dilluns, 3 d’agost del 2020

Núria, roc de la Maula, pic de Finestrelles, d'Eina, de Nou Fonts, de Nou Creus, de la Fossa del Gegant, de les Arques, de Rocs Blancs, de Fontnegra, de Torreneules, de la Pala i de l'Àliga

Aquesta “quasi” volta a l’Olla de Núria és una gran i bonica excursió circular en que farem gairebé la volta sencera al Santuari de la Mare de Déu de Núria, prescindint del Puigmal, però afegint-hi el Torreneules.
El nom de tots els cims no caben en l'anunciat, per tant el primer que faré serà especificar quins son els cims que assolirem en aquesta excursió i la seva alçada:
Roc de la Maula de 2383 metres
Puig de Torreneules de 2739 metres
Pic de la Pala ó de Rocs Blancs de Fontnegra de 2476 metres
Pic de l'Àliga de 2422 metres

Aquesta és una de moltes combinacions que podem fer trescant pels cims de la zona, i que té com a gran avantatge, per si volem escurçar la caminada, que tots els colls pels que passem tenen un camí que ens retorna al Santuari.
Núria és una olla, així que durant tota la caminada, per un costat anirem veiem el Santuari, però per l’altre, cada cim ens obrirà porta a una vista sobre una vall diferent.
Començarem veiem la plana ceretana amb la vall de les Fonts del Segre i els municipis de Llívia i Sallagosa, passarem a la d’Eina, després vindrà la vall de la Riberola i amb la del riu de Carançà abandonarem el afluents del Segre, per passar a la del Freser, amb la llarga vall de Coma de Vaca.
Així doncs la panoràmica variarà des del Cadí al Carlit, passant per multitud de cims i carenes; destaca durant bona estona els rasos de Peguera amb l’inconfusible Cogulló d’Estela i la no menys característica paret del roc d’Oró.
Tècnicament és una excursió fàcil, però degut a la llargada i al desnivell acumulat es necessita una bona preparació i coneixements de muntanya; haig de fer esment que precisament la zona de Núria, en que majoritàriament tot son carenes arrodonides, amb una boira espessa aquesta similitud entre els lloms de les carenes, pot ser una trampa, que et porti molt lluny d’on pretenies anar.
També haig de confessar que a sota mateix del pic de Finestrelles, al vessant ceretà, hi ha un replà herbat amb un magnífic bivac; fa molts anys, que, tot fent la volta a l’Olla de Núria (volta que procuro fer-la cada any) em dic que “aquí haig de passar-hi una nit”; però per poder-ho fer hi has de passar a una hora escaient, i sempre hi he passat a deshora.
Així que, aquest any he organitzat una excursió per a ser-hi a última hora de la tarda, aprofitant que al juliol els dies son molt llargs, i pots començar a caminar quan el Sol ja comença a decaure.
Caminar per aquestes valls a mitja tarda, quan la marinada, poca o molta, ja ha arribat a aquestes contrades, és un plaer indescriptible!

Sortirem del darrere del Santuari tot seguint el camí al Puigmal; passarem pel costat de la zona d’acampada seguint el traçat d’un remuntador de debutants, i al final travessarem el torrent de Finestrelles per un pont i a continuació seguirem un molt ben marcat camí, travessarem el torrent de la Coma de l’Embut i poc després arribarem a una cruïlla, senyalitzada, on es separen els camins, recta al coll de Finestrelles (GR), i a l’esquerra arrenca el camí al Puigmal.
El camí que seguim ara és molt bonic, el Santuari va quedant endarrere, i tornem a travessar el torrent de Finestrelles.
A partir d’aquí el camí guanya alçada en curtes llassades i arriba al collet de la Maula.
El terreny, que fins ara era una mica encaixonat entre fortes pendents d’herbei, s’eixampla i entrem en unes extenses prades i pastures.
El coll i el pic de Finestrelles ja son visibles al fons de la vall. Però abans de seguir, caminarem un minut per l’esquerra per a treure el nas al damunt del roc de la Maula; un petit bony de 2383 metres d’alçada, que és un gran mirador.
Visitat el Roc, seguim el camí, que primer planeja entre les prades, per a tornar a travessar el torrent de Finestrelles, i a partir d’aquí, guanya alçada en unes boniques i llargues llaçades; la última de les quals ens aparta força del coll, però després hi arriba planejant.
D’aquesta manera arribem al coll de Finestrelles, de 2604 metres d’alçada.
Aquest coll és també un indret molt bonic, on hi ha un bonic pal indicador des de fa molts anys, però que actualment té la base completament al descobert, i si no s'hi posa remei aviat caurà.
Ja som dalt la carena, que ja no deixarem en tota l’estona; acabem de fer la pujada més forta; ara només en queden tres pujades més una mica fortes: la que ve a continuació al Finestrelles, la del Nou Fonts i, en menor mesura, la del Nou Creus, però cap de les tres és comparable a la que acabem de fer.
Ens acomiadem del coll de Finestrelles, i seguim el camí, que per la dreta, segueix pujant, els primers metres son d’una pujada una mica accentuada, però després, empren una bonica pujada, menys pronunciada, en diagonal a la dreta; fins que en superar un estrep, deixem de veure el coll de Finestrelles, i ens apareix al davant el cim homònim.
Ara el camí planeja fins a la base de la pujada final al cim; però abans ens desviarem uns metres a l’esquerra per a pujar fins el puig del Coll de Finestrelles, de 2744 metres d’alçada.
Cim secundari, però que, com tots, té molt bona vista, i que encara ens permet veure per darrera vegada el coll de Finestrelles.
Tornem al camí, i una vegada a la base del cim, tornem a fer una curta, però sostinguda pujada fins a pocs metres del cim, en concret, fins una mena de petit coll, previ al cim.
Si traiem el nas a l’altre costat del collet, veurem el replà i el bivac esmentats a l’inici.
Si no pensem passar-hi la nit, evidentment, que no cal baixar la desena de metres que ens en separen, i seguirem el camí fins el molt proper cim.
Si pensem fer-hi “parada i fonda” i acabarem de baixar, i ens prepararem per a passar la nit en un indret molt bonic. Haig d’advertir, que té un únic inconvenient, i és que no hi ha aigua; per tant, aquesta l’haurem d’haver pujat. A finals de primavera en aquest indret hi ha una congesta, però a l’estiu, d’aquesta ja no en queda cap rastre.
Les ombres es van allargant i el Sol comença a declinar, fins que es va amagant darrera els pics de Coll Roig, tot tenyint el cel del mateix color. Després vindrà l’encesa dels llums dels pobles de la vall i l’aparició dels milers d’estels, amb l’espectacular “núvol” de la Via Làctia.
Evidentment aquesta excursió es pot fer en un sol dia; però partir-la en dues jornades té aquest fantàstic premi.
És aconsellable tornar-se a posar en marxa encara de negra nit, amb el frontal, d’aquesta manera esquivarem les hores de màxima insolació, i també tindrem la recompensa de veure sortir el Sol dalt d’un dels cims pels que passaré.
Dit i fet! En cinc minuts som dalt del pic de Finestrelles, de 2827 metres d’alçada, on només veiem els llums dels pobles de la Cerdanya i de Núria.
Seguim carenejant pel planer llom del finestrelles, amb petites pujades i baixades, i arribem al pic de Núria, de 2789 metres d’alçada. Les llums que anem veient han canviat lleugerament d’orientació.
Seguim carenejant i arribem al puig del Coll d’Eina, de 2777 metres d’alçada. Ara ja es comencen a veure amb més nitidesa les siluetes de les muntanyes, i darrera el Nou Fonts ja comença a clarejar.
A partir d’aquest cim el camí empren la baixada definitiva al coll d’Eina, situat a 2680 metres d’alçada.
Son gairebé 100 metres de desnivell, que el camí baixa plàcidament.
En arribar a l’ampli coll d’Eina, ja no cal portar el frontal. Si no volem seguir fent la volta, des d’aquest coll tenim un camí que ens torna a Núria.
Nosaltres seguim carenejant, una lleu pujada i una flanquejada per l’esquerra d’un bony de la carena ens deixa als peus de la pujada final al pic d’Eina.
En aquest indret hi ha també un magnífic bivac, on hi he passat la nit en tres ocasions.
Fem la curta pujada al pic d’Eina, curta, però intensa.
Arribem al pic d’Eina, de 2789 metres d’alçada. Aquí farem una aturada una mica més llarga, ja que des d’aquí contemplarem la sortida de Sol per darrere el pic de Nou Fonts.
Sempre que estic en aquest cim, tinc la temptació de fer una “anada i tornada” al gran cim de la Torre d’Eina que sembla que ens convidi a anar-hi; però això seria allargar massa l’excursió; però és una de les múltiples possibilitats que tenim per aquesta zona.
Cal dir també, que per anar al pic d’Eina, ens hem desviat del camí principal, per a seguir-ne un de secundari; ja que el camí principal voreja aquest cim per la dreta.
Contemplada la sortida de Sol i vençuda la temptació de la Torre d’Eina, seguim el camí en lleugera baixada fins a retrobar el camí principal.
Una vegada al retrobat aquest camí, planegem, més o menys, fins a situar-nos al peu de la pujada final al Nou Fonts.
Son uns 130 metres de desnivell que haurem de superar, però el camí molt ben marcat, els va pujant sense cap problema, és qüestió d’agafar-s’ho amb calma i tranquil•litat.
El Nou Fonts, és un cim molt ampla, primer hi arribem per un extrem, on hi ha un llibre registre (o el que en queda), després travessem l’amplia plataforma, on també hi ha un bon bivac, i arribem a l’altre extrem, que en el fons és el punt més alt del Nou Fonts, que amb els seus 2861 metres d’alçada, no tant sols és la màxima elevació d’aquesta excursió, sinó que també és la segona elevació de l’Olla de Núria, només superat pel Puigmal.
Des d’aquí, el Finestrelles ja es veu força lluny i també veiem tot el recorregut carener que portem fet ... i el que ens queda.
Seguidament emprendrem el descens del cim vers el coll de Nou Fonts; precisament el camí surt del costat mateix d’aquest punt més alt.
La primera part d’aquesta baixada, és la més forta de tota l’excursió, i sort que la fem de baixada, perquè en sentit contrari, és una pujada considerable.
Perdrem 200 metres de desnivell, en que els primers son els més inclinats, després el camí acaba d’arribar al coll d’una manera més pausada.
El coll de Nou Fonts de 2651 metres d’alçada, és una altre possible escapatòria per si volem tornar a Núria.
En aquest coll hi ha des de “sempre” una cabana, construïda aprofitant en part una gran roca, que constitueix un minin aixopluc. També hi he dormit dues vegades, hi has d’entrar pràcticament arrossegant-se per terra, perquè només que aixequis el cap una mica ja t’has donat un cop al cap! Una vegada a dintre el sostre ja permet estat assegut. És també tota una experiència dormir en aquesta cabana.
El camí segueix per darrere mateix de la cabana, i empren la pujada al gran altiplà del Nou Creus.
També és una pujada que cal prendre’s amb paciència, però rés a veure amb el descens del Nou Fonts. El primers metres també son els de més pendent; més amunt el camí gira a l’esquerra per flanquejar la carena i arriba al gran altiplà.
El cim del Nou Creus és molt indefinit, ja que aquest gran replà està farcit de petits promontoris, dels que en destaquen tres una mica més que els altres.
Un ens queda a la dreta, i que en el fons és el que ha flanquejat el camí, un segon queda lleugerament a la nostra esquerra, i el tercer, també a l’esquerra, queda una mica més allunyat. Son d’aquells cims, que quan estàs en un, l’altre sembla més alt i viceversa.
“Pujarem” al que queda just a la nostra esquerra, on hi ha un pal, i considerarem que som dalt el pic de Nou Creus, de 2799 metres d’alçada.
El més interesant d’aquest indret és el gran altiplà que hi ha a gairebé 2800 metres.
Seguirem el camí, que va travessant aquest bonic altiplà, i amb petites baixades i pujades ens deixa al famós coll de Nou Creus, de 2795 metres d’alçada.
Aquest indret és un important nus d’unió dels camins, a Núria, Carançà i Setcases.
Al terra hi ha nou creus de ferro, no sempre hi ha sigut totes, ja que les inclemències humanes i del temps, n’ha ocasionat la pèrdua d’alguna; però darrerament hi tornen a ser totes.
No abandonarem aquest indret, sense caminar dos minuts més per tal d’acabar d’arribar a dalt del pic de la Fossa del Gegant, de 2807 metres d’alçada, on la vista s’obre per primera vegada a la vall de Coma de Vaca, que juntament amb la de Núria, seran les que ens acompanyaran a partir d’ara.
Dalt del pic de la Fossa del Gegant darrerament hi ha una creu de ferro una mica gran, però ja està mig rebregada.
Contemplem aquest nus de camins, tornem al coll i seguim el camí que baixa a Núria.
Però el camí el seguirem només els primers metres, ja que el deixarem abans de que comenci a baixar, i seguirem un corriol que surt per l’esquerra, i que és el que continua carenejant paral•lelament a la vall de Coma de Vaca per un costat i de les Molleres per l’altre.
Seguim amb la mateixa tònica, de petites pujades i baixades, i arribem al pic Alt de les Arques, de 2792 metres d’alçada. Ara ja podem contemplar amb tota la seva magnitud tot el recorregut carener que hem fet des del coll de Finestrelles fins aquí.
Pocs metres més endavant arribem al pic Baix de les Arques de 2783 metres d’alçada, amb la vista molt similar al pic Alt.
Una mica més endavant assolim el pic de Rocs Blancs de 2783 metres d’alçada. Segons alguns mapes aquest cim també l’anomenen com a pic de la Coma del Clot.
Ara ve la última petita “sifonada”, el proper cim de Fontnegra, no està tan a prop com sembla; primer hem de baixar del Rocs Blancs, planejar una mica, i pujar al Fontnegra.
Haig de dir que el camí, esquiva aquest cim flanquejant-lo per la dreta; però nosaltres d’això, no en volem ni sentir parlar; així que amb paciència i resignació farem la última pujada una mica més pronunciada, que la tònica general.
Som dalt del pic de Fontnegra de 2727 metres d’alçada. Aquest cim és un important nus de carenes, i per tant també té molt bona vista.
Podríem seguir la carena de la dreta i baixar directament al pic de l’Àliga, però això encara es podrà esperar una mica, ja que sortirem del cim, just en direcció contrària, i baixarem fins el coll de Fontnegra.
Una vegada al coll de Fontnegra, de 2663 metres, emprendrem una suau i curta pujada que ens deixarà dalt del pic de Torreneules, de 2739 metres d’alçada.
Aquí també hi ha varietat de noms, en alguns mapes és el pic de la coma del Clot; en altres mapes és el Torreneules Gran, o la Creu, per a diferenciar-lo del Torreneules Petit o oratori de Sant Eudald.
De “creu” dalt del Torreneules no en queda cap vestigi. Ens acomiadarem de la vall de Coma de Vaca i tornarem al coll anterior i allí seguirem un corriol que ens torna a la carena que mena al pic de l’Àliga.
Però abans ens desviarem novament una mica per a apropar-nos al pic de la Pala o també anomenat pic de Rocs Blancs de 2476 metres d’alçada (ja em portem dos de pics de rocs Blancs), potser anomenat així per les roques d’aquest color que hi ha abans d’arribar-hi, o de la Pala per la “pala” que hi ha sota i que es baixa esquiant a l’hivern.
Aquí tenim molt bona vista del Santuari de Núria i el llac que queden just a sota nostre.
Una nova carenejada ens deixarà en pocs minuts dalt del pic de l’Àliga, de 2422 metres d’alçada. Últim cim d’aquesta llarga i interessant excursió, on hi ha una petita creu de ferro.
Ara seguirem l’ample camí, que en còmodes llaçades ens baixarà fins l’alberg del Niu de l’Àliga. Veurem aigua de la seva oportuna font i acabarem de baixar fins al Santuari, donant per acabada aquesta bonica caminada.

De Núria a la cruïlla amb el camí del Puigmal: 20mn
Del pic de la Pala al pic de l’Àliga: 10mn
Del pic de l’Àliga a l’alberg del Niu de l’Àliga: 30mn
De l’alberg a Núria: 10mn

Wikiloc | Ruta Núria, Finestrelles, Eina, Nou Fonts, Nou Creus, Fossa del Gegant, Fontnegre, Torreneules i Àliga