Total de visualitzacions de pàgina:

divendres, 14 de març del 2025

Malgrat de Mar, turó d'en Serra, torre de telegrafia òptica de Montagut, turó de Mas Aragall i Mines de ferro de Can Palomeres






Malgrat de Mar, turó d'en Serra, torre de telegrafia òptica de Montagut, turó de Mas Aragall i Mines de ferro de Can Palomeres

































NOTA: Si voleu veure totes les meves rutes per la comarca del Maresme al wikiloc podeu escriure al cercador de rutes d'aquest programa (Cerca rutes ó explora): "maresmejsp" i us apareixeran totes.

Plàcida matinal des de Malgrat de Mar que ens portarà a dalt de la carena que seguirem des del turó d’en Serra fins el turó secundari de Mas Aragall passant per la torre de telegrafia òptica del turó de Montagut. 

És una excursió curta, fàcil i de poc desnivell però amb una extensa panoràmica durant la pujada i la caminada per la carena; ja que veurem tota la costa des del Far de Calella fins la punta de S’Agulla o S’Agüia, darrere del castell de Sant Joan de Blanes, i per l’interior veurem el Montnegre, el Montseny, Sant Llorenç del Munt, Tordera i la vall de la Tordera.

Però aquest recorregut també ens portarà a fer una interessant visita a algunes de les 17 boques de les antigues mines de ferro de Can Palomeres de Malgrat de Mar, de les que en visitarem 8.

La Torre de telegrafia òptica de Montagut, de 218 metres d’alçada, està situada al costat d’un vèrtex geodèsic i molt a prop d’una antena de telecomunicacions, data del segle XIX i era la torre numero 213 de la línia de telegrafia òptica València - Tarragona - Barcelona - La Junquera. Situada entre les de Calella i la de Puigmarí (Massanet de la Selva). El sistema de telegrafia òptica funcionava mitjançant banderes i boles de colors, d'acord amb una complexa codificació.
La torre encara aguanta, i en alguns punts està apuntalada, però requereix una actuació de reforma important abans no caigui. Si seguim uns metres més tindrem molt bona vista de Calella, però és des de l’indret de l’antena, on hi ha un mirador, on la vista és excepcional
Vegis els enllaços: 
https://ca.wikipedia.org/wiki/Torre_de_Montagut  i

https://www.poblesdecatalunya.cat/element.php?e=3153

El turó d’en Serra és una muntanya de 190 metres d’alçada, coneguda també com la Creu de Malgrat, que també gaudeix d’una vista extraordinària i on hi trobem una gran fita cònica amb una creu al damunt i una petita cavitat a mitja alçada amb un pessebre a dins; la resta de la fita està farcida de plaques “in memoriam “.


Per aquesta zona veurem que el terra és de color fosc; això és degut a que el terra és ferruginós, raó per la que abans hi havia unes mines de ferro a prop de Can Palomeres.

Es pot trobar una bona descripció a l’enllaç:
https://www.turismemalgrat.com/viu-malgrat/turo-den-serra-mines-can-palomeres/

i encara més a la viquipèdia:

https://ca.wikipedia.org/wiki/Mines_de_Can_Palomeres

La importància d’aquestes mines a la seva època mereix, per vàries raons, una descripció una mica amplia.

Una raó és la seva pròpia existència, desconeguda per el gran públic, excepte, per raons òbvies, pels malgratencs. 

Una segona raó és el curiós sistema per transportar el mineral extret

I una tercera raó és pel seu inesperat final.

Des del principi del segle XIX era conegut que a la muntanya de Can Palomeres hi havia mineral de ferro, iniciant-se petites explotacions i prospeccions. Però no és fins l'any 1865 que Josep Maria Fivaller va comprar la mina Mazarrón i l'any 1866 Francesc Juncó va comprar la mina Josefa. Però aquestes explotacions continuen sent petites i a finals del segle XIX tanquen a causa de les pèrdues econòmiques que generaven. L'activitat important minera a Malgrat de Mar no començaria fins a l'any 1909, quan es crea, amb capital francès, la Societat “Mines de Fer de Malgrat de Mar”, que reactivaria l'extracció minera. Pel transport del mineral des de les mines fins als vaixells que l'havien de transportar fins als alts forns d'Anglaterra, es va construir un telefèric de vagonetes que anava des d'un carregador situat prop de les mines fins a una pilona, que era l'estació de descàrrega on encoraven els vaixells, que estava situada a uns 400 metres de la costa. El primer vaixell, el Cardenia, de la companyia M.&G Fergusson and Co. Ltd va salpar el 12 de novembre de 1911 des de la Pilona amb 4100 tones de mineral de ferro. Després d'aquest primer vaixell, 20 carregaments més de mineral van transcórrer amb normalitat fins que el vint-i-unè vaixell que havia salpat des de la Pilona va ser enfonsat davant de la costa dels Països Baixos l'any 1914 a causa de la Primera Guerra Mundial. Per les pèrdues d'aquest enfonsament i amb la perspectiva de la guerra, l'empresa va aturar definitivament l'activitat. Les mines de Can Palomeres van ser utilitzades només durant aquest curt, però intens, període de 1909 a 1914 i es van arribar a extreure unes 75000 tones de mineral de ferro.

En aquesta descripció passarem per 8 de les 17 boques d’aquestes mines de diferents llargades, algunes es connecten interiorment, a peu pla o per pous.

Les restes de la pilona consisteixen en una superfície de ciment i ferros que està situada davant mateix de la costa de Malgrat de Mar i a uns 400 metres de la platja. Era el final del telefèric i juntament amb dues més, a terra, eren les torres de suport dels cables del telefèric dels que penjaven unes vagonetes que transportaven el ferro. Amb el temps aquesta pilona ha esdevingut uns dels símbols de Malgrat.

Posteriorment a l'activitat minera, les mines també van ser utilitzades com a polvorí durant la guerra civil i com a refugi antiaeri; acabada la guerra van ser utilitzades per al cultiu de xampinyons. Actualment, estan en desús total, la majoria estan tancades amb una reixa i no es recomana entrar-hi pel perill d’ensorraments i també pel perill de caure en els pous que comunicaven les mines.

Les galeries i cavitats que l'activitat minera ha deixat ha esdevingut refugi de moltes espècies, principalment de ratpenats que habiten les mines durant l'estiu per reproduir-se. A prop de les ruïnes de Can Palomeres hi ha un plafó que explica les 14 especies de ratapinyades que s’hi han observat.

A les mines hi varen treballar aproximadament unes 270 persones, curiosament vingudes del mateix poble de Ramonete de la comunitat Murciana. Es conserven algunes fotografies i recreacions de l’època. 

Can Palomeres va ser una important masia, de la que la primera notícia documental es remunta a l'any 1288, data anterior a la carta de població de Vilanova de Palafolls (Malgrat)  atorgada per  Guillem de Palafolls el 1373. Molt reformada i ampliada cap al segle XVII. D'aquesta època és la imposant garita defensiva i les finestres que encara es conserven, emmarcades amb pedra . A mitjans del segle XVIII pertanyia a Marianna de Saleta i Palomeras, la família de la qual en mantenia la propietat a principi del segle XX quan fou llogada a la Societat Mines de Fer de Malgrat. Al costat del mas s'hi va construir una oficina i els habitatges per als encarregats. Va ser abandonada a la dècada de 1970 i actualment es troba enrunada i un estat de total abandó que inclús fa difícil el seu accés.

Per situar-nos a l’inici de la caminada seguint l’antiga N-II a Malgrat de Mar hem d’anar al barri Palomeres, que es troba just al costat N (dreta venint de Girona) de la N-II. L’accés més ràpid és seguir l’autopista C-32 fins la sortida que enllaça amb l’esmentada N-II i seguir-la en direcció a Malgrat, passem per l’enllaç amb Palafolls (km 676) i seguim un km, més, fins el 675, aquí hi ha la sortida a la urbanització, i entrem pel carrer dels Garrofers, on ja podem aparcar, o anar fins el final del carrer i girar pel carrer del camí de Can Palomeres, on també podem aparcar just a l’altre costat d’un plafó que explica l’historia del mas de Can Palomeres.

0:00 Aparcament. Sortim de l’aparcament i seguim recta per la pista que arrenca d’allà mateix (hi ha una cadena per el pas de vehicles); pocs més endavant hi ha un camí a la dreta que fa drecera, molt fàcil de seguir durant tota l’estona, menys al final que queda una mica embardissat; potser és millor seguir per la pista que tampoc fa tanta volta.

0:05 Ruïnes de Can Palomeres. Queden lleugerament a l’esquerra del camí i son pràcticament invisibles degut a la vegetació que cobreix la majoria de les parets. Seguim endavant i arribem a una gran esplanada amb una gran alzina i a l’esquerra hi ha la boca de la primera mina.

0:15 Mina 14 o Oriental. Hi ha una reixa a l’entrada amb un cadenat. Consta de varies entrades. La principal és on ens trobem i té un  recorregut d’uns 400 metres, però en recorregut total de totes les entrades és de 620 metres. Hi ha un sector on es cultivaven xampinyons. Seguim el camí que fa un gir de 90 graus a l’esquerra i comença a guanyar alçada. Hem d’estar atents a la següent boca que queda una mica amagada a l’esquerra.

0:20 Mina 17 o Diablo.  No hi ha reixa i és una de les més altes. Fa uns 100 metres de recorregut i al final de la mina hi ha les restes cremades d’una Derbi Diablo. Seguim pujant i la vista ja comença a ser espectacular.

0:35 Muntanya de Can Palomeres, 134m. És el punt més alt de la carena que hem estat pujant. Seguidament planegem una mica i tornem a remuntar, una curta i senyalitzada drecera ens deixa en una pista que seguim per la dreta. Arribem al final de pista i continuem pujant per un corriol que s’enfila per l’esquerra i que ens deixa directament dalt de la carena.

0:50 Turó d’en Serra, 190m. És el millor mirador de tots els indrets per on passarem. La vista és extraordinària, veiem el castell de Blanes i l’ermita de Sant Joan, Blanes, Malgrat de Mar, Santa Susanna, Pineda, Calella, Palafolls, Tordera, el Montseny i el Montnegre. És un indret per estar-s’hi una bona estona contemplant aquesta extensa panoràmica.

Deixem aquest bonic turó i seguim per l’esquerra el camí que ressegueix la carena, arribem a un dipòsit d’emergència per els bombers, dipòsit que podem rodejar pels dos costats. A partir d’aquí el camí es converteix en pista, a l’esquerra queda l’accés a la urbanització de la Balconada i després entrem a la urbanització Ciutat Jardí pel carrer Begònies. És una urbanització molt extensa, però nosaltres només la seguirem de resquitllo, ja que ens trobem en un dels seus límits. Seguim l’esmentat carrer fins la cruïlla amb el carrer Gessamins. Aquí farem una anada i tornada a la torre de Montagut.

Seguim recta pel carrer Rosa i pocs metres després arribem a una cruïlla amb un cartell que assenyala la pista a l’esquerra fins la propera antena de comunicacions i la torre de Montagut.

1:10 Torre de telegrafia òptica de Montagut, 218m. Primer arribem a l’antena de telecomunicacions on hi ha una amplia balconada amb una gran vista de la costa del Maresme i uns metres al darrera hi ha les ruïnes de la torre de telegrafia òptica de Montagut. El camí hi dona la volta i la podem contemplar pels quatre costats; just al darrere hi ha la base de l’antic vèrtex geodèsic de referència 302113001, de la pilona no en queda absolutament res. Si seguim quatre passes més el camí del darrere de la torre també obtindrem molt bones vistes. És un indret per fer-hi una nova aturada a la balconada per contemplar la panoràmica i tornem a la cruïlla amb el carrer Gessamins, girem a la dreta per seguir aquest curt carrer que baixa fort uns metres i s’acaba la urbanització; just després de la darrera casa, a l’esquerra hi ha un jaló que ens assenyala el camí de baixada, però primer seguirem recta per anar al proper turó.

1:20 Turó de Mas Aragall, 179. Aquest turó és una amplia plataforma per on ens podem moure per obtenir diferents perspectives de la costa i de la torre de Montagut que sobresurt per sobre els arbres.

Hem de tornar a la cruïlla on hi ha el jaló per seguir el marcat camí que baixa; però aquest traçat baixa per una drecera que em va semblar veure des del turó; és un corriol molt ben marcat fins un petit replà, després es va perdent, però es pot anar baixant, fins que al final, quan ja tens la pista a pocs metres, el rastre queda molt embardissat. Per tant si no volem complicacions és millor tornar al jaló, seguir el camí que baixa fins que es converteix en pista; pista que és la mateixa que ens porta la drecera.

Arribats a la pista (Camí Baix de la muntanya de Can Palomeres)  la seguim per la dreta i aviat arribem al pi.

1:35 Pi de l’Esquena, situat al costat de la pista. Es tracta d'un gran exemplar centenari de pi pinyer amb dues vesses ben diferenciades, una puja sense gaires ramificacions i l’altre es va ramificant en vesses secundaries i caracteritzades per l'escorça marró rogenc molt gruixuda. La seva capçada és molt irregular. A pocs metres hi ha una antiga barraca “grafitada” amb cert encert. Seguim unes passes més i arribem a una cruïlla. Per l’esquerra aniríem a la mina 03 i seguint recta a la 04; deixem la 03 per d’aquí uns minuts i anem primer a la 04.

1:40 Mina 04, tancada amb una reixa, aquesta és una mina plana que fa uns 200 metres de recorregut i té sortida per l’altre extrem per un petit pou. Uns metres més avall hi ha una nova boca.

1:42 Mina 07. Tancada amb una reixa. Aquesta mina va ser una galeria de sortida del mineral durant la segona etapa de l’explotació i fa uns 80 metres de recorregut. Seguim unes passes més i just abans d’arribar a la boca 06, per l’esquerra surt un corriol que s’enfila per enllaçar amb la pista que hem deixat i que porta a la boca 03. Aquest corriol surt davant mateix d’una altre boca.

1;45 Mineta 02. És una mina de només 10 metres de recorregut i és la més curta de totes. Seguim la pista per l’esquerra.

1:50 Mina 03 o Angelita. Tancada amb una reixa. És la única mina que conserva el seu nom original. Antigament connectava amb la llarga galeria de la Mina Gran. Actualment està ensorrada i és molt curta. Davant de la boca hi ha una gran esplanada que servia de triatge del mineral i encara conserva una casa d’aquelles instal·lacions. Actualment a l’espai hi ha una petita bassa per a recuperació d’amfibis. Tornem fins la Mineta 02 i baixem pel corriol pel que hi hem pujat i sortim de nou a la pista principal.

1:55 Mineta 06. Tancada amb una reixa. De només 70 metres de recorregut fa una forta olor a sulfurs. Seguim caminant.

2:00 Mineta 05. Tancada amb una reixa.  De 50 metres de recorregut. Hi ha un mur, que es creu que era per a protegir-se durant la guerra civil. Aquesta és la darrera boca de mina que visitem. Seguim la pista i poc després arribem a la cruïlla de l’anada a tocar de les ruïnes de Can Palomeres. Seguim la pista i poc després arribem a l’aparcament.

2:10 Aparcament.











































Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada