dilluns, 10 de juliol del 2017

Banys de Panticosa i pics de Infierno de 3073, 3082 i 3078 metres

Pas de la Marmoleda

Any 2007, el refugi de Bachimaña comença a aixecar-se

Els pics de Infierno és un cim molt planer i llarg, format pel conjunt de tres puntes de 3073 m la occidental, 3082 m la central i del 3078 m la oriental; i aquest itinerari descriu la pujada clàssica des des Banys del balneari de Panticosa, amb anada i tornada pel mateix itinerari.
No és una excursió difícil, però el pas entre les puntes oest i central del cim és molt estret amb timba a cada costat i per tant totalment desaconsellable per a persones amb vertigen.
Al clàssic refugi de la Casa de Piedra dels Banys de Panticosa, situat a 1640m s’ha afegit a partir de l’any 2012 el nou refugi de Bachimaña situat a 2200 metres a sobre del primer estany de Bachimaña.
Tot el recorregut és molt bonic i variat ja que passarem dels 1640 metres del refugi de la Casa de Piedra als més de 3000 dels cims, destaquen els ibones Azules situats en una zona de prades molt bonica i que contrasta amb la impressionant paret de la Marmolera dels pics del Infierno que tenim a sobre mateix.
Tot el camí és molt fressat i ben senyalitzat ja que des del mateix indret dels Banys de Panticosa fins el collado del Infierno seguirem el GR11 de l’Alta Ruta Pirinaica.
Sortirem dels Banys de Panticosa deixan el refugi de la Casa de Piedra a la nostra esquerra i seguirem el marcat camí que s’enfila al final de l’indret dels Banys i balneari de Panticosa.
Pujada molt forta i sostinguda seguint el torrent amb la bonica cascada de Panticosa a mitja pujada. La pujada disminueix en arribar a l’alçada del nou refugi de Bachimaña i entrada a la zona dels estanys de Bachimaña. Tot el camí de pujada va per la dreta orogràfica del torrent (és a dir per la nostra esquerra), el refugi el deixem a la dreta, a l’altre costat del torrent.
Poc després arribem a la cua del gran estany de Bachimaña, indret amb nombroses prades, de gran bellesa, depenen del nivell de l’esmentat estany, ja que les rescloses poden minvar la bellesa d’aquests bonics estanys d’alta muntanya.
En aquest indret el camí gira a l’esquerra i s’enfila fins els dos estanys Azules molt propers l’un de l’altre. A l’estany Inferior hi havia una cabana, ja desapareguda, i al superior hi ha una perxa nivomètrica.
A partir d’aquest estany el camí torna a enfilar-se per tal d’arribar al collada del Infierno ja a 2722 metres.
Aquest indret és una important cruïlla de camins ja que per la dreta ve el camí del refugi i estany de Respumoso vers els cims del Infierno i també hi passa el GR11 i a tocar tenim l’estany de Tebarray voltat de tarteres, indret molt bonic i de grans contrastos.
El camí gira a l’esquerra i comença una llarga flanquejada en diagonal d’esquerra a dreta per una tartera. Tot i la tartera el camí és molt marcat.
D’aquesta manera donem la volta a la muntanya i assolim la cresta pel vessant contrari al que havíem pujat.
Carenejarem sense cap dificultat i assolirem el pic d’Infierno Occidental de 3073 metres d’alçada.
Ara ve el sector clau ja que fins la punta central la cresta és totalment plana, però amb uns estimballs impressionants a cada costat i no és gaire ampla, i en algun moment has de passar al vessant esquerra (N), és a dir t'has de posar a un pam del precipici, però el sector és molt curt i les pedres són de bon agafar. Estem travessant l’impressionant Marmolada tan característica d’aquest cim.
En el moment de fer aquesta cresta, darrera menú venia un noi amb un gos que varen passar aquest sector també sense cap problema, tan el noi com el gos.
Així arribem a la punta Central del pic del Infierno de 3082 metres.
Seguirem fins la propera punta Oriental de 3078 metres sense cap mena de dificultat. Aquesta passejada per la cresta de les puntes del pic de Infierno ens permet gaudir d’una extensa panoràmica.
És pot seguir i baixar al coll de Pondiellos i d’allí retornar als Banys; però si teniu els patracols al refugi de Bachimaña haureu de tornar per on heu vingut.
Dels banys de Panticosa o del refugi de la Casa de Piedra al refugi de Bachimaña: 1h 40mn
Del refugi a la cua de l’ibón Gran de Bachimaña: 30mn
Del collado a l’estany Gran: 55mn
De l’estany Gran als Banys: 1h 50mn
TOTAL: 8h 20mn.
Les fotografies son de dues excursions dels anys 2000 i 2007.
Wikiloc - ruta Banys de Panticosa i pics del Infierno de 3073, 3082 i 3078 metres - Baños de Panticosa, Aragón (España)- GPS track