divendres, 1 de març del 2019

Aquesta excursió realitzada els anys 2000, 2005 i 2006, amb petites variants, és una de les més senzilles i fàcils que es poden fer des de l’estany Gento o des del refugi de Colomina.
Per la seva alçada, 2900 metres, i situació, des d’aquests cims gaudirem d’una extensa panoràmica, tant de muntanyes com d’estanys, dels que podem comptabilitzar-ne més de vint, destacant-ne l’estany Tort, del que el cim que porta el seu nom n’és un excel·lent mirador i també cal destacar-ne els estanys superiors dels Vidals, doncs son 4 estanys gairebé simètrics.
Degut al seu fàcil accés, si pot pujar per molts indrets, en aquesta descripció farem una circumval·lació passant per la coma dels estanys superiors de Saburó i baixant per la coma i estanys dels Vidals.
Descriure tota la panoràmica fora molt llarg, però fent-ne una breu pinzellada des dels cims i en dies molt clars podem veure el massís de Montserrat.
Quan en dies d’hivern des de molts indrets elevats de Catalunya (entre ells Montserrat) diem que “es veu el Pirineu nevat”, la zona de la vall Fosca, començant pel Montsent de Pallars i molts dels cims que l’envolten som part “del Pirineu nevat” que estem veient.
Entre els altres cims i indrets que veiem puc destacar: Turbó, Cotiella, peña Montañesa, Becibé, Castanesa, Vallhiverna, Posets, Eristes, Russell, Aneto, Coronas, Maladeta, gran Tuc de Colomers, Sarrader, Subenuix, Morto, Saboredo, Mauberme, A-mitges, Bassiero, Mont-valier, Mont-roig, Ventolau, Flamisella, Montabona, Certascan, Guerossos, Guiló, Tres Comptes, Encantats, Monastero, Fonguera, Sotllo, pica d'Estats, pica Roja, Monteixo, Lavans, Medacorba, Coma-pedrosa, Tristaina, Salòria, Saburó, Mainera, Pala Pedregosa, Montorroio, Montsent de Pallars,  Felià, Cerví, Pessó, Mussoles, Fosser, Mariolo, Dellui, Carlit, Forcanada, Molières, Feixant, Gerbosa, massís del Cadí, la tossa d'Alp, el Puig-pedrós, el congost de Tarradets, el pantà de la Pobla de Segur (St. Antoni), el de Tremp (Sta. Anna), el poble d'Espui i les irreparables destrosses que van fer-hi, el Besiberri N, Central i Sud i també es veu el Coma-lo-forno...entre altres.
El refugi guardat de la Colomina s’ha convertit en el centre neuràlgic per a les excursions per aquesta zona i per a concorreguda caminada dels “Carros de Foc”.
També hi ha un petit habitacle en els baixos de l’edifici de l’estany Gento que funcionada com a refugi lliure, però molt primari.

Per accedir a la resclosa de Sallente ens hem de situar al final de la carretera de la vall Fosca, recorregut que comença a Senterada on deixem la carretera de la Pobla de Segur al Pont de Suert i seguim la de Cabdella.
Arribats al final de l'esmentada carretera en lloc d'anar a l'aparcament del telefèric que puja a l'estany Gento hem de passar per sobre la resclosa i aparcar al petit aparcament que hi ha a l'altre costat.
Cal fer constar que als mesos d’estiu podem pujar a l’estany Gento amb un telefèric, aquest fet escurça l’horari de l’excursió, com també el podem agafar per a baixar. Només hem de saber els horaris de pujada i de baixada; i en general son horaris orientats més per fer turisme que per fer excursions pels cims de la contrada.

Situats doncs a l’altre costat de la resclosa seguirem el molt ben marcat camí que després d'una curta flanquejada, que serveix com d'introducció, ens situa a l'inici d'una forta pujada amb 22 giragonses que ens deixa en un petit replà on hi ha una font i després segueix pujant per tal de guanyar més alçada fins arribar a l'antiga via de les vagonetes,
En aquest punt també hi ha una font. Seguirem ara la via de vagonetes, i després de quatre curts túnels arribarem a l'estany Gento.
Revoltarem una mica l’estany per l’esquerra i passarem per sota l’estació superior del telefèric, ja que aquí és d'on surt el camí que puja als estanys superiors i al refugi de Colomina.
Aquest camí comença amb una lleugera baixada i en el punt més baix trobem una cruïlla i la indicació a l’esquerra vers l’estany Fosser i la collada de Font Sobirana i recta al refugi de Colomina.
Seguim les indicacions a l’esmentat refugi, s’acaba la lleugera baixada i comença una forta pujada que ens deixa en una altre antiga via de vagonetes.
Som a la Portella, un indret amb un pal indicador i que és una important cruïlla de camins; ja que a l’esquerra aniríem a l’estany Tort i colls de Dellui i Gavatxos, en diagonal als estanys dels Vidals (que és per on tornarem) i a la dreta seguirem vers el refugi de Colomina.
Ara hem enllaçat amb el GR i amb el camí de Carros de Foc i que, després d’una nova pujada, en porta fins l’estany i refugi de Colomina.
Si anem directament al cim, no ens caldrà arribar-nos fins el refugi, que queda lleugerament apartat a la dreta.
El camí, molt ben marcat, revolta l’estany per la seva dreta (la nostra esquerra) i en arribar a la seva capçalera ens trobem ja pràcticament a l’estany de Mar.
Estany que també revoltem per la seva dreta. A continuació per arribar a l’estany de Saburó hem de superar una petita graonada, cosa que farem per una curta canal, que no té cap mena de dificultat; aquest indret rep el nom de “pas de l’Ós”.
Seguidament ens trobem davant l’estany de Saburó, estany que difícilment el veurem alguna vegada ple, aquí ens separem del GR i del Carros de Foc que segueixen a la dreta vers la collada de Saburó, mentre que nosaltres girarem a l’esquerra i revoltarem parcialment l’estany per a seguir la torrentera que ens porta als estanys Superiors de Saburó. El camí és molt marcat i senyalitzat amb fites.
Els estanys superiors de Saburó és una zona on hi ha varis petits estanyols, però n’hi ha tres que son una mica més grans; d’aquests, l’inferior o estany Petit de Saburó, és precisament el més gran, el mitjà és molt petit i el superior és una mica més gran que el mitjà.
Aquests tres estanys formen una curta coma que mena directament a dalt el pic dels Vidals.
Aquí deixem el camí que ens portaria al pic de Peguera i seguirem a l’esquerra per l’esmentada coma.
Aquesta coma és molt fàcil de remuntar i podem escollir per on volem pujar, una opció és anar a sortir al collet que hi ha entre el pic dels Vidals i el pic de Mar i des d’allí seguir la carena fins el cim, o be, anar més a l’esquerra per tal d’assolir un collet que dona accés als estanys superiors dels Vidals i des d’aquest collet seguir l’altre carena vers cim, i finalment també tenim l’opció d’anar pel mig i assolir directament el cim sense passar per cap collet.
Aquest traçat segueix la segona opció, però les altres dues son perfectament vàlides. Una vegada assolim el pic dels Vidals, de 2903 metres d’alçada, la panoràmica s’obre als vessants nord, nord-oest i nord-est i per tant tripliquem l’extensa vista que ja teníem.
Els estanys superiors dels Vidals i els de Castieso, Morto i Carbonera els tenim als nostres peus.
Després de gaudir de la vista, seguim la carena i baixem fins la collada de Carboneres de 2799 metres i a continuació emprenem la pujada al pic Tort ó de l’Estany Tort.
A la carena hi ha blocs, però la pujada no presenta cap dificultat.
Dalt del pic Tort, de 2886 metres d’alçada, la vista és memorable, ja que estem voltats d’estanys, principalment del gran estany Tort que tenim als nostres peus.
Per tornar baixarem primer fins el bonic indret dels estanys dels Vidals.
També tenim varies opcions per arribar-nos fins aquests estanys ja que des del pic Tort fins els estanys ens trobarem amb una amplia pala per la que podrem baixar pràcticament per on vulguem.
Podem baixar-hi sortint del cim en direcció S o be tornar a la collada de Carboneres i baixar-hi des d’allà, aquesta darrera opció és una mica més llarga, però en contrapartida arribarem al mig de la conca dels quatre estanys, mentre que en la primera opció només en veurem dos.
En aquesta ressenya escollim la primera opció, i seguim la carena en direcció S i la deixarem quan trobem una zona herbada que ens permet baixar fins la capçalera de l’estany Superior dels Vidals situat més a ponent i immediatament al més petit.
Ara ja només ens queda seguir les fites i el corriol que ens porten a l’estany Inferior dels Vidals.
Aquí comença un ampli camí, amb unes vistes impressionants de l’estany tort, que ens porta novament a la cruïlla de la Portella, on enllacem amb l’itinerari de pujada que seguirem fins a la resclosa de Sallente.
Haig de recordar que a l’estany Gento tenim novament la oportunitat durant els mesos d’estiu de baixar amb el telefèric.

de Sallente a la via de vagonetes: 45mn
de la Portella a l’estany Gento: 15mn
de l'estany Gento a Sallente: 50mn

NOTA:
Haig de remarcar que el traçat d’aquest itinerari està fet des de l’ordinador i que per tant, el traçat pot no ajustar-se a l’indret exacte per on passa el camí. Per aquesta raó és molt important, seguir més l’explicació que el traçat. Que d’altre manera és com es seguien les ressenyes abans de l’aparició dels GPS i satèl•lits.
Traçat en aquesta excursió que no presenta cap mena de dubte, ja que fins el refugi de la Colomina és molt transitat i després està perfectament marcat i la ruta a seguir és molt evident.

Wikiloc - ruta Resclosa de Sallente i pics dels Vidals, 2903 m i Tort, 2886 m, pels estanys superiors de Saburó. - Cabdella, Catalunya (España)- GPS track