dijous, 6 de juliol del 2017

canal de baixada el 31 de maig del 1982

En primer lloc cal dir que la classificació d'aquesta excursió hauria de recaure en una catalogació que no existeix de "poc difícil", ja que "moderat" es queda una mica curt i "difícil" és excessiu.
És una sortida pels amants d'indrets perduts i solitaris però d'un gran atractiu muntanyenc ja que reuneix totes les condicions que es poden demanar, com gran desnivell, grimpadetes, canals, crestes i sobretot de gran panoràmica. D'estanys en veurem per tots costats, de propers i de llunyans, de petits i de grans (com el Certascan, el més gran del Pirineu català), muntanyes molt llunyanes com tot el massís de la Maladeta i dels Besiberris per un costat i de la pica d'Estats i el Monteixo, per l'altre. La profunditat de la vall de Cardós fins el llunyà poble de Ribera de Cardós, i també veurem les bordes de Noarre als nostres peus, però "només" a mil metres de desnivell.
Durant tota l'excursió anirem veiem des de diferents angles els estanys de Mariola, Flamisella, Blanc i Blaus de Guerossos, l'inferior de Guerossos, el Certascan, els Estanyassos (aquests amb les seves característiques congestes de neu fins ben entrat l'estiu, i perfectament visibles des del poble de Ribera de Cardós) i també anirem donant la volta als dos petits estanyols situats a l'alta coma des de on hem començat la pujada final als cims.
El pic de Sabollés és tan poc visitat que no hi ha ni fita cimera tot i que és un cim d'una certa dificultat i que consta d'un avant cim, després segueix una cresta, una primera cota, una nova cresta seguida de la cota principal i després encara segueix amb unes cotes més baixes, per seguir per la llarga cresta fins el pic de Soliguera.
Realment la serra dels Canals que és una llarga carena que es desprèn del pic de Guerossos en direcció sud és una zona molt desconeguda.
Abans, quan encara era permès el pas per la pista dels estanys de Romedo, hi havia una desviació que portava als estanys Closell i Naorte i aquesta pista era una bona base d'accés als cims de la serra dels Canals, així ho vaig fer els anys 1981 i 1982 quan vaig pujar als pics de Sabollés i de Gueron, quedava pendent pujar-hi per l'altre costat; per sort les muntanyes no es mouen i 36 anys després he tornat al pic de Sabollés.
Cal dir que a partir de la pleta de Guerossos ja no hi ha cap camí, ni fites fins a tornar novament a l'esmentada pleta.
Però tot i així voldria afirmar tímidament que el recorregut des de la pleta de Guerossos fins el collet que hi ha als peus del piquet de Guerossos hauria de ser el camí més fàcil i curt per anar de la pleta de Guerossos al coll de Certascan; camí que actualment segueix el GR11 que s'enfila d'una manera "artificial" fins l'estanyet inferior de Guerossos per anar a buscar després el primer dels estanys Blaus, mentre que el camí que segueix aquest itinerari puja d'una manera més "natural" i després del collet esmentat en poca estona s'arriba al coll de Certascan. I és que fins aquest collet hi ha un camí força esborrat, que va pujant fent giragonses i inclús hi ha alguna fita de tan en tan.
Per a situar-nos a les bordes de Noarre cal seguir la vall de Cardós fins a Tavascan i allí seguir la carretera que porta a Graus i les pistes d'esquí de la Pleta del Prat. Just després de Quanca es travessa el riu de Tavascan i d'allí surt una pista en bon estat que ens porta a la pleta Palomera (camí del Mont-roig), en un revolt abans surt a la dreta el camí a les bordes de Noarre. L'últim tram abans d'aquest revolt la pista està cimentada; s'acaba el ciment, fa un gir de 180 graus a la dreta i just al proper gir de 180 a l'esquerra és on hem de deixar el vehicle.
Trobarem dues tanques de la pista secundària que porta fins les bordes, entre la primera i la segona hem de veure el camí que surt a l'esquerra, ja que si seguim la pista farem volta.
Aquest planer camí ens porta en pocs minuts fins les boniques i renovades bordes de Noarre. L'indret és molt bonic.
El camí (GR) travessa les bordes i segueix molt planer per dins d'un bonic bosc de bedolls. Al fons es veu una alta graonada que sembla voler tancar la vall. És just on s'enfilarà el camí després de la planejada inicial. Camí molt ben marcat i el desnivell es va guanyant en fortes llaçades. Poc abans d'arribar al capdamunt de la graonada travessarem el torrent de Flamisella que baixa encaixonat formant un bonic salt d'aigua. Segons el cabdal que porti tindrem més o menys dificultats per a travessar-lo.
Pocs minuts després arribarem a la pleta de Guerossos, on hi ha un panell informatiu de camins a l'estany de Flamisella i al coll de Certascan, també hi ha les restes d'una antiga cabana.
Ara el camí baixa uns metres fins els aiguamolls de la pleta. Aquí és on abandonem el GR que s'enfila per l'esquerra, sense travessar el torrent de Guerossos, nosaltres hem de travessar-lo i dirigir-nos vers un petit bosquet, indret molt apropiat per a descansar sota l'ombra dels pins.
Sortirem del bosquet i decantats una mica a l'esquerra intuirem un rastre de corriol que s'enfila per la coma que se'ns obre al davant. Segons quins mapes inclús marquen aquest camí.
El track pràcticament recorre íntegrament aquest camí que hi ha en els mapes dels "Pirineus" i de "Catalunya". El pendent a estones és pronunciat, ja que hem de pujar uns 300 metres de desnivell. En algun sector les giragonses son molt ben marcades i en altres no tant, alguna fita també ajuda a seguir el corriol. Tota la pujada és una zona d'herbei, sense cap tartera que dificulti el pas.
Arribats a uns 2300 metres aproximadament el pendent desapareix i entrem en una alta coma de pastures on retrobem un torrent que havíem abandonat a la pleta de Guerossos.
Seguim aquest torrent, a la dreta amagats darrera un petit bony hi ha dos estanyols molt bonics, i a la nostra esquena hem deixar les restes d'una cabana i d'una petita cleda.
Aquesta coma segueix fins el coll situat al costat mateix del piquet dels Guerossos (que és per on tornarem).
Si volem fer l'excursió en dues jornades, aquest és un indret perfecte per a passar la nit.
Aquesta alta coma està tancada per l'esmentat piquet de Guerossos, el collet, el llom que puja fins el pic de Guerossos (que també es veu) i la carena fins el pic de Gueron (que també és visible) i a partir d'aquí en un trencada cresta amb dues profundes bretxes que precedeixen a l'esvelt pic de Sabollés (del que només veiem l'avant-cim).
No tenia cap mena d'informació de com pujar al cim, tret de les notes que vaig prendre l'any 1981 després de pujar-hi des de l'altre costat, com a mínim sabia que hi havia una canal que permetia baixar a la zona dels Estanyassos i flanquejar la cresta Sabollés-Gueron per l'altre vessant.
Situats doncs a la zona de prades i pastures a 2300 metres hem de girar a la dreta i enfocar la pujada de cara a les dues marcades bretxes.
Aquesta pujada ens deixa en un gran amfiteatre. Des d'aquest indret es veu que les dues bretxes son assolibles perfectament, però també es veu que hi ha un pendent herbós que s'enfila directament per la dreta per la base del pic de Sabollés i que sembla que ens pot portar a dalt sense gaires complicacions.
Així decideixo prescindir de les bretxes i les posterior grimpades per la cresta i s'encamino vers el llom herbós. El pendent s'accentua una mica però vaig pujant sense cap problema i em vaig decantant a la dreta per tal de seguir al màxim l'herbei.
D'aquesta manera arribo al caire d'un d'estrep secundari que baixa del cim. Segueixo, sense cap complicació, estrep amunt i arribo al capdamunt de l'avant-cim, que és el cim que es veu durant tota la pujada.
Ara cal seguir en direcció al cim que es veu una mica lluny. Primer haurem de baixar a un collet o bretxa amb petites desgrimpades; els millors passos es troben al vessant de Noarre.
D'aquesta bretxa surt una canal que veig factible per a baixar després a la coma dels Estanyassos. La sortida de la bretxa també presenta algunes petites grimpades molt fàcils fins arribar a una 2na cota del pic de Sabollés (2na si l'avant-cim era la 1ra).
El cim ja és més a prop, però encara ens queda un nou sector de cresta, que també farem principalment pel vessant de Noarre. Baixem a una nova bretxa; aquesta també permet baixar per una canal a l'altre vessant i d'una manera més clara. Aquesta serà doncs la canal escollida. La sortida d'aquesta bretxa fins el pic de Sabollés ja és molt més fàcil i en pocs minuts arribem al cim de Sabollés. És destacable l'impacte de les Bordes de Noarre a 1000 metres directes a sota nostre i la blancor de la gelera de la Maladeta sobresortint per darrera del pic de Ventolau.
Després de contemplar la panoràmica tornarem a la darrera bretxa i la baixarem sense cap problema, tret de les pedretes que ens entraran a dins les botes degut a la tartera esmicolada que omple tota la canal.
Si fem l'excursió a començament de temporada i la canal esta plena de neu (ara al juliol encara quedava alguna petita clapa de neu) el descens pot ser molt diferent.
A la part baixa la canal s'eixampla i permet anar girant a l'esquerra per a buscar la zona herbada i començar la flanquejada per sota la cresta i les dues bretxes que veiem a l'amfiteatre d'altre vessant.
Ara hem de pujar al pic de Gueron i podem escollir el pendent herbós pel que volem arribar novament a la carena, passada ja la zona trencada d'aquesta.
Els pendents d'herbei son pronunciats, és qüestió de paciència i anar pujant. Assolit de nou el llom de la carena la seguirem sense cap dificultat fins el proper cim de Gueron.
Entre les contemplacions panoràmiques d'aquest cim destaquen els Estanyassos, un conjunt de dos estanyols molt junts i un tercer una mica més apartat.
Des d'aquest indret es veu Ribera de Cardós al fons de la vall.
Ara seguirem vers el pic de Guerossos, a la sortida del pic de Gueron cal posar una mica d'atenció, però després tot es torna planer i arribem a la unió amb la serra Plana i comença a veure's l'estany de Certascan.
Un ampli i suau pendent d'herbei ens conduirà fins el pic de Guerossos. Les descripcions panoràmiques es queden curtes, ja que aquest cim, injustament oblidat pel proper Certascan, té millor vista d'aquest, ja que està situat al bell mig de l'estany de Certascan i per tan es veu sencer; és per dir-ho d'alguna manera un mirador privilegiat d'aquest estany, emmarcat per la pica d'Estats com a teló de fons.
Al fons el Mont-roig, Mariola, Gallina, Ventolau Campirme i més al fons la Maladeta, Besiberris, Punta Alta, Peguera, Mainera i Montsent de Pallars.
Davant mateix el pic de Certascan, Flamisella, Colatx, Turguilla, Tres Comtes, Salibarri, Monteixo, Estanys, Baborte, Sotllo, pica d'Estats, Sanfonts, Coma-pedrosa i un llarg etc Gaudim de l'espectacle i deixem el cim seguint la fàcil carena que en direcció Oest baixa fins el collet esmentat ja diverses vegades.
Si no volem seguir pel caire de la carena, per la nostre esquerra hi ha un petit corriol que va seguint-la uns metres per sota, fins que abans del collet i torna.
Des del collet pujarem en cinc minuts al piquet de Guerossos per a contemplar la panoràmica dels estanys Blaus i de l'estany Blanc.
Tornarem al collet i baixarem per la coma fins a trobar l'itinerari de pujada a l'indret dels dos estanyols. Abans a la nostra dreta deixarem enlairada una perxa nivomètrica.
de la pista a les bordes de Noarre: 10mn
dels estanyols a la pleta de Guerossos: 30mn
de la pleta a les bordes de Noarre: 50mn
de les bordes de Noarre a la pista: 05mn
Wikiloc - ruta Bordes de Noarre i pics de Sebollés, 2655m, Gueron, 2680, Guerossos, 2734m i piquet de Guerossos, 2583m - Tabescán, Catalunya (España)- GPS track

1. Magnífic i didàctic recull d'imatges i bona descripció de la ruta. Conec una mica aquest solitari racó de la vall de Cardós com a resultat de la meva estada, (dos estius consecutius), a Tavascan.