dilluns, 24 de juliol del 2017

Pics de Garmo Negro, 3066m, Algas N, 3032m, Algas, 3036m i Argualas, 3046m, des dels Banys de Panticosa

Des del balneari dels Banys de Panticosa es poden realitzar moltes rutes d’alta muntanya; segurament la més realitzada i coneguda és la pujada als pics d’Infierno, seguida per la ruta que puja als cims de Garmo Negro de 3066 metres d’alçada, Algas N de 3032m, Algas de 3036m i Argualas també amb dues cotes molt properes de 3046m.
Aquesta excursió, que ens permet assolit quatre tres mil, no és una ruta de molta dificultat, però és una excursió d’alta muntanya i de fort desnivell, ja que en poc més de 5 kms de longitud pujarem 1400 metres de desnivell, amb alguna petita grimpada final per la cresta de l’Argualas i que ens permet gaudir d’extenses vistes panoràmiques.
Del parking del Balneari anirem a la vorera esquerra del petit pantà (dreta en el sentit de l’aigua) i allí trobarem el començament del camí.
Comencem a pujar i trobem la font de la Laguna, a partir d’aquí el pendent s’accentua i comença a guanyar alçada en successives giragonses.
A una alçada de 1850 metres entrem en un petit replà, és la Mallata Baja, hi ha pintades a les roques les indicacions als cims de la zona.
Després d’aquest indret, el camí, sempre molt ben marcat, segueix guanyant alçada en una llarga giragonsa .
La panoràmica es va obrint, el balneari cada vegada més enfonsat i ja comencem a veure els cims del Garmo Negro i de l’Argualas.
Ara superarem una graonada i a continuació trobem la desviació, que a la dreta ens portaria al cim d’Arnales.
Seguim pujant i se’ns presenta una segona graonada i a continuació hem de travessar una tartera.
Mallata Alta. Ara el terreny ens enganya ja que el coll que veiem no correspon a la cresta, sinó que és un fals coll que ens obra les portes a la coma superior del cercle d’Argualas.
Superem la graonada d’aquest fals coll i travessem la tartera que cobreix la zona, no cal anar fins el collado de Algas, que és el de la cresta, sinó que una marcat camí s’enfila directament per la dreta pel fort pendent que porta directament al cim del Garmo Negro.
Des del cim gaudirem d’una gran panoràmica, en particular del cim dels Infiernos i de la seva imponent “marmolera” , del Balaitós, Tebarray i dels estanys de Pondiellos.
Sortirem del cim seguint el camí que baixa per la cresta i que sense cap dificultat ens deixa al collado de Argualas de 2936 metres.
A continuació, una forta i curta pujada ens deixa dalt el cim d’Algas N, ara a la vista general s’afageix el Garmo Negro i el petit i glaçat estanyol que hi ha als seus peus.
Aquest cim és força destacat i un important nus d’arestes.
Ara la cresta es complica una mica i potser en algun punt haurem de fer servir les mans, així arribarem al pic d’Algas.
La cresta es complica molt i el camí vers el pic d’Argualas baixa uns metres pel vessant esquerra i comença una flanquejada per tal d’esquivar les dificultats de la cresta. El sender és molt ben marcat i senyalitzat amb fites.
Una vegada situats a sota mateix del cim cal fer unes fàcils grimpades que ens portaran al vessant dret del cim on el sender guanya els últims metres del cim d’Argualas i una curta cresta ens deixa finalment a la segona cota del cim.
Si tenim ganes de grimpar una mica més del compte, una vegada situats a la base del cim i fetes les primeres petites grimpades en lloc de seguir el sender que flanqueja per la dreta, podem seguir grimpant directament vers el cim. Sortirem entre les dues cotes.
A l’amplia panoràmica que anem gaudint tota l’estona, ara podem afegir-hi el pantà de la la Sarra i de Sallent de Gállego, així com seguir gaudint dels pics d’Infierno i del Garmo Negro.
Ara ens queda tornar, primer baixarem del Argualas per on hem vingut i poc després d’haver començat la flanquejada que ens portaria novament al pic d’Algas, hem de girar a la dreta per a baixar directament al fons del cercle, per a passar pel costat del petit i bonic estanyol que hi ha. Aquesta baixada està indicada amb nombroses fites.
Ara ja només ens queda enllaçar amb el camí de pujada per a seguir-lo fins el Balneari dels Banys de Panticosa.
Del Balneari a la Mallata Alta: 1h 40mn
Del pic d’Algas al pic d’Argualas: 20mn
Del pic d’Argualas a l’estanyet de la coma: 20mn
De l’estanyet al Balneari: 2h 15mn
Wikiloc - ruta Pics del Garmo Negro, 3.066m, Algas N, 3.032m, Algas, 3.036m i Argualas, 3.046m, des dels Banys de Panticosa - Baños de Panticosa, Aragón (España)- GPS track