dijous, 20 d’octubre del 2016

Vall de Corticelles

Estany Gran de Baticelles

Tuc Alt i estanyet Superior

Estany de Corticelles des del coll

Vist des del coll el cim és el de la dreta

Estany de la vall de Cometes

Pics del Pessó i Roi

Pic de Delliu

Gran Tuc de Colomers

El Montardo

Pics de Serradé i Contraig

Pics de Dellui, Mariolo i Fosser

Pic de Subenuix
Pics de Bergús, Ratera i Crabes
 S'intueix la cubeta de l'estany de Bergús

L'estany de Llebreta

Els estanys de Corticelles

A la part superior s'intueix la cubeta de l'estany de Contraig

Al fons l'estany Redó i l'estany de Cometes

Estany Redó

Estany de Dellui

Bonica i recomanable circumval·lació per les valls de Corticelles i Dellui culminada amb l'ascensió al tuc Alt de Baticelles de 2674 (o tuc de la Muntanyeta,segons alguns mapes).
La vall de Dellui i el seu rosari d'estanys és coneguda per formar part del recorregut dels carros de Foc, però la vall de Baticelles, també amb un rosari d'estanys, és molt poc visitada, així com el cim.
Poca documentació hi ha del recorregut per aquesta vall i del seu cim. Tant és així que el camí s'acaba en arribar a l'estany més gran de Baticelles. Després no hi ha cap mena de referència per a pujar al coll que comunica la vall de Baticelles amb la de Cometes. En arribar al coll tampoc hi ha cap corriol o fites que et condueixin al cim. Tan és així que durant la pujada al cim vaig dubtar entre dirigir-me a dues puntes, ja que no quedava clar quina era més alta. Afortunadament la sortida de sol va deixar ben clar quina era més alta en il·luminar primer la més alta.
Al cim, però, hi ha una fita una mica "treballada".que indica que poc o molt algú hi puja. La vista des del cim molt extensa i permet veure tots els cims de la zona des d'un nou angle poc connegut, així els Neriolo, Dellui, Fosser, Subenuix, Bergús, Crabes, Gran tuc de Colomers, Contraig, Serrader, Roi, Pessó, Morrano, etc els veiem des d'unes perspectives espectaculars. Com a curiositat també es veu l'estany de la Llebreta i l'estany Rodó i s'intueix l'emplaçament dels estanys de Bergús i de Contraig. A més dels estanys de Corticelles i de Dellui també veiem durant molta estona l'estany de la vall de Cometes.
L'estany gran de Dellui també mereix una menció especial per la seva bellesa.
Degut a la manca d'informació en la travessia del cim al coll que dona accés a la vall de Delluii el track fa una marrada, doncs anava en direcció a un aparent coll, mentre que el veritable coll ja l'havia deixat endarrera. Observant el track aquesta marrada és molt evident i estalviable.
L'excursió comença a l'entrada del Parc d'Aigües Tortes i segueix la pista fins el mateix refugi de l'estany Llong. En aquest indret hi ha un rètol que indica el camí a Dellui i a Corticelles. Seguim aquest camí molt ben marcat fins arribar a un nou rètol que ens indica el camí a Corticelles. També és un camí molt ben marcat, però ja no tant com el que segueix vers Dellui.
L'entrada a la vall de Dellui és molt bonica amb un seguit de petits estanyols fins arribar al més gran, indret on s'acaba el camí. Un rastre de corriol condueix a l'estanyet Superior, situat pràcticament sota la vertical del cim de Corticelles.
No hi ha camí, però la pujada al proper collet és molt evident.
En arribar-hi la vista se'ns obre a la vall de Cometes amb el seu estany. Ara hem de començar una curta flanquejada per revoltar un estrep que es desprèn del cim i a continuació la pujada final al cim, per terreny fàcil de glever. Tot i la trencada cresta de Dellui, la pujada al cim no presenta cap dificultat.
Hem de baixar del cim per on l'hem pujat fins a la base i allí una flanquejada per sota la trencada cresta i posterior pujada (sense marrada) ens deixaran dalt del coll que dona accés a la vall i estany de Dellui (tot això sense cap mena de camí ni de fita).
La baixada del coll a l'estany tampoc presenta cap dificultat.
Just abans d'arribar a l'estany ens trobem el camí dels carros de Foc que podem seguir. El track segueix una mica més per a situar-nos a la capçalera de l'estany per tindre'n una millor perspectiva.
Seguint l'esmentat camí dels carros de Foc i en la vorera de l'estany trobarem un nou rètol que ens indica dues possibilitats per a tornar, una ens portaria al refugi de l'estany Llong i enllaçar amb l'itinerari de pujada i l'altra baixar directament al planell d'Aigües Tortes.
El track segueix aquesta segona opció, per un camí molt ben marcat amb estaques de fusta amb el cap pintat de groc que ens apropa als estanyets del pletiu de Dellui i després comença una forta davallada per dins del bosc fins arribar a la palanca que travessa el riu d'Aigües Tortes i immediatament després a la pista.

d'Aigües Tortes al refugi de l'estany Llong: 45mn
del coll a l'estany de Dellui: 30mn
de l'estany de Dellui a la pista: 1h 20mn
de la pista a Aigües Tortes: 20mn

També podeu seguir aquesta excursió i veure el mapa i la gràfica a: