dijous, 19 d’octubre del 2017

Roca Rodona d'en Cama i el Montclar des de Can Llaurador

Interessant excursió al Montclar però amb la pujada prèvia a la Roca Rodona d'en Cama, o puig Agut o també Roca del Sol en el mapa de l'ICGC; per completar la sortida també anirem a visitar els pocs vestigis que queden del poblat ibèric de Plana Basarda i també per la cova de Sa Tuna.
L'enllaç entre la Roca Rodona i el Montclar el farem per un camí que passa per la font de Roca Rodona i que va a morir a la carena de Carcaixells, una vegada aquesta ha deixat endarrere els passos equipats.
Si volem fer tota la carena de Carcaixells, després de baixar de la Roca Rodona haurem de seguir baixant fins el pas de Miloca per enllaçar amb el camí que hi mena.
La pujada final a la Roca Rodona és una grimpadeta molt fàcil, abans estava equipada, però d'això només queda algun petit ferro en alguna roca, però principalment hi ha cavats a la roca uns graons que faciliten molt la pujada que per altra banda no passa d'una inclinació de 45 ó 50 graus. Aquesta grimpada es fa pel vessant N, mentre que pels vessants E i O és força més vertical. Al vessant O hi ha unes grapes de ferro i a vegades una corda en un arbre. Les grapes hi son sempre però la corda no.
La Roca Rodona permet gaudir d'una molt bona perspectiva de la carena dels Carcaixells així com del pont penjat dels Arítjols.
Per a situar-nos al començament de l'excursió a can Llaurador primer haurem d'anar en direcció a Solius. Una mica abans d'arribar-hi, en el km 1 girarem a l'esquerra per una pista que en pocs metres travessa la riera d'en Dalmau per bifurcar-se a continuació. Seguirem a la dreta i després a l'esquerra per arribar a Can Llaurador, uns metres més enllà hi ha un bon aparcament sota unes alzines.
Aquí començarem la caminada seguint la pista que segueix recta. A pocs metres hi ha el menhir de Can Llaurador. Menhir que fou recentment restaurat i posat de nou dret gràcies a la col·laboració del Sr. Albert Gironès Domènech.
Poc després arribem a una cruïlla. D'anada seguirem per la dreta i a la tornada hi arribarem per l'esquerra.
La intersecció que trobarem a continuació és coneguda con el Pas de la Miloca. Si seguim a la dreta aniríem a l'inici de la ruta per Carcaixells.
Aquesta vegada seguirem recta i poc després arribarem a una nova cruïlla senyalitzada, aquesta també serà d'una intersecció d'anada i tornada a la Roca Rodona.
Seguim recta i en menys de 50 metres hem de posar molta atenció al track i potser a una fita que hi pot haver a la dreta del camí, doncs aquí arrenca un molt poc definit corriol al començament que deixa el camí principal i s'enfila muntanya amunt. Al cap de pocs metres aquest corriol es torna més evident i costa menys de seguir, inclús en alguns arbres hi ha les marques de pintura verda i blanca de Sender Local.
Per dins del bosc el corriol va fent giragonses i va guanyant alçada fins arribar a dalt la petit contrafort del cim
Ara hem de començar la pujada final al cim pujant per una canal que hi ha a l'esquerra i molt a prop del fil de la carena i que ens porta directament al cim. Ens podem ajudar de les mans i dels graons que hi ha a la roca; en general no és gaire inclinada, només en un parell d'indrets es redreça una mica més, però en general és de molt bon passar i tampoc hi ha molt de "pati".
Arribats al cim de la Roca Rodona d'en Cama de 236 metres que és un bon mirador de Carcaixells i del Montclar, podem seguir uns metres més per tal de veure un rebaix curiós a la roca.
Tornem per on hem vingut fins a la cruïlla esmentada anteriorment i seguim el ben marcat camí.
Passem per l'indret de la font de la Roca d'en Cama, una paret de pedra i una taula de fusta i dos bancs, (be, ara ja només en queda un de banc) ens assenyalen l'indret.
Seguim caminant i aviat el camí s'enfila de valent per tal d'assolir la carena de Carcaixells en un petit collet que hi ha després de tots els passos equipats.
Seguim doncs la carena de Carcaixells que aviat s'acaba en arribar al collet del Montclar, indret on hi ha una torre elèctrica.
Ara seguirem la pista que arriba a aquest indret i en pocs minuts arribarem al coll del Montclar.
Aquest coll és una important cruïlla de camins. Seguirem el que surt a la dreta en direcció al Montclar, al que arribarem en pocs minuts després de superar un petit resalt on hi ha una placa que diu: "si al Montclar vols anar, les botes i la motxilla has de portar".
El Montclar de 401 metres d'alçada esta coronat per un gran cúmul de pedres i damunt hi ha una llarg pal amb una senyera al capdamunt.
En dies clars gaudeix d'una gran panoràmica del Montseny i del Pirineu; també es veu el poble de Llagostera i Platja d'Aro i Palamós. També podem contemplar l'arrodonida silueta de la Roca Rodona
Tornarem al coll del Montclar, però per no tornar pel mateix indret d'anada, sortirem del cim per l'altre costat i després d'una curta desgrimpada trobarem un camí que ens deixa novament a l'esmentat coll del Montclar.
Seguirem la pista de la dreta, que després d'una curta pujada comença a perdre alçada. Passarem per una cruïlla de pistes i seguirem la de l'esquerra, el pendent de la pista s'accentua, en deixarem un'altre a l'esquerra i finalment arribarem a un petit replà d'on surt a la dreta el corriol que ens porta a les poques restes del poblat ibèric de Plana Basarda. Potser el més interessant d'aquest indret son les nombroses sitges excavades al terra i uns graons molt antics que hi ha just abans d'arribar-hi.
Cal no badar doncs algunes d'aquestes sitges estan gairebé al mig del corriol i si ha plogut poden estar plenes d'aigua, i poden semblar un basal i no ho és.
Tornarem a la pista per on hem vingut i la seguirem fins que fa un revolt de gairebé 180 graus. Allí, recta surt un camí molt bonic i enlairat damunt la carena i amb molt bones vistes sobre Carcaixells i la Roca Rodona que va perden alçada lentament.
La cova Sa Tuna queda amagada a la dreta del camí darrera unes roques; cal estar atents al punt d'interès del track, ja que l'indret no està senyalitzat.
L'accés a aquesta cova és una petita obertura circular a la roca que dóna pas a una cavitat en forma d’olla.
A dins s'hi pot estar dret i el só de l'eco a l'interior és molt peculiar.
Després de la cova el camí segueix baixant fins a enllaçar amb l'itinerari de pujada molt a prop del menhir de Can Llaurador.
de Can Llaurador al Menhir: 05 mn
del Montclar a Plana Basarda: 30mn
de Plana Basarda a la cova de Sa Tuna: 30mn
de la cova a Can Llaurador: 10mn
Wikiloc - ruta Roca Rodona d'en Cama i el Montclar des de Can Llaurador - Solíus, Catalunya (España)- GPS track