dimecres, 7 d’octubre del 2020

Les Llosses, Sant Pere de Serrallonga, Puigdon, 1207m i puig Cornador, 1229m

Curta, fàcil i espectacular excursió a cavall del Ripollès i del Lluçanès. Tot el recorregut és molt bonic, tant els camins per dins del bosc de pujada i de baixada, com l'indret i l'ermita de Sant Pere de Serrallonga, com la fantàstica caminada pels rasos del serrat de les Bruixes i la vista des del puig Cornador.
També pujarem al punt més alt del Puigdon, que no és on hi ha l'antena, sinó una mica més endarrere.

Tant l’ermita com els cims i gran part del recorregut gaudirem d’una extensa panoràmica de valls i cims, propers i llunyans.
El Pedraforca ens acompanyarà durant bona part del recorregut, així com el Montseny, Montserrat, Sant Llorenç del Munt, cogulló d’Estela, serra del Verd, serra d’Ensija, Puigllançada, Moixeró, Puigmal, Bastiments, Salga Aguda, i també destaca, encimbellat dalt de la seva característica roca, el santuari de Santa Maria de la Quar.
Però sobretot d'aquest recorregut destaca l'ermita de Sant Pere. Quina ermita i quin indret tan bonic!!
Sant Pere de Serrallonga és una petita joia preromànica del Lluçanès situada a la carena de la serra del Puigdon. Es tracta d’una església de petites dimensions del segle IX, única a la comarca.
Diu la Diputació de Barcelona en l'Inventari de Patrimoni Local d'Alpens: "Sant Pere de Serrallonga, parròquia rural esmentada ja el 951, amb el nom de 'Sancti Petri'."
Coneguda almenys fins al segle XIII com de Vilallonga, es trobava dins l'antic terme del castell de la Guàrdia.
El lloc de Vilallonga apareix documentat els anys 938 i 982 com afrontació de la propietat de Matamala que posseïa el monestir de Ripoll, ja que entre les fites de l'alou apareix la de la portella de Vilallonga.
Més tard, entre els segles XIII i XIV el nom de Vilallonga fou substituït pel de Serrallonga.
Al llarg dels segles, Sant Pere a patit: reformes, ensorraments, restauracions i oblits col•lectius. Darrerament ha estat restaurada, amb gran cura, durant els anys 1998 i 1999 per la Diputació de Barcelona i l'Ajuntament d'Alpens.

Per a començar aquesta caminada ens hem de situar al municipi de les Llosses a la carretera C26 de Ripoll a Berga.
Gairebé al davant de l'església de Santa Maria, però a l'altre costat de la carretera arrenca una pista asfaltada els primers metres mena entre altres al Mas de Capdevila.
Hem de seguir aquesta pista pocs metres, per a deixar aparcat el vehicle just a l'entrada del bosc. Un indret on hi ha molt d'espai de a fer-ho.
Comencem a caminar i retrocedim els primers metres per la pista que acabem de passar-hi amb el vehicle, fins a una propera cruïlla amb un panell informatiu de diferents indrets.
Girem a l'esquerra i seguim una nova pista.
Seguirem aquesta pista una estona; primer deixarem a la dreta una pista que mena a Santa Maria de Matamala, i després una altre, també a la dreta, que mena al mas del Bac.
Una estona després hem d'estar atents al punt d'interès ja que abans d'arribar a la cruïlla que mena a Can Pelegrí, haurem de seguir un camí que surt per l'esquerra; pot ser que hi hagi una fita.
La caminada per la pista ha estat agradable, però el camí que seguirem a partir d'ara és molt bonic; va pujant, però son pujades suaus, intercalades amb estones més planeres.
Aquest bonic camí s'acaba en una pista que seguirem.
Les vistes es van obrint, el Pedraforca treu el nas per darrera les muntanyes. Aquesta pista ens porta fins el mas de Can Serrallonga de Dalt, un gran mas deshabitat, situat en un indret molt bonic i amb una gran vista.
En aquest punt farem una anada i tornada a Sant Pere.
Seguirem recta per la pista, deixant la de l’esquerra per a la tornada.
Ara caminem enlairats per la carena, i anem gaudint de la panoràmica descrita al començament, també veiem uns metres més avall el Mas de Serrallonga de Baix, i contemplant el paisatge, de sobte ens trobem davant de l’ermita de Sant Pere de Serrallonga, voltada de prades i amb una vista extraordinària.
És un indret, si el dia acompanya, per a gaudir-ne abastament i per a fer-hi una llarga aturada, contemplant l’indret i el paisatge, tot prenent el sol en els pedrissos que hi ha al costat de la porta; que està tancada, per evitar les bretolades.
Al darrere de l’ermita hi ha l’espai de l’antic cementiri, on darrerament es varen localitzar dues sepultures, que no ha estat excavades.
Em vaig dedicar a reparar i tornar a posar dreta una estelada penjada d’un tronc que havia caigut, per aquesta raó podeu veure en les fotografies que primer es veu l’estelada caiguda i després dreta.
Després d’una bona estona, hem d’abandonar l’indret, si feu l’excursió entre setmana, la pau i solitud de l’indret és majestuosa.
Tornarem per on hem vingut, però només començar a caminar, ens desviarem uns metres a la dreta per tal d’apropar-nos fins una creu de ferro que hi ha molt a prop de l’ermita, i des d’on tindrem una nova i bonica perspectiva de l’indret de l’ermita.
Arribem de nou a Can Serrallonga de Dalt i ara seguim l’altre pista.
Veiem des de fa estona l’antena que hi ha a prop del Puigdon, i que òbviament ens serveix de referència.
Seguim la pista, que va pujant, arribem a una cruïlla i girem a l’esquerra per immediatament girar a la dreta.
Seguim pujant per la pista, és recomanable anar-se girant, perquè la vista que tenim darrere és molt amplia i bonica.
Finalment arribem a un collet, on hi ha una important cruïlla de camins i pistes.
Aquí farem una nova anada i tornada, aquesta vegada al Puigdon.
Girem a l’esquerra i seguim la pista que ens pocs minuts ens deixa a l’esplanada on hi ha una gran antena de telecomunicacions.
Totes les ressenyes que he trobat del Puigdon arriben fins a l’antena; però en realitat el cim del Puigdon o Puig Don està una mica més enlairat darrere l’antena.
Aquí per manca d’informació, vaig seguir l’inici d’un corriol que surt en direcció a l’esmentat cim.
Però el corriol s’acaba i els darrers metres els vaig fer “tipus senglar”, pel dret i sense camí en mig dels boixos que cobreixen la zona.
El trajecte és curt i aviat vaig arribar al cim del Puigdon, convençut que no es veuria rés, ja que la vegetació ho cobriria tot; però em vaig endur una agradable sorpresa en veure que anava errat, ja que, encara que una part de la vista està tapada pels arbres, la resta permet tenir bones vistes de l’antena i del Montseny, Montserrat ....
També vaig quedar sorprès que pel cim hi passava un molt ben marcat corriol, que sembla que va resseguint el llom de la carena.
Així que després de contemplar la vista, vaig deixar el cim seguint el corriol.
Primer baixa fins un collet, on es ramifica, i seguint el de la dreta arribes just a uns vint metres abans de l’antena.
En aquest punt he posat un punt d’interès; i per tant, per no haver de fer “el senglar” recomano, anar i tornar al Puigdon per aquest camí, és fa una mica de volta, però és la pujada lògica.
Ara no cal tornar a l’antena, seguim per l’esquerra i ens trobem de nou al collet on hem fet l’anada i tornada a l’antena i al Puigdon.
Davant nostre tenim dos camins, a part de la pista per on hem vingut.
Hem de seguir el de l’esquerra, que està marcat amb pintura groga.
Després d’una curta caminada per dins del bosc sortim als rasos del Pla de Puigdon.
Ara i durant una estona la caminada per aquests rasos és una meravella; la vista del Puigmal queda a estones tapada per l’arbrada, però la vista per la dreta dels prats i les valls i les muntanyes és fantàstica.
Deixem el Pla de Puigdon i el camí baixa uns metres fins el collet de les Bruixes.
Aquí comencem la remuntada que ens portarà al puig Cornador, ara per dins del bosc, però a estones la vista s’entreveu entre els arbres de la dreta, i a l’esquerra ens acompanyen uns nous prats, fins arribar al punxegut cim del puig Cornador, on ens hi espera una nova estelada i el nom del cim escrit en una fusta clava en un arbre.
Les muntanyes nevades.. o no, del Pirineu queden semi-amagades per l’arbrada, però per l’altre costat la vista arriba fins el Montseny amb la Calma, les Agudes, turó de l’Home i Tagamanent ben destacats a l’horitzó, i amb el poble d’Alpens destacat davant nostre.
També veiem relativament a prop l’ermita de Santa Margarida de Vinyoles. Per anar a aquesta ermita podeu seguir l’itinerari que surt d’Alpens i que també mena al puig Cornador:
Wikiloc - ruta Alpens-Puig Cornedor-ermites de Vinyoles - Alpens, Catalunya (España)- GPS track
Després de descansar i gaudir de la vista, abandonem el cim. Ara farem una baixada una mica forta al començament, però que després es suavitza una mica.
D’aquesta manera arribem al coll Tallat, nova i important cruïlla de camins i pistes.
Aquí hem d’estar atents al traçat, ja que l’inici de l’antic camí que baixa a les Llosses, degut a la obertura de la pista que passa pel coll, ha quedat una mica desfigurat; però només son els metres inicials; i immediatament després es converteix en el camí que ha sigut sempre.
Pràcticament surt del davant mateix del camí per on hem arribat al coll, és a dir la pista que passa pel coll, simplement l’hem de travessar.
Aquest camí, de baixada també és molt bonic, d’inici travessarem una fageda impressionant, i després va baixant, amb moments amb més pendent, però generalment és una baixada molt agradable.
Finalment arribem a una pista que seguim per l’esquerra i seguidament travessem el rec del coll de Soler, que pot portar una mica d’aigua, a partir d’aquí només ens resta seguir la pista fins arribar al punt d’inici; donant per acabada aquesta bonica i interessant circumval•lació des de Les Llosses.

De l’aparcament a Can Serrallonga de Dalt: 45 mn
De Can Serrallonga de Dalt a Sant Pere de Serrallonga: 10mn
De Sant Pere novament a Serrallonga de Dalt: 10mn
De Can Serrallonga de Dalt a l’antena de Puigdon: 20mn
De l’antena al Puigdon: 05mn (pel dret, 10mn pel camí)
Del Puigdon al Puig Cornador: 35mn
Del Puig Cornador al coll Tallat: 10mn
Del coll Tallat a l’aparcament: 30mn

Wikiloc | Ruta Les Llosses, Sant Pere de Serrallonga, Puigdon, 1207m i puig Cornador, 1229m