dijous, 10 d’agost del 2023

Urbanització de les Pedritxes, font de la Riba, Cau de la Lloba, cova dels Morros Curts, cova i balma de l'Escopeta, Foradades de les Pedritxes i turó de la Moleta

Urb. Pedritxes, font de la Riba, Cau de la Lloba, cova Morros Curts i de l'Escopeta, foradades de les Pedritxes i la Moleta

Turó dels Caus Cremats

Agulla de la Font de la Riba

NOTA: Si voleu veure totes les meves rutes al wikiloc per la zona de Sant Llorenç del Munt i l'Obac podeu escriure al cercador de rutes (Cerca rutes ó explora): "santllorençjsp" i us apareixeran totes.

Curta però intensa caminada des de la urbanització de les Pedritxes a Matadepera.
Tot i que caminarem per pistes i camins fresats, també ens endinsarem per zones on cal saber orientar-se i en dos punts concrets ens caldrà fer un “acte de fe” per torbar el pas que ens permetrà baixar a la cova dels Morros Curts i a la de l’Escopeta. El mateix “acte de fe” també cal fer-lo per baixar a les Foradades de les Pedritxes, però la canal que hi baixa és molt evident i concorreguda, tot i que el camí et deixa a la punta de la cinglera sense sortida aparent.
Precisament aquestes foradades és l’indret més espectacular de la caminada, ja que és un conjunt de dotze concavitats a la paret de la cinglera, la majoria d'elles enlairades, alguns dels forats comuniquen entre ells i formen dos sectors. El de l'esquerra, és el més llarg i de fàcil accés i és transitable sense haver d'ajupir-se. Al de la dreta cal enfilar-se per arribar-hi i ajupir-se per caminar pel seu interior.
També és una caminada de grans vistes panoràmiques (si el temps o permet) sobre Montserrat i el mar a la llunyania, tanmateix podem gaudir de la vista de la Mola, del Morral del Drac, dels Caus Cremats, de la Roca del Corb, del Cavall Bernat, entre altres indrets destacats de l’Obac i de Sant Llorenç.

Per començar la caminada ens hem de situar a la urbanització de les Pedritxes de Matadepera, concretament al carrer de l’Alba de la Barata, que és el carrer que limita amb la muntanya, precisament a dalt de tot aquest carrer fa un gir de 180 graus, d’aquest revolt arrenca una pista que hem de seguir.
Podem aparcar en el mateix carrer, menys en el revolt per raons evidents.
Anem seguint la pista, pocs metres després deixem a l’esquerra el corriol pel que tornarem; més endavant vaig fer un intent per anar al Cau del Llop, però davant la possibilitat cada vegada més evident de quedar embardissat vaig deixar-ho córrer, el camí semblava evident, però va acabar a la torrentera.
No gaire més endavant hem d’estar atents a un roquisser que hi ha a l’esquerra de la pista. Podríem enfilar-nos-hi per arribar directament a la font de la Riba, però seguirem uns metres més per la pista per tal d’arribar-hi pel corriol que hi porta; hem d’estar molt atents a l’inici d’aquest corriol, inclús vaig ultrapassar-lo una desena de metres, però una vegada el veus, és molt fàcil seguir-lo tot planejant per dins del bosc.
Sortim del bosc just davant d’un roquisser on sembla que el camí s’acaba. Aquí hem de baixar la vista a la dreta per veure la rajola amb el nom de Font de la Riba amb la data del 1984 i un pam per sota l’aixeta de la font.
Vista la font, encara que no ho sembli el corriol travessa el roquisser retrobant el bosc a l’altre costat. Just abans d’entrar-hi hem de girar a la dreta per enfilar-nos per roquisser. Pocs metres després tornem a entrar al bosc i davant nostre comença una fàcil i curta canal que ens porta a dalt de la cinglera.
Atenció, no feu el “préssec” com vaig fer jo que vaig passar per la canal tres vegades, dues de pujada i una de baixada.
Just abans d’iniciar aquesta pujada, hem de girar a l’esquerra i seguir la base de la cinglera i uns vint metres després veurem el Cau de la Lloba elevada un metre respecte el peu de la cinglera. Entre la font de la Riba i la cova hi ha uns 70 metres de distància aproximadament.
Hi ha un boix que permet superar el metre d’alçada, la cova és més ample del que sembla i només té uns set metres de profunditat.
Vista la cova tornem sobre les nostres passes i ara si pugem per la canal. Dalt del cingle podem gaudir de bones vistes. Ara seguirem un estret corriol i unes fites que ens deixen a la pista carenera; canvi sobtat de paisatge, apareix el massís de Montserrat i la Casa Nova de l’Obac a més d’una extensa vista de boscos i carenes.
La pista només hem de creuar-la, ja que per l’altre costat arrenca un corriol amenitzat amb unes estratègiques fites que van baixant pel llom de la carena i que ens condueixen al caire d’una cinglera. Per la dreta podem baixar una mica més i novament al caire del cingle veiem una petita fita. Aquí hem de fer el primer “acte de fe” i anar a tocar la fita; allà veurem una estreta, curta i providencial cornisa que per la dreta ens deixa a una canal que ens permet acabar de baixar fàcilment fins el peu del cingle. Girem a la dreta i immediatament veiem una petita foradada, unes passes abans d’arribar-hi hi ha la cova dels Morros Curts.
Petita cavitat d’uns 5 metres de profunditat, descoberta el 20 de març del 2007 per Quim Solbas; la boca està molt inclinada a l’esquerra i té una segona obertura al sostre.
Vista la cova tornem sobre les nostres passes fins assolir novament la pista, que seguim per la dreta.
Pocs minuts després veiem unes grans rodones de pedres a la nostra esquerra. L’indret és molt bonic i la vista també. Just passades aquestes rotllanes de pedres hem de girar a l’esquerra i passar pel costat de la rotllana més gran i anar baixant pel roquisser fins que arribem novament al caire d’una curta cinglera.
Tampoc sembla haver-hi cap possible baixador, però una nova i providencial fita ens indica que no anem malament. Davant de la fita hi ha dos grans troncs caiguts, hem de travessar-los i automàticament veiem a la dreta una nova i amagada canal que ens permet baixar al peu de la cinglera.
Situats al peu de la cinglera només hem de girar a l’esquerra i en un minut ja som a la cova de l’Escopeta; curiosa cova situada entre dues foradades.
Per veure la cova hem de passar la primera foradada i seguidament passem la segona i uns metres més endavant arribem a la balma de l’Escopeta, una petita balma que segurament estava relacionada amb la cova (Bibliografia: SUADES, Ramon; SENYAL, Jordi (2020)).
Vista la balma tornem a travessar les dues foradades i pel mateix camí tornem a la pista.
Aviat arribem a un dipòsit, aquí hem de girar a la dreta per seguir un ample camí que de nou ens deixa a la punta d’una cinglera. Estem exactament a sobre les Foradades de la Pedritxes, també haurien de fer un nou “acte fe” a no ser que aquí és molt evident que el camí segueix baixant per una canal que hi ha a la dreta.
Una vegada al peu de la cinglera ens apareix la gran paret de la cinglera amb els forats de les coves, hi ha dues entrades a nivell de terra que ens permeten entrar-hi i passejar-nos per dins ja que estan connectades.
Aquest passeig el podem fer per dins el primer grup de coves; sortim novament a l’exterior i seguim fins el segon grup, l’entrada a aquest ja està massa elevada com per poder-hi entrar fàcilment. És curiós contemplar com les boques de les coves estan alineades en sentit ascendent. Vist l’indret seguim el camí que segueix pel costat contrari al que hi hem entrat i que ens retorna a la pista just al collet de les Foradades on hi ha un segon dipòsit.
Aquí tenim la opció de travessar la pista i seguir el camí de l’altre costat que ens tornarà directament a l’inici; però com que la caminada és curta, primer podem fer una anada i tornada al turó de la Moleta que és un bon mirador.
Per fer-ho hem de travessar igualment la pista i en lloc de seguir el camí esmentat n’hem de seguir un que surt per la dreta i que va pujant per dins del bosc i que ens deixa exactament dalt del turó de la Moleta de 773 metres d’alçada. Als nostres peus tenim tota la urbanització de les Pedritxes i davant el massís de la Mola, i si el dia és clar també veurem el mar.
Vista la panoràmica tornem per on hem vingut al collet de les Foradades i seguim el camí esmentat anteriorment, que va planejant per dins del bosc fins la única cruïlla que trobem, aquí l’hem d’abandonar per seguir per l’esquerra el camí que emprèn la baixada definitiva fins enllaçar amb la pista de l’inici a pocs metres d’aquest.