dimarts, 31 d’octubre del 2017

Excursió molt bonica i variada.
Variada per diverses raons; una per la catalogació de "fàcil" ja que en un 90 per cent ho és, però la forta pujada que hi ha des de l'ermita de Sant Martí fins el coll del Baixant d'en Camps la podria fer augmentar a dificultat "mitjana"; després també és variada per la quantitat d'indrets interessants pels que passarem, ja que visitarem el cràter d'un volcà, dues ermites, varies fonts, dos cims, un mirador, una cova, dos avencs, una carbonera, i una àrea recreativa, tot això mentre travessem frondosos boscos de faigs, roures i alzines, principalment a la part obaga de l'excursió, majoritària durant tot el recorregut.
També gaudirem d'unes grans vistes des dels dos cims, principalment de l'olla d'Olot, la vall del Corb, d'en Bas i de Llémena, i del Pirineu des del Canigó fins el Puigmal, el Puigsacalm, el Far, Cabrera, i un llarg etcètera de muntanyes i boscos.
Iniciem el recorregut a l'aparcament que hi ha al costat de les piscines municipals de les Preses.
Allí hi ha un cartell que ens indica el camí al volcà del Racó. És una estreta pista cimentada que hem d'abandonar molt aviat ja que mena a una casa particular.
Els senyals de color groc ens indiquen el corriol que s'enfila a la dreta (també hi ha un rètol de fusta en un arbre).
El corriol molt fresat no té pèrdua i va guanyant alçada per dins d'una roureda fins arribar al volcà del Racó, el crater del qual està ocupat per un camp cultivat.
Just a l'entrada del cràter hi ha un cartell informatiu dels diversos camins que podem seguir. Nosaltres hem de girar a la dreta, però abans podem fer una circumval·lació al cràter, ja que la vista des de l'altre costat és millor.
Una vegada feta aquesta volta, seguim el camí de la dreta hi pocs metres més amunt hi ha una nova cruïlla amb un cartell, hem de seguir l'ample camí que porta directament al mas del Racó; just abans d'arribar-hi, i per tal de no entrar a la finca privada, hi ha a la dreta uns graons que porten a un corriol que voreja, una mica enlairat, l'esmentada masia.
Ara el camí bàsicament planeja i aviat trobem la font del Racó, en total estat d'abandonament i que no raja.
Seguim el camí per dins d'una bonica fageda, que després d'una curta baixada ens deixa al davant del bonic indret on hi ha la no menys bonica ermita romànica de Sant Miquel del Corb. Aquí farem una aturada obligatòria ja que l'indret és realment màgic.
Seguim la pista que continua baixant fins arribar al gran mas de l'Antiga. Al davant mateix hi ha la font del mateix nom, aquesta si que raja. Al costat de la font hi ha una taula de pedra.
Ara seguim la pista a la dreta i en pocs metres arribem a l'indret de l'ermita de Sant Martí del Corb.
Bastida en una raconada del camí i amb una escalinata de pedra que hi porta. Amb una gran porxada. Al costat mateix també hi ha una font que també raja.
Tant l'ermita de Sant Miquel com la de Sant Martí son molt boniques, però els indrets on estan emplaçades son totalment diferents, en la primera ens trobem en un espai obert i assolellat i en la segona en un espai tancat i ombrívol.
A la sortida de l'ermita hem de posar atenció ja que el camí que hem de seguir és una pista on hi ha una cadena, també hi ha els senyals de color groc. Aquesta pista esdevé camí i comença una forta pujada en successives llaçades per dins del bosc. A la part final la pujada s'accentua i el camí queda a estones interromput per arbres caiguts.
Finalment arribem al coll del Baixant d'en Camps. Un indret bonic on hi conflueixen quatre camins.
Curiosament passarem per aquests quatre camins.
Un és òbviament pel que hem arribat al coll, a l'esquerra en veiem dos, un de molt evident i un altre que costa una mica més de distingir i a la dreta segueix un altre camí.
Primer anirem pel de l'esquerra que costa una mica de distingir al començament, que és el situat més a l'esquerra. Després dels primers metres, el corriol és molt evident i va resseguint més o menys el caire del cingle.
En un punt hi ha una balconada amb molt bona vista. Seguim el corriol i arribem al vèrtex geodèsic del puig de Rocalladre de 907 metres d'alçada. La vista és molt extensa sobre el vessant N (Olot, la vall del Corb i Canigó) però als altres vessants queda una mica tapada per la vegetació, però malgrat tot podem veure el Puigsacalm i el Far.
Seguim el camí, que ara en moltes estones passa pel caire mateix del cingle i baixem fins el coll de les Falgueres.
En aquest punt hem posar atenció de no seguir recta, ja que el camí que hem de seguir surt a la dreta. Aquí retrobem les marques de pintura groga que havíem abandonat al coll del Baixant d'en Camps.
Després tenim l'opció de baixar fins la cova de Rocalladre. Una fita ens assenyala un esborrat corriol que hi mena, però potser és millor seguir el camí uns metres més i baixar-hi pel camí que el track fa servir per tornar, ja que és més curt i molt més ben marcat.
Després de visitar aquesta cova tornem al camí principal i arribem de nou al coll del Baixant d'en Camps pel que havíem dit segon camí de l'esquerra (el més evident).
Ara seguim recta pel camí que ens quedava per passar.
Durant la caminada pel cingle hem anat pel vessat solell de la muntanya, ara tornem a l'obaga. El camí per la fageda és molt bonic.
Passem per l'eixuta font del Martinell, a continuació un cartell ens indica l'indret on hi ha l'avenc del Clot del Cingle, més endavant la també eixuta font del Cingle.
Entre la vegetació a estones s'entreveu el puig Rodó. En arribar a un collet trobem el camí que hi porta. És un curt camí molt ben arranjat, amb baranes de fusta.
Al cim del puig Rodó, de 909 metres, hi ha una gran taula panoràmica que descriu la vista de 360 graus de la que gaudim.
És també, un indret molt bonic.
Tornem al collet anterior i seguim l'ample camí de la dreta.
En un revolt a l'esquerra hi ha l'avenc del Clot de les Gripies i a la dreta la reconstrucció d'una carbonera. Ara per una amplia pista arribem al punt d'informació i a l'àrea Recreativa de Xenacs, on hi arriba una pista asfaltada.
Un planer i curt camí ens acosta a un nou mirador sobre l'olla d'Olot. Tornem a l'àrea de Xenacs i just al costat de la pista asfaltada arrenca un molt fresat camí que comença el descens.
Sort que el camí és molt ben marcat i fresat perquè la baixada és molt sobtada i mantinguda, en successives i curtes llaçades. Hem de posar atenció en una cruïlla poc senyalitzada que ens porta directament a l'inici d'una nova pista asfaltada que passa pel costat de tres masies abans d'arribar al poble per un pont que hi ha just al davant de l'església; passat el pont hem de girar a la dreta ja que estem en el carrer que porta a les piscines Municipals, on hem començat aquesta bonica excursió.
de l'aparcament al volcà del Racó: 30mn
de la font al puig Rodó: 25mn
del puig Rodó al mirador de l'Àrea Recreativa de Xenacs: 20mn
del mirador a l'aparcament: 25mn
Wikiloc - ruta Les Preses, volcà del Racó, ermites de sant Miquel i Martí del Corb; puig de Rocalladre i puig Rodó - les Preses, Catalunya (España)- GPS track