divendres, 8 de febrer del 2019

Bonica caminada des de Riudecols amb la pujada al Bres i al Puigvoltor, passant primer per les ruïnes de l’ermita de Sant Bartomeu.
Varies son les particularitats d’aquesta excursió; però per sobre de totes destaca la caminada per dalt la carena, des d’abans d’arribar al Bres i fins després del Puigvoltor, ja que serà una llarga caminada amb unes vistes espectaculars sobre la costa i el Camp de Tarragona, el pantà de Riudecanyes, la Mola de Colldejou, la serra de Llaberia, la boira marcant la frontera amb el Priorat i Riudecols des de diferents angles.
El lamentable estat del que queda de l’ermita de Sant Bartomeu és la part negativa de l’excursió, compensada poc després per la camina entre oliveres i ametllers amb el mar com a teló de fons.
És una excursió sense cap mena de complicació i sempre per camins fresats o per pistes.
Començarem l’excursió des del municipi de Riudecols, on a la sortida del poble (venint de Reus) a l’esquerra de la carretera N-420 arrenca una pista prou ampla com per a deixar-hi el vehicle (de fet inclús hi ha camions aparcats).
Comencem a caminar seguint precisament aquesta pista, travessem la riera i la seguim per l’esquerra (a la tornada vindrem per la dreta).
Molt aviat girem a la dreta per a seguir-ne una que puja i que durant uns metres està cimentada. Arribem a una triple cruïlla, on hi ha una pista a la dreta, una que segueix recta (privat) i un amagat corriol a l’esquerra.
Hem de seguir aquest corriol, durant tota l’estona tenim molt bones vistes sobre Riudecols, que primer va planejant fins arribar a una torre d’alta tensió. Aquí hem de girar a la dreta i emprendre una forta pujada en línia recta, tot seguint una línia de baixa tensió, la forta pujada s’acaba en arribar al costat d’unes antenes.
Ara seguim una pista fins arribar a un collet; abans haurem passant per un punt en que tenim la primera gran panoràmica del Camp de Tarragona.
Situats en el collet hem de seguir la pista de l’esquerra que comença a davallar. Després d’un parell de giragonses hem de deixar la pista i seguir un poc marcat corriol a la dreta (si seguim uns deu o vint metres més per la pista també hi ha un camí a la dreta, més ben marcat i que acaben confluint tots dos).
El camí que hem agafat ens porta davant d’una barraca (anem veient l’altre pocs metres per sota); en arribar a la barraca girem a l’esquerra i anem a buscar l’altre camí. Seguint-lo aviat arribem al que queda de l’ermita de Sant Bartomeu. Contemplem les restes menjades per la vegetació i seguim el camí que segueix davallant; travessem una pista, passem pel costat d’una balsa i arribem a la plana.
El paisatge canvia completament, ara començarem una agradable caminada entre oliveres i ametllers amb el mar com a teló de fons que ens porta fins el costat de la via del tren. Durant uns metres hi anirem paral•lels fins arribar a un pont que la travessa, just abans passem pel costat de la caseta de l’antic guardabarreres.
El pont només l’hem de travessar per fer la foto de la via des del pont, ja que el nostre camí no passa a l’altre costat.
A poques passes del pont hem de deixar el camí paral•lel a la via per a girar a la dreta i seguir el corriol de la dreta.
Aquí comença pròpiament la pujada a la carena i al Bres. Poca broma amb aquesta pujada, ja que haurem de superar un desnivell de gairebé 300 metres!
Durant els primers metres el pendent és molt fort i gairebé en línia recta, fins que arribem a un petit replà on trobem una antiga pista que seguim a la dreta. Més endavant hem de girar a l’esquerra i seguir el camí, que es torna a enfilar, més amunt sortim del bosc i a partir d’aquí l’espectacle visual durant molta estona serà espectacular. Ara ja veiem el piló del vèrtex geodèsic del Bres al davant.
Finalment hi arribem, llàstima del vent que bufa, perquè sinó l’estada dalt del Bres es podria allargar molt. Pots mirar als quatre punt cardinals, però la vista tendeix a contemplar la costa i la immensitat del mar. La ciutat de Tarragona queda tapada una mica per la calitja; però veient aquest paisatge entens perfectament perquè els romans van escollir-ho per a fundar-hi la capital. La Mola de Colldejou també atrau la vista, així com el poble de Riudecols a sota mateix.
Des del Bres el Puigvoltor es veu una mica lluny, serà qüestió de paciència i ... anar-hi anant! Deixem a contracor el Bres i la seva panoràmica i seguim caminant per la carena baixant fins un petit collet; allí hem de seguir el camí que segueix enfilant-se per la carena, amb continues petites pujades seguides per petites baixades fins que arribem al collet de Mas d’en Cases, una important cruïlla de camins.
Hem de seguir recta per la pista que puja fins que l’hem d’abandonar per a seguir un corriol per l’esquerra que s’enfila fort per tal d’acabar d’arribar al Puigvoltor.
Arribats al Puigvoltor, de 592 metres d’alçada la vista se’ns obra al pantà de Riudecanyes que tenim al davant mateix, i que sortosament en el moment d’aquesta excursió, està ple fins dalt. Vist des d’aquí es pot observar la poca distància que hi ha entre el pantà i el mar.
Al cim hi ha un pal rovellat i una mica amagat hi ha un pessebre i varis pots que fan les funcions de llibre registre. També veiem que no estem al punt més alt, ja que a pocs metres hi ha una cota lleugerament més alta, concretament de 596 metres. Darrera aquesta cota, i una mica llunyà es veu el que queda del Puigmarí, dic el que queda, ja que a l’altre costat hi ha una pedrera, i el punt més alt d’aquest puig, ja ha estat rebaixat.
Gaudim de la panoràmica que ens ofereix el Puigvoltor, semblant a la del Bres, però amb millor vista des d’aquí del pantà de Riudecanyes i ens encaminem vers la segona cota. Ni cinc minuts entre una cota i l’altre. En aquesta cota, o punt més alt, no hi ha absolutament res. Ni una trista fita, inclús el camí hi passa a frec, però no acaban d’arribar-hi del tot. Hi has d’anar expressament (quatre passes a l’esquerra), malgrat la proximitat amb l’altre punta, des d’aquí el pantà de Riudecanyes encara es vau millor.
Seguim el camí, que ara baixa una mica bruscament, i seguim fent petites pujades i baixades fins que arribem a un collet, on hem de girar a la dreta i abandonar definitivament la camina per la carena i amb ella la vista de la costa.
Aquest camí baixa decididament fins arribar al final d’una antiga pista. Ara només ens queda anar-la seguint, ja que ens portarà a l’inici de l’excursió. L’antiga pista desemboca en una de més important i comencem a haver-hi barraques i cases amb els seus horts i les seves oliveres i ametlles.
Els últims metres la pista els fa seguint literalment la riera de Riudecols, perquè sino hauríem de pujar a la carretera, opció que descartem.
De Riudecols a Sant Bartomeu: 45mn
De Sant Bartomeu a la via del tren: 35mn
De la via del tren al Bres: 40mn
Del Bres al collet de Mas d’en Cases: 15mn
Del collet de Mas d’en Cases al Puigvoltor: 25mn
Del Puigvoltor a Riudecols: 1h

Wikiloc - ruta Riudecols, el Bres, 526m i el Puigvoltor (592m i 596m), per les ruïnes de Sant Bartomeu - Riudecols, Catalunya (España)- GPS track