caminar a tocar dels concorreguts camins a aquest emblemàtic cim, però sense tocar-los; estarem completament sols i amagats ja que cap de les fonts es veu des del camí principal tot i hi estar-hi a pocs metres.

Aquestes set fonts son una ínfima part de les que hi ha a tot el massís del Montseny on n'hi ha inventariades prop de set-centes, fruit d’un detallat treball de recerca i documentació titulat “Projecte de Fonts del Montseny” portat a terme per Oscar Farrerons i Adrià Corella Moragas. Vegis la pàgina:
o la:
Prement a sobre el nom de cada font podrem veure una mica d’història de la font i de la seva ubicació.
Així segons aquesta web la descripció de les fonts d’aquesta caminada és la següent:

1/ Font Bosch i Jover (o Coll Formic)
SITUACIÓ: terme municipal del Brull.
Coordenades GPS: 41.80181, 2.34571
INFORMACIÓ I ESTAT: La font de Bosch i Jover va ser inaugurada a partir de la petita deu d’aigua (que ja existia al lloc des de temps immemorials) al 1964 coincidint amb el XVI Aplec de Matagalls, i beneïda pel bisbe de Vic dr. Ramon Masnou la mateixa tarda del dia de la romeria fins la Creu de Matagalls. Josep Petit la va definir com “una nova font en el Sagrat Montseny. Una nova Ametista en el petit Sinaí, en el Bell Calvari, una nova lletania en el verb poètic dels moderns pelegrinatges a la Creu de Catalunya”
La font va ser ideada i construïda per amics i deixebles del poeta homenatjat amb el suport del rector i l’alcalde de l’Hostalet de Balenyà, lloc de residència de Bosch i Jover. A la font hi podeu trobar un pedró sota les quatre barres de ferro forjat amb un quartet del poeta, extret de l’Acció de Gràcies que va escriure amb el lema “Tot és vostre Senyor”.

2/ Font dels Garriguencs
Coordenades GPS: 41.80796, 2.35906
INFORMACIÓ I ESTAT: Construïda al 1967 pels apleguistes de La Garriga, en cada una de les dues parets oposades de pedra, hi ha un broc i una dedicatòria. La que mira torrent amunt és dedicada a l’ermità de Samalús (mossèn Ramon Garriga, poeta); i la que mira torrent avall a l'escalador de l’Aneto i promotor de l’excursionisme català Mossèn Jaume Oliveres. Es troba en pèssimes condicions.

3/ Font de Mossèn Cinto
Coordenades GPS: 41.80835, 2.35764
INFORMACIÓ I ESTAT: Els seus tres brocs aboquen desordenadament les seves aigües al torrentet per sota d’un poema de Verdaguer del llibre “Roser de tot l’any” escrit en sis rajoles esmaltades preses a la paret de pedra:
S’estronca el riu si ho fa la fontinyola
la font de tot amor es la de Deu
si en nostre pit l’amor de Deu s’escola
tots los amors s’estronquen en sa veu.

4/ Font dels Manlleuencs
Coordenades GPS: 41.8096, 2.35964
INFORMACIÓ I ESTAT: Font de 1966, va se patrocinada per Apleguistes de Manlleu, i és dedicada al bisbe Francesc Aguilar i a mossèn Joan Puntí, poeta dels aplecs, tots dos personatges són cèlebres manlleuencs. El broc són dues mans que aboquen l’aigua de la font al nostre gotet.

5/ Font de la Sardana
Coordenades GPS: 41.80829, 2.36176
INFORMACIÓ I ESTAT: Font dedicada a la Germanor Excursionista, situada molt a prop de la font Clareta. Patrocinada per l’Avi Ton i Amics del Montseny l'any 1963.Si venim caminant des de la font dels Manlleuencs, continuem remuntant el Sot de la Fagetona uns 200 m. i trobarem un monòlit de pedra que indica la situació del broc, que és petit i amagat d’entre les herbes de la paret de pedra.

6/ Font Clareta
Coordenades GPS: 41.80817, 2.362
INFORMACIÓ I ESTAT: Dedicada al pare Claret (plantador de la Creu de Matagalls) al 1958, l’obra la va fer el picapedrer de Vic Andreu Busquets Mataró sota el patrocini de la família Bardolet. Fou inaugurada pel bisbe de Vic, dr. Masnou, essent la padrina del pedró la sra. Pepita Casellas de Bardolet.

7/ Font dels Bisbes.
Coordenades GPS: 41.80611, 2.37515
INFORMACIÓ I ESTAT: Per arribar a la font cal sortir des de Collformic, agafar el camí de Matagalls (GR5.2) fins al pla de la Barraca a 1367m. d’altitud. En aquest indret hi ha un magnífic pou de gel. Estant al Pla, i mirant cap a Matagalls, podem veure a l’esquerra una artesanal piràmide de pedres de poc mes de 1,5 m. d’alçada que ens marca l’inici del corriol que ens portarà a la font.

Cal afegir també, que totes les fonts son construccions ben treballades amb bonics detalls a cada una. Totes ragen, menys la dels Garriguencs, tot i que aquesta és precisament la que està més ben treballada.

Començarem el recorregut a Collformic, si tenim sort a l’aparcament del mateix coll, on hi caben pocs vehicles, per tant cal arribar-hi d’hora. Tampoc molt d’hora perquè (no sé ben bé perquè) no s’hi pot aparcar de 20h a 8h.
Per començar sortirem de l’aparcament en direcció contraria al camí del Matagalls, i només sortir de l’aparcament ja veurem un cartell que ens assenyala el camí que baixa a la primera font.
Una curta i forta baixada per aquest camí ens deixa a la font de Miquel Bosch i Jover, situada en una raconada en mig de la fageda.
Vista la font tornem a l’aparcament i ara si, comencem a seguir el concorregut camí al Matagalls.
Camí que només seguirem durant la primera gran pujada, ja que en arribar al pla de la Barraca ens desviarem a l’esquerra
En aquest punt hem d’estar atents al traçat, ja que només hi ha un corriol que baixa per l’altre vessant de la carena, hem de seguir-lo, perquè sinó ens trobarem el pas barrat pels matolls i garrics.
És un corriol, estret, però ben marcat que ens portarà directament al fons del torrent on trobem la font dels Garriguencs.
Una font molt ben conservada i situada en un petita esplanada, un indret realment molt bonic. Aquesta font té dos brocs de sortida d'aigua, un a cada costat; un ja no hi és, i l'altre que representa un piolet, té una de les puntes trencada. Aquesta font no brolla, però hi ha degotalls i força humitat.
Que no ragi és una llàstima perquè la construcció de la font és molt bonica.
Contemplada i fotografiada la font, seguim torrent avall per un poc transitat corriol, o més ben dit, un rastre en mig de la vegetació que en pocs minuts ens deixa a la font de Mossèn Cinto, situada també en un racó solitari i amagat.
El fet que les fonts ragin o no, normalment depèn de la temporada i de la pluviometria, per tant dir que si brolla o no en el fons no vol dir res, però en aquesta excursió brollava força. Concretament dels quatre brolladors rajaven els dos situats més a prop del terra.
Contemplada la font i llegit el vers de Mossèn Cinto, sortim pel camí que hi ha darrera la font i comencem una fantàstica passejada per la fageda que ens baixa fins la pista de Sant Segimon.
La pista només la seguirem per la dreta quatre passes, ja que immediatament hem de girar a la dreta i començar a remuntar el torrent dels Rentadors tot seguint el traçat d’una antiga pista.
Aquesta vall i torrent dels Rentadors és una veritable joia amagada als peus del Matagalls.
Anem seguint un torrent amb els seus petits salts d’aigua i els seus gorgs tot travessant la fageda.
No haurem caminat gaire que veurem a l’altre costat del torrent la font dels Manlleuencs, a la que accedirem per un petit pont de pedra.
D'aquesta bonica i acollidora font destaca el broc, en forma de dues mans que t'ofereixen l'aigua, que en el dia d'avui brollava.
Tornem al camí que hem deixar per anar a la font i seguim remuntant el torrent.
D’aquesta manera arribem a l’amagat i fantàstic pla de la Gavarrera on hi ha a poques passes una de l’altre les fonts de la Sardana i la font Clareta.
La font Clareta és una solida i bonica construcció, i està dedicada a Sant Antoni Mª Claret. El broc està al darrera, i també brolla força, mentre que la font de la Sardana és un monòlit força degradat, amb una força malmesa ceràmica on hi ha representada una sardana, el broc també està al darrere i no brolla gaire, tot i haver-hi molta humitat i regalims.
Podríem acabar l’excursió en aquestes dues fonts i en pocs minuts tornaríem a estar al pla de la Barraca.
Faig aquesta observació perquè la continuació fins la font dels Bisbes és llarga i costeruda, però el paratge que travessarem compensa l’esforç.
També vull fer una segona observació: veureu que el meu traçat a partir de la font Clareta fa una pujada seguida d’una flanquejada, però no cal fer la pujada, ja que podem seguir l’antiga pista, tal com seguíem, ja que arribarem al mateix punt que arriba la flanquejada del meu traçat.
Tant per l’antiga pista, com per la flanquejada estarem travessant la Baga de la Fagetona, una fantàstica fageda amb petites illes de prada. Una caminada totalment recomanable.
Així arribem al final d’aquesta antiga pista, just a la unió del torrent dels Rentadors i el del Sot de la Pomera, indret on hi ha una petita presa a l’aiguabarreig dels dos torrents, raó de l’existència d’aquesta antiga pista i una mànega que arrenca en aquest punt i que acaba desapareixent.
Ara comença una forta remuntada, la pista s’acaba i segueix un marcat corriol (a estones) que s’enfila de valent. També comença un seguit de fites que ens acompanyaran tota l’estona i que ens seran de gran ajuda quan el corriol és més perdedor. La pujada és forta, però la travessia per la fageda compensa àmpliament l’esforç.
A mesura que anem pujant anem sortint de la fageda i el terreny es torna més rocós, fins que sortint al capdamunt d’una curta carena que ens porta fins les prades del collet de les Eugues. Un altre indret molt bonic i amb la creu del Matagalls al fons.
A partir d’aquí seguirem un corriol que surt diagonalment per la dreta i que ens retorna al llit del torrent dels Rentadors on hi ha amagada la bonica font dels Bisbes, amb un gran com al davant.
Aquesta font és molt propera al camí al Matagalls, però completament amagada. Tant propera que veus passar els excursionistes pel camí, però ells no et veuen ni a tu ni a la font.
Amb aquesta setena font tanquem la passejada per aquesta amagada raconada i emprenem el retorn a Collformic.
De la font arrenca un corriol, a estones una mica brut, que en pocs minuts ens deixa al camí principal de Collformic al Matagalls pràcticament al collet de l’Estanyol.
Seguim uns metres aquest concorregut camí, però pocs metres més endavant el deixem per a decantar-nos a l’esquerra per a pujar al turó Gros, des d’on gaudirem d’una gran perspectiva.
Baixem de l’esmentat turó, i de nou trobem el camí principal; que ara no ens tocarà més remei que seguir-lo fins el pla de la Barraca, on retrobem el camí d’anada, que ja no deixarem fins arribar novament a Collformic, donant per acabada aquesta bonica passejada per la zona del Matagalls.