dijous, 19 d’abril del 2018

Abans d'entrar en el detall d'aquesta fantàstica excursió voldria aclarir dos conceptes: un Tavertet està a 869 metres d'alçada i no a 416 que és el que marca el traçat en el moment de començar a caminar; dos, així doncs el desnivell acumulat total no és de 1430 metres; el desnivell real pujat deu ser d'uns 600 metres com a màxim. La diferència amb els 1430 del traçat deuen ser deguts a l'error d'alçada inicial i al fet que la senyal del GPS es perd al estar caminant molta estona per sota la cinglera balmada.
Tampoc és correcte el temps en moviment (això passa sempre) de 3h 4mn ja que en realitat en "moviment" varen ser 4h 40mn. El que si és del tot correcte és el temps total de 5h 34mn, ja que vaig estar caminant de les 8h 20mn fins les 13h 50mn.
Es pot fer aquesta excursió quan es vulgui però és recomanable fer-la quan el pantà de Sau estigui ple o força ple, ja que aquest fet afavoreix l'observació panoràmica a vista d'ocell que tindrem durant gran part del recorregut i també perquè des del puig de la Força baixarem fins el mateix nivell (màxim) de l'embassament i si està ple podrem tocar l'aigua.
La catalogació de "difícil" potser és una mica exagerada, però és millor curar-se en salut que no per defecte. No és una excursió difícil, però hi està a prop; el que no es recomanable per a persones que pateixin vertigen.
Gairebé al final del recorregut la cornisa sota la cinglera queda tallada i hi ha dos trams d'escales per a baixar a la cornisa inferior; el primer tram d'aquestes dues escales és completament vertical i consta de 13 esglaons. Si algú arriba fins aquí i no s'atreveix a baixar, tindrà un greu problema ja que haurà de recular fins el com a minin el Morro de l'Abella i anar a sortir a la carretera i seguir-la amb tots els seus revolts fins a Tavertet.
De tota manera és una excursió del tot recomanable on gaudirem d'unes vistes fantàstiques, òbviament del pantà, però també podrem veure la panoràmica més llunyana com la del Pirineu, des del Puigmal al Cadí, Pedraforca i serra d'Ensija, així com també del Montseny, i tants d'altres indrets, com per exemple del morro del Far.
Per començar a caminar cal dir que depen si és fa l'excursió en un dia feiner o festiu; si és feiner i fora de temporada alta podrem travessar el poble de Tavertet i situar-nos al començament del camí; però si la fem en festiu o en temporada alta, haurem de deixar el vehicle en els aparcaments habilitats a l'entrada del poble i l'haurem de travessar a peu (que tampoc és cap inconvenient, ja que Tavertet és un poble molt bonic, però la durada serà una mica més llarga).
Situats doncs a l'altre extrem de Tavertet seguirem l'ampla pista que porta a la casa de repòs del Castell.
Aquesta pista la deixarem al cap de poca estona per a seguir un camí paral·lel, ja que és millor caminar per un camí que per una pista; aquest camí va a desembocar a la pista anterior, però en aquest punt en surt una altre molt secundària que seguirem i que ens apropa a la punta del la cinglera, i a partir d'ara ja tindrem una gran panoràmica, amb diversos balcons on apropar-nos per a major gaudi panoràmic. A primera hora del matí potser que el pantà no es vegi, ja que està sota la capa de boira baixa que el tapa; però quan aquesta es comença a desfer l'espectacle és indescriptible.
Finalment a l'alçada de la finca del Castell retrobarem la pista inicial, que a partir d'ara seguirem una estona (la pista ara ja no està en bon estat); passarem per un nou mirador on hi ha una taula descriptiva de la panoràmica, amb un banc.
Tot i estar senyalitzat, haurem d'estar atents al traçat en el punt on hem de deixar la pista i seguir el camí que baixa fins el coll de la Força.
El camí té un fort pendent de baixada per dins del bosc, però està ben traçat i senyalitzat.
Inclús en alguns trams força drets hi ha esglaons de pedra per a facilitar-ne el pas.
Passem per sota la cinglera i el GPS pot ser que falli una mica, però el camí és evident.
Poc abans d'arribar al coll, sembla que quedem abocats en un indret sense sortida, però a la dreta i entre les roques hi ha el camí, on també hi ha graons de pedra a mena d'escala per a continuar caminant i arribar al coll.
Arribats al coll de la Força, tenim dues opcions; una és pujar al cim i l'altre és donar la volta a la muntanya de la Força per un camí que arrenca al coll mateix; no és un camí difícil, però si exposat, amb cables i cadenes de seguretat i amb unes vistes úniques de l'embassament.
En aquesta descripció s'opta per a pujar directament al cim. El camí ara puja i segueix ben marcat. En poca estona arribem al cim del castell de la Força, del que poca cosa queda, a part d'uns murs que hem trobat durant la pujada.
Des del cim ja tenim molt bona vista, però una part queda tapada per la vegetació. Una mica més endavant i una mica més baixa hi ha una segona punta, aquesta si, penjada directament sobre el pantà.
El camí segueix fins aquesta punta, just abans d'arribar-hi el camí queda tallat per una escletxa i per a superar-la hi ha un arbre caigut a sobre i una corda que ens ajuda a superar aquesta petita escletxa.
Una vegada a l'altre costat la vista d'ocell sobre el pantà és espectacular, ja que estem situats en un morro sobre l'embassament i tenim aigua al davant, a la dreta i a l'esquerra.
Davant i a l'altre extrem veiem el campanar de Sau; a l'esquerra la resclosa i les instal·lacions del club nàutic Vic-Sau i a l'esquerra la cua del pantà que entra per la riera de Balà que és el nostre pròxim objectiu amb el salt del Noguer, i si en sabem la situació, també es veu una caseta de fusta de pescadors que hi ha a l'altre costat de la riba i molt dissimulada entre la roca i la vegetació, en un indret totalment apartat i d'accés complicat a peu i més factible amb barca.
Després de gaudir d'aquesta talaia sobre el pantà de Sau, tornem al coll de la Força i seguim ara un corriol que baixa sense parar ni un moment fins arribar a una pista.
És un camí de fort pendent, també per dins del bosc, sense cap complicació a part del fort pendent i de alguna possible relliscada pel culpa del fang si el terreny està humit. En algun punt em deuria desviar a la dreta del camí original, ja que vaig sortir a la pista una mica més a la dreta del que hauria tingut que sortir.
Ara s'ha de baixar a una segona pista que va a ram d'aigua; com que no havia sortit al lloc indicat i em va semblar que el terreny entre les dues pistes era brut de vegetació, vaig optar per seguir la pista a l'esquerra i arribar-me a la cruïlla correcte, ja que d'allà seguia el camí que enllaça les dues pistes.
Situats ja a la segona pista, la seguirem a la dreta, i anirem pràcticament a ran d'aigua (si el pantà està ple) tot resseguint aquest solitari ramal que enllaça amb la riera de Balà.
La pista s'acaba i segueix un camí. Ara ja és més visible el salt del Noguer entre l'arbrada.
Arribem a una cruïlla i hem de seguir el camí que baixa a l'esquerra.
Aquest camí ens porta a l'aiguabarreig de les rieres del Noguer i de Balà i si el pantà estigués al 100x100 també tindríem les seves aigües a tocar.
Només hem de travessar la riera de Balà, ja que entre les dues rieres arrenca el camí que tornar a pujar per sortir de la fondalada de l'embassament.
Aquest camí és molt més traçat i fressat que els anteriors, i va pujant en successives i còmodes giragonses.
D'aquesta manera i després d'una estona de pujada arribem a una cruïlla de camins. A l'esquerra aniríem al morro de l'Abella; hem de seguir a la dreta, i ara comença la llarga caminada per les cornises sota la cinglera.
No hi ha precipicis, a l'esquerra tenim la paret balmada de la cinglera i a la dreta majoritàriament hi ha vegetació. Hi ha marques grogues que indiquen el camí; la senyal del GPS falla en estar arrambats a la cinglera balmada, però no hi ha cap problema perquè el camí és evident i marcat amb pintura.
Tot i així, també hi ha altres rastres de corriol que ens poden portar a indrets emboscats; cap problema, tornem a situar-nos a sota mateix de la cinglera i tornarem a estar en el bon camí.
A part de la cinglera balmada, també passarem per davant les coves de Balà; en algun indret la balma de la cinglera crea grans places, a la sortida d'una d'elles hi ha vies d'escalada i cordes que pengen; així arribem als Escalars de les Baumes; aquí sortim per uns moments de la vegetació i ens podem acostar a la punta de la amplia cornisa (en aquest punt) per a contemplar el paisatge.
Tornem al camí arrambat a la cinglera i seguim avançant. Anem acostant-nos a un revolt del camí, on l'entorn s'està tornant més esquerp; efectivament en fer el revolt ens trobem que la cornisa, per la caminem des de fa molta estona, queda tallada en sec i davant nostre emergeix el final d'una escala de color verd que en una baixada completament vertical de 13 esglaons ens deixa en una petita cornisa on seguirem baixant per una segona escala, més curta i menys inclinada i finalment per una curta corda arribem a una cornisa inferior per la que seguirem la nostra llarga marxa per sota la cinglera.
Aquestes escales son visibles des de Tavertet mateix, però cal saber-ne la situació per a poder distingir-les.
Podríem dir que és el pas clau de tota l'excursió.
Seguim el nostre camí i en un nou revolt ens apareix l'espectacular salt del Molí Bernat, encara una mica llunyà.
Ara el camí torna a pujar i arribem a una cruïlla, on girem a la dreta i comencem una nova i forta davallada en successives llaçades que ens aproparà més al Salt del Molí Bernat i que finalment ens deixarà al costat de les ruïnes de l'antic Molí.
Els últims metres abans d'arribar al molí han quedat una mica malmesos per la caiguda d'arbres al camí. Una vegada passat aquest curt sector, un petit pont de fusta ens deixa al molí.
D'aquí arrenca l'antic camí empedrat del molí que seguirem, i que ens apropa al costat mateix de l'inici del Salt del Molí i que després ressegueix el torrent de Balà amb el seu recorregut de petits gorgs.
Ara ja estem en terreny pla i travessem el torrent pel pont Vell o del Balà i a partir d'aquí ja només ens queda acabar d'arribar de nou a Tavertet.
de Tavertet al puig de la Força: 1h 15mn
del puig de la Força a la 2na pista a tocar el pantà: 30mn
de la pista a la cruïlla de la riera de Balà: 30mn
de la riera al mirador dels Escalars de les Baumes: 45mn
dels Escalars a les escales: 25mn
de les escales al Molí Bernat: 40mn
del Molí Bernat a Tavertet: 35mn
Wikiloc - ruta Tavertet-puig de la Força-riera de Balà-cingles-escales-Molí i Salt del Molí Bernat - Tavertet, Catalunya (España)- GPS track

1. Una ruta preciosa que sens dubte haig de fer, moltes gràcies per compartir!!