dimarts, 20 de juny del 2017

Mérens-les-Vals i pic de Rulhe, 2783m, pels estanys de Comte i Couart.

El pic de Rulhe o Ruille de 2783 metres d’alçada és un cim situat íntegrament en territori occità, però que també podem assolir si estem instal·lats a la Cerdanya ja que només ens hem d’acostar a Mérens-les-Vals per a situar-nos a l’inici de l’excursió.
El pic de Rulhe és un cim molt atractiu i esvelt que de seguida ens crida l’atenció quan caminem per les muntanyes andorranes de la vall d’Incles, i és molt proper al pic d’Escobes ja que es troba a la mateixa carena.
Té una aparença difícil, i així és, menys per la via normal, on no cal fer servir les mans en cap moment, això si, el desnivell de més de 1200 metres el converteixen en una excursió llarga d’alta muntanya.
Al vessant Nord hi ha el refugi de Rulhe al que s’arriba des de l’estany de Laparan, però aquesta base d’accés ja queda força lluny de la frontera.
Des d’aquest refugi surt el camí de la via normal, camí amb el que confluirem en arribar a la cresta cimera.
El cim consta de tres puntes, però una d’elles és ostensiblement més baixa. Es troba molt aïllat i a la panoràmica de 360 graus no hi ha cap carena o cim que n’amagui alguna part i per tant és molt extensa i les planures del centre de França es perden a l’horitzó.
Veurem una perspectiva totalment inèdita del pic d'Escobes vist des del Nord, molt parcialment el segon estany de Juclar així com els estanys d'Alba Couart, Juclar (occità) i el de Rulhe, i des de la 2na cota del cim es veu el refugi de Rulhe.
Per a situar-nos a l’inici de la caminada hem d’anar a Mérens-les-Vals tant pel coll o el túnel de Pimorens. Passarem per l’Hospitalet-près-l’Andorra i ens dirigirem al poble següent que és Mérens, però a pocs metres de l’entrada al poble, a l’esquerra hi ha un trencall amb una indicació al càmping i a la vall de Murguilló.
Seguirem aquest trencall que passa per l’entrada del càmping i en successives giragonses guanya alçada ràpidament.
D’aquesta manera arribem a la zona d’aparcament de l’esmentada vall de Murguilló, situat a 1350 metres i on deixen el vehicle per tal de comencen a caminar.
Després d’una forta pujada inicial el camí segueix molt planer per dins d’un bosc molt bonic.
Més endavant arribem a un estanyol i cruïlla de camins, a la dreta surt el camí que ens portaria al refugi de Rulhe (després de travessar dos colls).
Pocs minuts després d’aquesta cruïlla arribem a l’estany de Comte, a 1730 metres, molt bonic i concorregut per turistes i pescadors.
El camí, sempre molt ben marcat, segueix remuntant la vall sempre per la seva esquerra (la nostra dreta),.
El paisatge és totalment d’alta muntanya i hem de travessar una incòmoda zona de grans blocs.
Arribem a l’estany de Couart a 2270 metres d’alçada i el revoltem per la nostra dreta i just a la seva entrada d’aigües hem de seguir el corriol i les fites que s’enfilen també per la nostra dreta per entrar a una caòtica i tarterosa clotada superior, després cal agafar una canal que surt a l'esquerra del fons de la clotada i que finalment ens deixa més amunt de la bretxa més baixa (concretament dalt d'un llom herbat), en aquest indret trobem el camí molt més fresat que puja des del refugi de Rulhe. Ara ja només cal seguir les fites d’aquest camí, que pel vessant O. condueixen finalment al cim (no cal grimpar en cap moment).
Després de gaudir i contemplar la dilatada panoràmica tornarem sobre les nostres passes fins a la sortida d’aigües de l’estany de Couart.
En aquest punt tenim dues alternatives per a tornar a l’estany de Comte, una consisteix en seguir el camí de pujada, i l’altre desviar-nos una mica a la dreta per a passar pel petit estany Vidal i tornar al camí principal.
De l’aparcament a la cruïlla amb el camí al refugi de rulhe: 45mn
De la cruïlla a l’estany de Comte: 10mn
De l’estany de Comte a l’estany de Couart: 1h 30mn
De l’estany de Couart al pic de Rulhe: 2h
Del cim a la sortida d’aigües de l’estany de Couart: 1h 25mn
De l’estany de Couart a l’estany de Comte (passant per l’estany Vidal): 1h 20mn
De l’estany de Comte a l’aparcament: 40mn
Wikiloc - ruta Mérens-les-Vals i pic de Rulhe, 2783m, pels estanys de Comte i Couart. - Mérens-les-Vals, Occitanie (France)- GPS track