dissabte, 15 de setembre del 2018

Cabdella, juntament amb la seva església romànica del segle XI dedicada a Sant Vicenç i que és una de les joies del romànic pirinenc i declarada Bé Cultural per la Generalitat de Catalunya l’any 2008, estan penjades en un indret privilegiat a la confluència de tres rius, el Flamisell, el Filià i el Riqüerna.
Malgrat aquesta carta de presentació, Cabdella i la seva església normalment queden relegades a ser un lloc de pas, camí de la resclosa de Sallente, inici de nombroses excursions als cims i estanys de la vall Fosca, amb el refugi de la Colomina com a centre neuràlgic d’aquestes caminades.
Però Cabdella i la vall de Riqüerna amaguen una gran conca lacustre de gran bellesa, tancada per cims d’una gran panoràmica.
Els estanys més importants d’aquesta conca son els de: Francí, Ribanegra, Travessan, Redó, Tapat, Salado, Reguera, Grenui, Morera, Saladino, Cogomella i els dos estanyets Amagat, i com a cims destacats tenim el Fosser, Morrano, Neriolo (ó Mariolo) i els reis de la zona que son els pics de les Mussoles i el Pessó.
És doncs una zona que permet realitzar un gran ventall d’excursions, i el que a vegades priva d’anar-hi és el gran desnivell, ja que Cabdella està a 1400 i els cims a 2800.
En aquesta excursió visitarem només una part de la zona i ens centrarem amb els pics del Pessó i de les Mussoles i amb els estanys de Francí i de Ribanegra, visitats en dues sortides durant el setembre de l’any 2002; la primera els dies 7 i 8 i la segona els dies 28 i 29.
En la primera el temps no va acompanyar gens i vaig quedar-me a la pleta de Rus i em vaig dedicar a recórrer alguns estanys de la zona ja que el primer dia vaig anar als estanys Tapat i Morera per acabar pujant al coll de Font Sobirana; i el segon dia vaig pujar als dos estanys Francí.
L’indret d’aquests estanys en va deixar impressionat per la seva bellesa i vaig decidir tornar-hi quan més aviat millor i al cap de tres setmanes ja tornava a ser-hi.
Que els cims del Pessó i de les Mussoles tenen una panoràmica excepcional ja ho sabia des d’una vegada que vaig pujar-hi l’any 1979 des de l’estany de la Llebreta i pel Planell del Sant Esperit, a Aigües Tortes i que degut al bon temps vaig anar anotant “in situ” tot el que anava veient i transcric tal com ho vaig anotar:
"una de les millors panoràmiques del Pirineu, doncs es contempla el Vinhamala, Cotiella, Mont Perdut, Eriste, Posets, Bachimala, Espadas, Vallhiverna, Aneto, Molières, Cao de Tòro, Forcanada, Besiberri, punta Senyalada, Punta Alta, Contraig, Gran Tuc de Colomers, Amitges, Subenulls, Mariolo (o Neriolo), Vidals, Peguera, Sobremonastero, Mont-roig, Certascan, pica Roja, Lavans, Medacorba, Comapedrosa, Mont-roio, Montseny de Pallars, Cadí, Castell de Rus, Cap de Llevata, tossal de la Costa, Filià, pica de Cervi el congost de Tarradets i els estanys del Pessó i de Francí".
D'aquesta panoràmica cal remarcar-ne que veure el Vinhamala i el massís del Cadí només girant el cap 90 graus no és un fet gaire freqüent.
Iniciarem la caminada davant mateix de l’església de Sant Vicenç (on l’any 2009 es varen descobrir noves pintures romàniques) i travessarem el poble.
A la sortida del poble trobem un plafó i un indicador vers el port de Rus i el camí que remunta la vall de Riqüerna.
És una vall llarga, però el camí, després d’una forta pujada inicial, segueix planejant força enlairat respecte al llit del torrent.
Travessant unes grans extensions de pastures, amb el coll del Triador a la nostra esquena i tancant la vall, primer veiem el pic de les Mussoles, i després el Pessó.
D’aquesta manera arribem a la palanca de Rus, situada a 1843 metres, i que ens permet travessar el torrent de Riqüerna,
Aquest bonic indret, on el torrent crea un salt d'aigua, és la unió de la vall de Riqüerna amb la vall que ve de les collades de Rus i de les Cabeçades.
Una vegada situats a l'altre costat del torrent procedim a obrir i tancar per última vegada una porta del filat pel bestiar, operació que haurem fet unes cinc o sis vegades des de que hem començat a caminar.
Ara el camí deixa les flanquejades i s'enfila de valent tot fent una sèrie de giragonses fins arribar a la pleta de Rus.
La pleta de Rus és un espai força tancat i enclotat, amb un minúscul prat i amb una petita cabana, molt precària i plena de brossa. Això sí, hi ha un flamant cartell que t'indica que estàs entrant a una zona de parc natural. L’indret malgrat ser un lloc poc agraït és un punt estratègic doncs hi conflueixen tres valls.
La pleta de Rus està situada a 1960 metres i l'estany Francí a 2300,
Els més de 300 metres de desnivell fins l’estany es fan suar de valent, sort del camí, encara força marcat, que va guanyant alçada d'una manera assequible, amb amples giragonses.
Si fem l’excursió a partir de setembre notarem que de sobte quedem a l’ombra, és la silueta del tuc de la Mina que ens recorda que estem a finals de setembre, i a l'ombra la temperatura baixa ràpidament.
Un parell de noves giragonses seguides per una flaquejada per una tartera i quedem de nou a la part solella.
Ara estem situats a les portes de l'estany Francí, aquí hi ha unes extenses prades, amb força restes de les obres hidroelèctriques, un torrent desviat del seu curs natural és l'obra situada més a ponent del conjunt d’obres hidràuliques del conjunt estany Gento - Sallente, cal travessar el caneló artificial d'aquest torrent i després es veu una petita resclosa on conflueixen les aigües d'aquest caneló i les dels estanys Francí.
Finalment un parell de giragonses més i ja som a l'estany Francí. Aquest indret situat a la ratlla del 2300 metres d’alçada en un dia solejat és paradisíac.
Des de l’estany la via de pujada al pic del Pessó sembla molt evident, però el que no es veu és la de pujada al de les Mussoles, doncs primer ens hem d’atansar al proper estany de Ribanegra.
Per anar-hi revoltarem l’estany Francí per la seva vorera dreta (la nostra esquerra) i travessarem el torrent que hi ha a l’entrada d’aigües de l’estany.
Situats en aquest indret hem de girar a la dreta i dirigir-nos vers el torrent que baixa de l’estany de Ribanegra.
Ara s’han acabat els camins que hem seguit fins aquí, ja que varen ser oberts per a les obres hidroelèctriques i ens haurem de guiar per algunes fites i perquè el terreny és obert i permet mirar l’objectiu i dirigir-hi les nostres passes.
L’estany de Ribanegra, situat a 2379 metres d’alçada, no està gaire lluny i en arribar-hi veiem que té una petita resclosa i que es pot revoltar per les dues voreres.
També veiem que des de l’estany Francí sembla que hi ha un camí que hi puja per la vorera esquerra del torrent de Ribanegra, mentre que nosaltres ho hem fet per la vorera dreta i sense camí.
En les meves ressenyes explico i faig el traçat de l’indret per on he passat; però en aquesta ocasió crec convenient explicar que potser el camí escollit per unir els dos estanys no ha estat el més escaient.
Darrera l’entrada d’aigües de l’estany hi ha un torrent que es despenja entre dos cingles que deixen un pas força estret, però fàcilment superable.
Cal pujar pel fort pendent en direcció a l'espai obert pel torrent i remuntar-lo sense cap dificultat, ja que en gran part és d’herbei.
Una vegada superada la petita graonada que tanca l’estany, la coma s'obre i el pendent disminueix i la pujada al cim esdevé molt fàcil, però es fa una mica llarga, cal esmentar que des de l'estany de Ribanegra al cim de les Mussoles hi ha cinc-cents metres de desnivell gairebé en línia recta, aquesta aparent monotonia queda compensada per la gran panoràmica que a cada metre de desnivell guanyat s'amplia una mica més.
Sense cap entrebanc arribem al cim de les Mussoles de 2876 metres d’alçada.
Tal com ja he detallat anteriorment la panoràmica general és extraordinària, i des del cim, que és molt ampli, es desprèn en direcció N una llarga i trencada aresta on destaca per sobre de tot l’espectacular Dent de les Mussoles i que crea dos petites valls paral•leles i que s’uneixen abans d’arribar al Planell del Sant Esperit, a Aigües Tortes.
A la de la dreta hi ha els estanys del Cap i de les Mussoles i a la de l’esquerra es pot contemplar una gran i llarga tartera per on vaig pujar al cim l’any1979. Ara veig que sort que era a la primavera i que gran part de la tartera era sota les congestes; també es pot contemplar l'extens Pla de Dalt entre l'estany de Dalt i el Cap de Reguera.
Per anar del pic de les Mussoles al pic del Pessó pensava que hauria de fer una gran sifonada, però vaig trobar-me amb la grata sorpresa de que és més fàcil del que em pensava. Cal perdre només l'alçada de la cresta i anar flanquejant, a vegades per grans tarteres, fins girar per un estrep que es desprèn de la carena que uneix els dos cims i situat pràcticament a sobre del coll, llavors et trobes gairebé a l'alçada del coll que separa els dos cims.
Explicat d’aquesta manera queda molt bonic, però cal tenir present que a la base de les crestes li pertoca una gran tartera, si no ja no seria base d'una cresta.
Sortint del cim el que trobem primer és un llom que ens permet avançar ràpidament fins que hem de baixar un petit esglaó sense cap problema.
En aquest punt la carena es trenca i queda convertida en cresta i llavors és quan ens veurem obligats a flanquejar-la per la seva base immersos en una gran tartera.
Així doncs saltant de pedra a pedra anirem apropant-nos a l'estrep que hem de travessar.
Quan hi arribes veus que no hi ha cap problema per baixar fins la canal que puja al coll des de l’estany Francí Superior i que inclús has perdut menys alçada de la que et pensaves i que per tant ja et trobes molt a prop de l’esmentat collet E del pic del Pessó.
Una curta remuntada i ja som a l’esmentat collet, situat a 2742 metres d’alçada. De totes les maneres la fàcil "flaquejadeta" ens haurà costat uns 40 minuts.
Per a la pujada final al pic del Pessó anirem sempre pel vessant de l'estany Francí, que és, tot i el fort pendent, el costat fàcil. És força dret, però si pot pujar per molts indrets. Sempre tinc la tendència d'agafar l'itinerari més proper al fil de la cresta, d'aquesta manera tinc la possibilitat en qualsevol moment de treure-hi el cap per tal de controlar l'altre vessant per si hi ha un pas més fàcil, o per seguir-la estrictament si és necessari. Aquesta vegada no hi ha la necessitat de passar a l'altre vessant ni d’anar pel fil de la carena en cap moment.
Arribats dalt del pic del Pessó de 2894 metres d’alçada, per cert un cim d’una alçada respectable i poc visitat, el primer que et sorprèn és la vista del gran estany del Pessó, situat gairebé al seus peus. Per un costat l’esmentat estany i per l’altre el de Francí i a continuació tota la panoràmica ja descrita al començament.
Després d’una llarga estada contemplativa des del pic (si el temps ho permet) ens encaminarem vers el pic Pessó Petit.
Per anar-hi calcarem l’itinerari per anar del de les Mussoles al Pessó, ja que haurem de fer una flanquejada pràcticament idèntica a l'anterior, doncs cal baixar els metres necessaris per poder flanquejar per sota la cresta, i també has de travessar un estrep per acabar sortint a pocs metres del colladó del Pessó.
En tota aquesta segona flanquejada vas revoltant a gran alçada l'estany Francí, podent observar-lo, doncs des de diferents perspectives.
Aquesta nova “flanquejadeta” ha estat només deu minuts més curta que l’anterior.
Arribats a aquest collet, situat a 2688 metres d’alçada, tens la temptació de baixar fins l’estany del Pessó que sembla que estigui a tocar; millor deixar-se estar de temptacions, ja que l’estany està més lluny del que sembla.
El que si haurem de fer és acabar de pujar al cim del Pessó Petit, que no representarà cap problema ja que només ens resta seguir un fàcil llom per acabar d’arribar a aquest cim.
El pic del Pessó Petit, de 2792 metres d’alçada, queda separat de la carena principal en direcció a la vall de Taüll i la panoràmica deixa doncs el vessant de Cabdella per a obrir-se més al NW. A més el cim és un vèrtex geodèsic i també té una gran panoràmica de l'estany del Pessó.
L’any 2002 va estavellar-se una avioneta a la zona de l’estany del Crestell, situat al sud del cim.
Ara emprendrem la tornada a l’estany Francí i per fer-ho baixarem novament fins el Colladó del Pessó, i des d’allí seguirem la fàcil canal que baixa fins el fons de la vall, molt a prop de l’estany Francí Superior.
D’aquesta canal ja en coneixem la part superior que hem remuntat en finalitzar la flanquejada entre els dos pics del Pessó.
El fons de la vall és molt contrastada, doncs la part de l'esquerra està ocupada per una gran tartera de pedres vermelles, al centre hi ha el torrent i a la dreta unes prades molt boniques i pràcticament planes. Seguint el curs del torrent arribem a l'estany Francí de Dalt i immediatament després a l'estany Francí, on retrobem l’itinerari de pujada.
Si hem fet nit a l’estany, recollirem els patracols, i emprendrem el camí de tornada pel mateix itinerari de pujada.
De Cabdella a la palanca de Rus: 1h 10mn
De la Pleta de Rus a la palanca de Rus: 10mn
De la Palanca de Rus a Cabdella: 50mn

NOTA:
Haig de remarcar que aquesta descripció es basa en les anotacions de l’autor durant les excursions realitzades el 7, 8, 28 i 29 de setembre del 2002 i per tant el traçat està fet des de l’ordinador i pot no ajustar-se estrictament a l’indret exacte per on passa l’itinerari. Per aquesta raó és molt important, seguir més l’explicació i els gràfics que el traçat. Que d’altre manera és com es seguien les ressenyes abans de l’aparició dels GPS i satèl•lits.
Fins l’estany Francí tot és per camins molt ben marcats i a partir d’allí és alta muntanya, per tant el terreny és obert i es pot caminar segons veiem més adient fer-ho.
Wikiloc - ruta Cabdella, pics de les Mussoles, 2876m, Pessó, 2894m i Pessó Petit, 2792m, per la vall de Riqüerna - Cabdella, Catalunya (España)- GPS track