dissabte, 1 de juny del 2019

30 de maig del 2019

30 de setembre del 2000

13 de maig del 2001

Bonica excursió per les valls d'Incles i de Siscaró, que a la primavera va buscant les parts amb menys innivació i que a la vegada ens permet gaudir dels plans de Siscaró, on hi ha el refugi lliure del mateix nom i una mica més amunt també gaudirem dels estanys de Siscaró.
És una excursió curta, però que, una vegada haguem arribat al cim de la tossa d'Incles, gaudirem d'una extensa panoràmica de gairebé totes les muntanyes d'Andorra, on podem destacar els pics de la Sarrera, Estanyó i Font Blanca, Enrodat, Coma de Varilles, Cabaneta, Casamanya, Escobes, Font Negra, i de més llunyans com l'Aneto i el Vallhiverna.
Sota el cim del Coma de Varilles veiem l'estany de la Cabana Sorda i entre muntanyes també veiem l'estany de Juclar.

Comencem l'excursió a l'aparcament del final de la vall d'Incles, al pont de la Baladosa.
Cal tenir present que, degut la afluència de visitants, pot haver-hi restriccions d'accés, amb horaris concrets per a poder arribar a l'esmentat aparcament.
És que la vall d'Incles és un dels indrets més bonics del Principat d'Andorra i que a més és de fàcil accés per carretera.
Tot i que de mica en mica va perdent part de l'encant que tenia inicialment, ja que cada vegada que hi vaig hi ha més cases de nova construcció que trencant el paisatge.
Si ens centrem en el tema excursionista, des de la vall d'Incles es pot anar a molts indrets, com a l'estany i refugi de la Cabana Sorda i al pic de Coma de Varilles; al port de Fontargent i al bonic estany del mateix nom (al vessant occità) i als pics Enrodat i de Fontargent; a la vall de Juclar i als seus grans estanys, amb el refugi guardat i amb ascensió als pics de Noé i Escorbes, i finalment a la vall de Sicaró, amb el refugi de Sicaró, els seus estanys i als cims de la Cabaneta i tossa d'Incles. És a dir a la vall d'Incles als turistes cal afegir-hi els excursionistes.
Sortim del pont de la Baladosa tot seguint l'ample camí als estanys de Juclar. Aviat arribarem a la cruïlla amb la vall de Siscaró, perfectament senyalitzat i inclús hi ha dos bancs de fusta per a descansar i contemplar l'indret.
Seguim el camí que arrenca a la dreta i que seguidament va guanyant alçada. A la primavera i en àpoca de desglaç podem contemplar una bonica cascada que hi ha al torrent. Després de la cascada el camí s'apropa al torrent i segueix guanyant alçada; pujada que no disminueix fins que arribem a l'entrada de la gran prada de la pleta o plans de Siscaró.
És un replà molt extens on s'ajunten les aigües dels estanys de Siscaró amb les de la vall de Siscar.
Només arribar als plans un nou cartell ens indica que per seguir fins els estanys de Siscaró no cal travessar el torrent i que caldrà fer-ho per una palanca si volem anar al refugi lliure o cabana de Siscaró.
Per la proximitat és recomanable anar-lo a visitar.
El refugi o cabana de Siscaró és un refugi lliure, situat a 2145 metres d'alçada i consta de dues estances independents. En una hi ha una llitera per a dues persones, taula, blanc i llar de foc; a l'altre també hi ha dues lliteres, però força llargues, on hi poden cabre entre 8 i 10 persones en cada un dels dos pisos ... o més i només hi ha una estufa, ni taula, ni banc.
Una vegada visitat el refugi no cal tornar endarrere fins la palanca per a travessar el torrent, ja que podem anar a retrobar el camí dels estanys a l'altre extrem del pla i no caldrà travessar el cabalós torrent perquè en el pla s'ajunten varis torrents, i només ens caldrà anar-los travessant d'un en un.
Una vegada situats novament al camí l'anirem seguint, sempre molt ben marcat, no va a buscar el salt d'aigua de la sortida de l'estany, evident i visible des del pla, sinó que es decanta una mica a la dreta per assolir un collet secundari i des d'allí anar a la conca de l'estany; primer arribem a un estany més petit, que a l'estiu i tardor té el nivell molt baix i a continuació a l'estany de Siscaró, situat a 2325 metres d'alçada, en mig dels dos hi ha una prada amb una perxa nivomètrica.
Com no podia ser d'altre manera, de nou ens trobem en un indret molt bonic.
Al fons veiem el coll del Pas de les Vaques, que és a on ens portaria el camí i des d'allí seguir vers el Port d'Envalira pel port Dret.
A la dreta, i pràcticament a sobre nostre tenim la tossa d'Incles i tota la serra de la tossa d'Incles.
Podem seguir el camí vers el Pas de les Vaques i des d'allí la carena fins el cim; però aquesta descripció tria "tirar pel dret" i anar a sortir a la carena molt a prop del cim.
Per fer-ho no anirem fins la perxa nivomètrica ni fins l'estany de Siscaró, sinó que en arribar al primer estanyol el revoltarem per la seva esquerra (la nostra dreta) i anirem guanyant alçada pels indrets que ens semblin millors. En aquesta descripció, una bona part de l'itinerari transcorre sobre congestes; si feu l'excursió a l'estiu potser que per on passa el traçat hi hagi una tartera; per això comento que heu d'anar buscant el millor terreny; de dificultat no n'hi ha cap, tret del pendent que es va redreçant a mesura que pugem.
En arribar a dalt la carena la panoràmica s'obre al vessant sud i ens apareixen els cims del Monturull, Perafita i el pic Negre d'Envalira.
Girarem a la dreta i acabarem de recórrer el curt tram de carena, arrodonida i plana que ens separa del cim.
Tot i ser un cim relativament baix, està completament isolat i això li permet tenir una vista extraordinària, per exemple també es veu el pic de Rulhe.
Gaudirem de la vista i emprendrem la baixada pel mateix indret de pujada; però a mitja baixada, si volem, ens podem desviar a la dreta per anar a visitar l'estany de Siscaró, que a la pujada l'hem deixat lleugerament a la nostra dreta.
Després, novament el camí de pujada fins el pont de la Baladosa.

del pont de la Baladosa a la cruïlla Siscaró-Juclar: 15mn
del cim als estanys de Siscaró: 35mn
dels estanys al refugi de Siscaró: 25mn
del refugi al pont de la Badalona: 40mn

Wikiloc - ruta Vall d'Incles, estanys de Siscaró i tossa d'Incles, 2569 metres - Incles, Canillo (Andorra)- GPS track