dimecres, 6 de març del 2019

Aquesta excursió és una de les caminades més habituals des de la Molina amb pujada final al Puigllançada, de 2409 metres d'alçada i sobre la que hi ha molta informació i referències; però també aprofitarem la sortida per a pujar al vèrtex geodèsic del cim de la Creueta, de 2067 metres i al cim del Pla Baguet de 2035 metres.
Amb aquests dos cims ja ens apartem una mica de la ruta clàssica, i sobre el Pla Baguet encara hi ha alguna informació, però sobre el cim de la Creueta molt poca cosa trobarem.
A part dels cims, també caminarem pel bonic pla d'Anyella i pel de Rus.
Tota la caminada la farem pel rasos i carenes sense bosc i per tant podrem caminar per on ens vingui més de gust o ens sembli millor, ja que al ser una zona d'extenses pastures hi ha molts camins i no n'hi ha cap, ja que molts dels que semblen camins en realitat son passos oberts pel bestiar.
Normalment parlo de la panoràmica, però en aquesta excursió en concret la boira ho va tapar tot i només s'obria durant curts espais de temps, però els cims romanien tapats.
L'he qualificat de moderada pels més de 1000 metres de desnivell amb constants pujades i baixades, algunes de considerables, especialment la forta pujada final al Puigllançada, però en tota l'excursió no hi ha cap mena de dificultat.
També cal constatar que amb boira, com va ser el cas, aquesta excursió és molt difícil de realitzar sense l'orientació que ofereix avui en dia la senyal dels satèl·lits i del GPS, ja que guiat d'aquesta manera vaig poder pujar i baixar del cim de la Creueta, ja que no es veia absolutament rés, i que per la forma arrodonida de la muntanya podies anar a parar a la part contraria d'on volies anar. Si us fixeu be en el traçat, en sortir del cim de la Creueta descric una mena de semi-circumferència innecessària, ja que només deixar el vèrtex geodèsic, les primeres passes varen ser 90 graus equivocades de direcció.

L'excursió comença a l'aparcament del coll del Pedró, que coincideix amb la zona d'instal·lacions dels telecadires del Padró i l'Alabau de l'estació d'esquí de la Molina.
Inici també de la carretera a Castellar de n'Hug pel coll de la Creueta.
Precisament per aquest coll també hi passa aquest itinerari, faig doncs aquesta observació prèvia perquè podem anar de l'aparcament al coll seguint la carretera i des d'allí fer una "anada i tornada" al cim de la Creueta o bé seguir aquesta ressenya.
L'avantatge d'anar al coll seguint la carretera és que ens estalviarem la sifonada que fa l'itinerari per anar-hi directament; l'inconvenient principal és la marrada que fa la carretera i el fet que és "lleig" caminar per les carreteres tenint altres alternatives.
De tota manera les primeres passes les farem seguint la carretera fins que trobem una pista a l'esquerra que seguirem una estona, fins que descriu una marcada corba a l'esquerra.
En aquest punt la deixarem i seguirem per la prada del pla d'Anyella, també a l'esquerra deixarem uns estables amb un refugi de pastors adossat al darrera.
Ens aproparem a una antiga cabana de pastors que encara es conserva en bon estat. Aquí trobarem unes marques de pintura vermella; però quan hi ha neu les marques les vas perdent i trobant.
Des de que hem deixat la pista que estem perdent alçada. Això s'accentua a partir d'aquesta cabana i del replà on hi ha uns coms. Baixem fort, però poca estona fins a travessar el torrent del Pla de Rus.
S'acaba la baixada i a l'altre costat del torrent trobem un camí que va pujant per la dreta del torrent.
Aviat deixem aquest camí i emprenem directament la pujada al cim de la Creueta. No hi ha camí, però el terreny és completament obert i podem caminar per on vulguem. Això si, ens esperant 350 metres de desnivell.
És preferible evitar el fons de la torrentera que es va obrint, ja que al final el pendent és més fort. Per això més amunt el traçat la travessa i va a buscar el llom de la muntanya, concretament al costat d'una petita elevació de la carena a 2021 metres.
Ara travessem un gran replà i a continuació emprenem la pujada final al cim..
El cim de la Creueta estava a la zona fronterera de la boira, ja que a la Cerdanya feia un dia radiant mentre que el Ripollès i el Berguedà (principalment aquest) estaven tapats per la boira i mentre pujava feia sol, però a partir de la cota de 2021 metres vaig entrar a dins del núvol i aquí es va acabar el sol i la vista. El cim de la Creueta és un vèrtex geodèsic i està a cavall de tres comarques, i per tant ha de ser un gran mirador, però em vaig quedar amb les ganes.
Aquestes boires, normalment al migdia desapareixen i amb l'esperança que avui fos un d'aquests dies i que ja gaudiria de la panoràmica des del Puigllançada, vaig deixar resignadament el cim.
Durant els primers metres la baixada és suau, però a mesura que ens apropem al coll de la Creueta el pendent s'accentua.
Arribem al coll de la Creueta, situat a 2021 metres d'alçada i travessem la carretera i seguim els primers metres de la pista que arrenca a l'altre costat. En aquest punt hi ha un cartell indicador (l'únic en tot el camí).
Si seguim integralment aquesta pista arribarem a la cabana de Rus, nosaltres també hi arribarem, però abans volem passar pel cim del Pla Baguet, i per això deixarem la pista només començar i intentarem seguir el llom de la carena.
Després d'una pujada inicial, farem una curta baixada i passarem pel costat d'una bassa.
La pista que hem deixat també hi passa a prop. A partir d'aquí ens separem definitivament la pista i anem pujant pel llom de la muntanya, sense camí, travessem un petit coll i finalment emprenen la pujada final al cim, tot travessant un seguit de terrasses artificials de repoblació forestal.
Al cim del Pla Baguet, de 3035 metres ens hi espera una gran fita. La boira s'ha retirat una mica i això permet gaudir parcialment de la panoràmica i es pot entreveure el cim del Puigllançada.
Seguim pel llom de la carena per a baixar del cim fins un collet. Durant la baixada i durant pocs minuts travessarem l'únic bosc de tota la caminada.
En arribar a aquest collet girarem a l'esquerra i baixarem fins les ruïnes d'un antic corral o refugi forestal, ara ja tenim a tocar la pista que hem abandonat, però un caminet paral·lel ens estalvia acabar-hi de baixar.
Aquest caminet ens porta en pocs minuts a les prades del pla de Rus, on hi ha un gran refugi forestal (tancat) i els estables annexes.
És un bon lloc per a descansar, i sobretot per a recuperar forces per a la pujada final de més de 400 metres que ens espera.
En aquesta cabana hem enllaçat amb la pista i ara la seguirem durant una estona una mica llarga, tot travessant extenses pastures fins la collada de les Tortes, de 1951 metres d'alçada.
Situats en aquest punt ens hem de fixar que per la dreta s'obre una curta i costeruda vall, és el torrent de l'Euga Blanca.
Des de la collada hem de girar a la dreta i encaminar-nos, sense perdre alçada, vers aquest torrent, que creuarem.
Una vegada creuat comença la llarga i feixuga pujada de 400 metres vers el cim del Puigllançada.
No hi ha camí, però no hi ha cap arbre i només quatre pedres; és a dir és un llom que s'ha d'anar pujant amb molta paciència.
Podem pujar per on ens plagui; encara que la tendència és anar en diagonal a l'esquerra per tal d'assolir la carena, ja que a partir d'allí la pujada és menys forta.
Efectivament en arribar a dalt la carena, la pujada disminueix, però el cim encara està lluny.
Seguirem caminant fins que finalment apareix el vèrtex geodèsic del Puigllançada, de 2409 metres, on hi ha el llibre registre, uns metres més endavant hi ha un mur de pedres de bivac amb una senyera.
L'esperança d'arribar-hi sense boira s'ha complert a mitges, ja que aquesta no ha desaparegut del tot. L'únic cim que es veu clarament és el Carlit.
Ara toca començar la baixada. Ens hem de dirigir vers els final del telecadira del Torrent Negre. La neu tapa el possible camí que deu haver-hi. Però seguim caminant per extenses zones de pastura (ara sota la neu) i d'aquesta manera arribem a l'esmentat indret.
Com que les pistes estan en funcionament ens haurem de buscar la vida caminant en paral·lel.
Primer seguirem uns metres per la dreta de la pista del Torrent Negre, i quan aquesta gira a l'esquerra, seguirem també per la dreta de la pista de la Genciana.
Així arribem a prop del Cap de les Costes de l'Huguet on hi ha el final del telecadira de l'Alabau.
Ara haurem de girar a la dreta i seguir el recorregut de la pista del Clot de l'Hospital.
Aquesta pista gira a l'esquerra i nosaltres també.
Ara començarem una baixada més o menys directa en direcció a la carretera que ja es veu al fons de tot.
Tampoc hi ha camí, tot i que la baixada és forta, el terreny tampoc presenta cap mena de dificultat, tret del fort pendent.
En arribar a baix i abans de la carretera trobem una pista que seguirem i que ens deixa exactament a l'aparcament.

de l'aparcament al cim de la Creueta: 1h 45mn
del cim de la Creueta al coll de la Creueta: 20mn
del coll de la Creueta al cim del Pla de Baguet: 35mn
del cim del Pla Baguet a la cabana de Rus: 25mn
de la cabana de Rus a la collada de les Tortes: 25mn
de la collada de les Tortes al cim del Puigllançada: 1h 15mn
del Puigllançada a l'aparcament: 1h

Wikiloc - ruta Collada del Pedró (La Molina), cims de la Creueta, 2067m, del Pla Baguet, 2035m i Puigllançada, 2409m - La Molina, Catalunya (España)- GPS track