diumenge, 5 d’abril del 2020

Pic de les Planes, 2779 m i de les Fangasses, 2683 m (And.)

Primer que rés haig de remarcar que el traçat està realitzat des de l’ordinador, per aquesta raó pot ser que sobre el terreny el recorregut no s’ajusti exactament a la realitat; però és un itinerari molt evident, primer per un camí molt senyalitzat i després per terreny descobert i molt evident, on no tindrem dubtes per on seguir, excepte que hi hagi boira, llavors el traçat és útil com a referència. Però si la boira hi és de pujada, també ens haurem de replantejar l’excursió, ja que el principal atractiu del cim, és precisament la panoràmica. L’únic indret on el camí és una mica confús son els primers metres a partir de la pleta del Comís Vell, però molt aviat es retroba el traçat del sender que mena a l’estany Esbalçat.

Curta i fàcil excursió per aquesta raconada de la Parròquia d’Ordino (Andorra), que amaga dos indrets de gran bellesa. El primer és l’estany Esbalçat, situat en un balcó privilegiat de tal manera que gaudeix d’una vista fantàstica sobre els pics de Casamanya. El segon atractiu és l’extensa panoràmica que hi ha dalt dels dos cims, principalment del pic de les Planes.
Per exemple el cim queda en mig del pic de Tristaina a l’esquerra i del de Font blanca a la dreta. La Pica d’Estats i la vall de Riufred es veuen clarament a l’esquerra del Tristaina, seguida pels pics de Romaset, pica Roja, Lavans, Medacorba, Coma-pedrosa, Pla de l'Estany, Catapersís, Arcalís, Estanyó i Casamanya. Així com del massís de la Maladeta. També es veu l'estany Esbalçat i els estanys occitans de la Goueille (Goelha) i de la capçalera del torrent de Gnioure, envoltant l’esvelt pic de l'Aspre, de 2744 m.
En aquesta excursió busquem en tot moment el camí més fàcil, per aquesta raó per unir els dos cims fem una gran sifonada, ja que la cresta que els uneix directament presenta dificultats en el descens del pic de les Planes al coll Nou o de les Fangasses.

Per a començar aquesta excursió ens hem de situar a la Pleta del Castellar, a la carretera CG-3 d’El Serrat a l’estació d’esquí d’Ordino-Arcalís.
Aquesta pleta és molt fàcil identificar-la, ja que es troba just abans del pont sobre el torrent d’Ordino de l’esmentada carretera i a uns 1853 metres d’alçada. En aquest indret hi ha un bon lloc per aparcar els vehicles.
D’aquí arrenca el marcat i fresat camí vers el pic de la Font Blanca, que seguirem còmodament, bonica pujada a prop del torrent de Varilles i que ens deixa a l’amplia pleta del Comís Vell, situada a 2020 metres aproximadament.
Indret molt bonic i important en la nostra excursió, ja que hem d’abandonar el camí al pic de la Font Blanca i hem de girar a l’esquerra per a seguir el que ens portarà a l’estany Esbalçat, però amb un començament una mica difús per les prades.
Només arribar a la pleta heu de girar a l’esquerra per tal d’encar-vos directament al N, en direcció al torrent que baixa de l’estany Esbalçat tot fent un gran salt d’aigua.
Heu de posar-hi molta atenció doncs just al començament del bosc, i pràcticament a sota la gran graonada, hi ha el camí, molt ben marcat quan el trobeu i senyalitzat amb marques de pintura groga, que s’enfila directament vers l’estany.
Primer, per a superar la graonada del salt d’aigua, fa una gran giragonsa que us torna gairebé a la pleta del Castellar, però a una alçada considerable.
Després, i sempre amb un fort pendent, s’apropa a l’estany; on arriba pel seu extrem SW.
Arribats a l’estany Esbalçat, situat a 2510 metres, el revoltarem pel seu extrem W, per a situar-nos a l’entrada d’aigües; indret on hi ha la gran panoràmica amb el massís dels Casamanya com a teló de fons.
No ens podrem estar de fer-hi una llarga aturada per a gaudir de la bellesa de l’indret.
Una vegada ens decidim a tornar-nos a posar en marxa; ja no hi ha camí, però el recorregut és evident mirant el cim de les Planes que tenim lleugerament a la nostra esquerra uns tres-cents metres més amunt.
Del cim es desprèn un estrep herbós en marcada direcció S i que passa tocant l’estany.
Hem d’atansar-nos a aquest llom, pujant-hi directament des de l’estany per glever fins assolir l’esmentat llom; el qual seguirem, en forta pendent, fins arribar directament dalt del pic de les Planes, de 2779 metres d’alçada.
De sobte la panoràmica s’obre al vessant N, i en la primera vegada que el vaig assolir vaig tenir el privilegi de gaudir de l’Espectre de Brocken, amb la meva imatge reflectida en les boires de l’esmentat vessant N; uns moments que no tenen preu!!
Poc després les boires es varen dissipar i es va obrir tota la vista de 360 graus de la que gaudim des del cim estant.
Una vegada assolit el cim podem tornar per on hem vingut; però aquesta excursió és relativament curta, i podem aprofitar la jornada per a apropar-nos al pic de les Fangasses.
La cresta que uneix els dos cims directament és entretinguda amb algun pas de desgrimpada exposat de IIón o potser IIIer grau, per tant la millor opció és fer una gran “sifonada” i baixar per on hem vingut, fins arribar pràcticament a l’estany Esbalçat, per a remuntar, ara ja, sense cap mena de dificultat fins el pic de les Fangasses.
Pujada fàcil i sense cap complicació, tret del fort pendent d’herbei si pugen directament al cim, sense passar pel coll de l’Estany Esbalçat.
Podem pujar arribant-nos al coll i baixar directament.
Al peus del coll hi ha unes petites basses o estanyols.
La panoràmica des del pic de les Fangasses és similar a la del pic de les Planes, però des d’aquí es domina perfectament la Coma del Mig i en primer terme una gran perspectiva del pic de Font Blanca.
Ara només ens restarà tornar a l’estany Esbalçat i d’allí a la Pleta del Castellar.

De la Pleta del Castellar a la Pleta del Comís Vell: 30mn
De la Pleta del Comís Vell a l’estany Esbalçat: 45mn
De l’estany Esbalçat al pic de les Planes: 1h 15mn
Del Pic de les Planes al port de l’estany Esbalçat: 1h 10mn
Del port de l’estany Esbalçat al pic de les Fangasses: 25mn
Del pic de les Fangasses a l’estany Esbalçat (directa); 35mn
De l’estany Esbalçat a la Pleta del Castellar: 45mn

Per acabar vull repetir la nota del començament referent a que el traçat està realitzat des de l’ordinador, per aquesta raó pot ser que sobre el terreny el recorregut no s’ajusti exactament a la realitat; però és un itinerari molt evident, primer per un camí molt senyalitzat i després per terreny descobert i molt evident, on no tindrem dubtes per on seguir, excepte que hi hagi boira, llavors el traçat és útil com a referència. Però si la boira hi és de pujada, també ens haurem de replantejar l’excursió, ja que el principal atractiu del cim, és precisament la panoràmica. L’únic indret on el camí és una mica confús son els primers metres a partir de la pleta del Comís Vell, però molt aviat es retroba el traçat del sender que mena a l’estany Esbalçat.

Wikiloc | Ruta Pic de les Planes, 2779 m i de les Fangasses, 2683 m (And.)