dijous, 22 de novembre del 2018

Coll de Bracons, roca del Corb, puig: Tossell Xic, Tossell, Civaderes, Puigsacalm Xic, Puigsacalm i Llops

Interessant excursió, que és una variant més enlairada de la clàssica pujada al Puigsacalm des del coll de Bracons.
Ens portarà primer a la roca del Corb i després als dos cims Tossell, primer al Xic i seguidament al Gros i després per un bonic camí carener i per dins de la fageda sortirem als rasos de Manter i de Civaderes on enllaçarem amb l'itinerari normal al Puigsacalm i al puig dels Llops.
El bonic camí pels rasos, actualment ha quedat en part malmès per la obertura d'una pista per a l'extracció de fusta.
Per acabar fent una ruta circular, podem tornar per l'itinerari normal que passa pel bonic indret de la font Tornadissa.
Durant la pujada al puig Tossell Xic ens trobarem amb un seguit de cadenes que faciliten la pujada; no son estrictament necessàries, però de baixada i principalment si la pedra està mullada poden servir de gran ajuda.
Durant tota l'excursió gaudirem d'una gran panoràmica, en algun punt tapada per algun arbre, però en general la vista és molt extensa.
El Pedraforca ens anirà acompanyant molta estona, així com el Canigó, el Costabona, el Bastiments, inclús el pic de l'Infern treu el cap al costat del Bastiments, el Puigmal, el Cadí, Montserrat, el Montseny, el Bassegoda i la vall d'en Bas queda molta estona sota els nostres peus.
L'he qualificat de "moderada" i aquest qualificatiu és estrictament per a les pujades a la roca del Corb i al puig Tossell Xic, ja que si hi ha cadenes deu ser per alguna cosa.
Anys endarrere també hi havia una corda per acabar de pujar a la roca del Corb, però des de fa un temps aquesta corda ja no hi és. No era necessària per a pujar, però, repeteixo, si el terra està mullat, per a baixar era de gran ajuda. Les cadenes per al Tossell Xic encara hi son.
La resta de l'excursió no presenta cap mena de dificultat.
Sortirem del coll de Bracons i seguirem l'itinerari bàsic per anar al Puigsacalm; aviat el deixarem per a seguir el corriol que recorre el llom de la carena.
Veurem la roca del Corb com a primer promontori important de l'esmentada carena.
Per arribar-hi al capdamunt abans hi havia una corda, que ara no hi és, però de tota manera no feia falta.
El camí estrictament no passa per la roca del Corb, però paga la pena fer els cinc metres més per arribar-hi ja que la vista és molt bonica.
El camí segueix la carena i per enfilar-se al puig Tossell Xic hi ha unes cadenes per ajudar; tampoc fan falta, però donen confiança.
Igual que la roca del Corb, la punta del Tossell Xic queda lleugerament apartada del camí, però també és un bon mirador.
Seguidament arribarem al Tossal Gros, que és el punt més destacat de la carena; hi ha un llibre registre, a vegades un pessebre i pal amb senyera i una vista extraordinària.
Ara ja s'han acabat les dificultats i seguirem el bonic camí que va molt a prop de la carena.
Ens en desviarem novament uns metres per a passar pel puig de Civaderes i tornem al camí principal que poc després mort en el final d'una nova pista per a l'extracció de fusta, que ha malmès força l'entorn. Hem d'esperar que una vegada extreta la fusta i abandonada la pista la natura la vagi tornant a fer desaparèixer.
Seguim la pista ja que s'ha menjat el camí fins que l'hem d'abandonar per girar a la dreta per a unir-nos al camí que ve directament de la collada de Bracons.
Pocs metres més endavant trobem una tanca per el bestiar, que obrim i tanquem i seguim el bonic camí, a vegades una mica enfangat.
Tornem a entrar a la fageda i passem per la cruïlla del camí dels Burros, que deixem a la dreta, i poc després ens decantem a la dreta per anar a la punta del Puigsacalm Xic.
Aquest cim, és el gran desconegut de la zona, però és del tot recomanable anar-hi, ja que primer sembla que no té vista perquè la vegetació la tapa, però una vegada hi ets, a l'extrem hi ha una balconada que és un mirador extraordinari, principalment del proper pic del Puigsacalm.
Tornem al camí hi en pocs minuts arribem a dalt del Puigsacalm. Cim emblemàtic i d'una dilatada panoràmica de 360 graus, ja descrita al començament.
L'únic inconvenient d'aquest cim, és que de cada deu vegades que hi pugis, en vuit hi bufarà un vent molt fort i has de buscar recer al costat de la gran pilona del vèrtex geodèsic i aixecar el cap just per fer les fotos.
Contemplada la panoràmica, deixarem el cim camí del proper puig dels Llops.
Aquest cim torna a ser un excel·lent mirador, ara a més de tor el Pirineu gironí veiem a sota mateix la bonica ermita de Santa Magdalena del Mont amb el refugi Emili Triadú adossat.
Ara ja només ens resta tornar al coll de Bracons. Primer tornarem en direcció al Puigsacalm per on hem vingut, però abans de la pujada final al cim, seguirem un camí que el flanqueja per la dreta, fins a retrobar novament el camí d'anada just en el punt on hi ha una senyalització i una farmaciola d'emergència.
Seguim el camí, arribem a la tanca del bestiar i enllacem novament amb la pista que seguim uns metres, fins que l'abandonem per a baixar decididament a l'esquerra.
En aquesta baixada podem fer drecera o caminar una mica més per la pista per a baixar pel marcat camí que ens porta directament al bonic indret de la font Tornadissa.
El nom de la font fa honor a l'indret, perquè convida a "tornar-hi".
A partir d'aquí s'ha de seguir l'ampla camí que ens portarà fins la collada de Sant Bartomeu i d'allí al coll de Bracons.
del coll de Bracons a la roca del Corb: 30mn
del puig dels Llops a la font Tornadissa: 35mn
de la font Tornadissa a la collada de Sant Bartomeu: 25mn
de la collada de Sant Bartomeu al coll de Bracons: 30mn

Wikiloc - ruta Bracons, roca del Corb, puig: Tossell Xic, Tossell, Civaderes, Puigsacalm Xic, Puigsacalm i Llops - Joanetes, Catalunya (España)- GPS track