diumenge, 21 d’agost del 2022

Sant Genís de Palafolls, ermita i zona de pic-nic de la Miraculosa, Torre de Montagut, turó de Mas Aragall i turó d'en Serra

Plàcida matinal des de Sant Genís de Palafolls que ens portarà a la petita ermita de la Mare de Déu Miraculosa i la seva extensa àrea de pic-nic; a la torre de telegrafia òptica del turó de Montagut, on també hi ha un antic vèrtex geodèsic i una mica apartada també hi ha una antena; al turó secundari de Mas Aragall i finalment al turó d’en Serra.
Excursió curta, fàcil i de poc desnivell però amb una extensa panoràmica durant la caminada per la carena; ja que veurem tota la costa des del Far de Calella fins la punta de S’Agulla o S’Agüia, darrere del castell de Sant Joan de Blanes, i per l’interior veurem el Montnegre, el Montseny, Sant Llorenç del Munt, Tordera i la vall de la Tordera.

L’església de Sant Genís està en una raconada molt ben arranjada. Inicialment d’estil romànic, i documentada ja l’any 947 i depenia del monestir de Sant Pere de Roda.
De la reforma del segle XVI daten el campanar i la torre que emmarquen la porta principal. Vegis més informació a l’enllaç:

Davant del restaurant de Can Gibert hi ha un lledoner centenari, molt ben conservat i que dona ombra a les taules que hi ha a l’exterior.

La petita ermita de la Miraculosa data de l’any 1948 i està situada a pocs metres darrera Can Gibert, i al seu voltant hi ha una amplia zona de pic-nic amb una quaranta o més de taules rodones amb els consegüents bancs, també hi ha algunes fonts; però a part de l’ermita, tot el conjunt està força degradat.
L’any 2018 hi ha haver-hi diferents actes de vandalisme al pic-nic que va acabar amb la profanació de l’ermita. Vegis l’enllaç:

La Torre de Montagut situada a 218 metres d’alçada i al costat d’un vèrtex geodèsic i molt a prop d’una antena de telecomunicacions, data del segle XIX i era la torre numero 213 de la línia de telegrafia òptica València - Tarragona - Barcelona - La Junquera. Situada entre les de Calella i la de Puigmarí (Massanet de la Selva). El sistema de telegrafia òptica funcionava mitjançant banderes i boles de colors, d'acord amb una complexa codificació.
La torre encara aguanta, i en alguns punts està apuntalada, però requereix una actuació de reforma important abans no caigui. Si seguim uns metres més tindrem molt bona vista de Calella, però és des de l’indret de l’antena, on hi ha un mirador, on la vista és excepcional
Vegis els enllaços: https://ca.wikipedia.org/wiki/Torre_de_Montagut  i

Finalment el turó d’en Serra és una muntanya de 190 metres d’alçada, coneguda també com la Creu de Malgrat, també amb una vista extraordinària i on hi trobem una gran fita cònica amb una creu al damunt i una petita cavitat a mitja alçada amb un pessebre a dins; la resta de la fita està farcida de plaques “in memoriam “.

Per aquesta zona veurem que el terra és de color fosc; això és degut a que el terra és ferruginós, abans hi havia mines de ferro a Can Palomeres, hi ha recorreguts per les mines i podeu trobar-ne una bona descripció a l’enllaç:

Començarem la caminada a Sant Genís de Palafolls al petit aparcament en bateria (6 places) que hi ha just al davant de l’església.
Així doncs les primeres passes consistiran en travessar la carretera i anar a fotografiar-la.
Tornem a la carretera i la seguim per on hem vingut amb el cotxe fins la cruïlla a la dreta, on hi ha un gran cartell indicant l’inici de la pista a Can Gibert.
Seguim la pista, passem pel costat d’uns horts ecològics municipals i immediatament arribem al restaurant de Can Gibert, amb el lledoner centenari.
Voregem per la dreta el restaurant, al darrera hi ha l’aparcament per els clients i pocs metres després l’aparcament de la zona de pic-nic.
Hi entrem per unes curtes escales i anem travessant les taules ja que l’ermita està al final i uns metres més amunt, però des de les escales ja es veu la blancor de les seves parets.
Des de l’ermita seguim unes passes més i immediatament enllacem amb una pista que seguirem per la dreta. Fem una llaçada i arribem a una cruïlla on seguim també per la dreta. Ara la pista va pujant fent llaçades i acaba convertint-se en camí. Segueix un sector més planer seguit d’una nova llaçada. Arribem a un punt on el camí canvia de vessant i es difumina una mica. Aquí hem de girar a l’esquerra per seguir un corriol ben marcat que segueix el llom de la carena fins que arribem dalt d’un bony de 208 metres d’alçada d’on surten corriols per tots costats. Aquí vaig seguir recta, però vaig fer volta, és millor baixar pel corriol de la dreta que porta directament a una pista molt ample.
Tant per un camí com per l’altre arribem a la mateixa pista.
Aquí hem de seguir-la per l’esquerra per anar al turó d’en Serra, però primer farem una anada i tornada per la dreta per anar a la torre de Montagut i al turó de Mas Aragall.
Seguim per la dreta i immediatament arribem a la urbanització Ciutat Jardí, a la que entrem per carrer Begònies. És una urbanització molt extensa, però nosaltres només la seguirem de resquitllo, ja que ens trobem en un dels seus límits. Després de passar pel costat de quatre finques arribem a la cantonada amb el carrer Gessamins.
Aquí hem de decidir quin dels dos turons volem anar primer. Aquesta ressenya va primer al de Montagut; seguim recta uns metres més i a la propera cruïlla girem a l’esquerra per seguir la pista que porta a l’antena de telecomunicacions, on hi ha una amplia balconada amb una gran vista de la costa del Maresme, seguim unes passes més i ens plantem al peu de la torre de telegrafia òptica de Montagut.
Una tanca impedeix entrar-hi a dins per perill d’esfondrament, però el camí hi dona la volta i la podem contemplar pels quatre costats; just al darrere hi ha la plataforma de l’antic vèrtex geodèsic, de la pilona no en queda absolutament res. Si seguim quatre passes més el camí del darrere la torre també obtindrem molt bones vistes.
Tornem a la torre, a l’antena i a la cruïlla amb el carrer Gessamins, girem a la dreta per seguir aquest curt carrer que baixa uns metres i s’acaba la urbanització; seguim una pista que arrenca al final del carrer, poc després segueix per la dreta, però seguim recta per un camí que poc després ens deixa dalt del turó de Mas Aragall, de 179 metres d’alçada, aquest turó és una amplia plataforma per on ens podem moure per obtenir diferents perspectives de la costa i de la torre de Montagut que sobresurt per sobre els arbres.
Tornem sobre les nostres fins la cruïlla dels carrers Gessamins i Begònies, seguim aquest darrer per la dreta, s’acaba el carrer i segueix una ampla pista que anirem seguim.
Molt bones vistes durant tota l’estona, ja que la pista passa per damunt la carena; deixem a la dreta l’entrada a la urbanització La Balconada i poc després arribem a una placeta on al mig hi ha un dipòsit d’aigua pels bombers.
Podem passar pels dos costats del dipòsit, però al darrera hi ha una bifurcació; hem de seguir recta el camí que s’enfila.
Passem pel costat d’una altre antena i seguidament arribem dalt del turó d’en Serra, de 190 metres d’alçada.
És el millor mirador de tots els indrets per on hem passat. La vista és extraordinària. El castell de Blanes i l’ermita de Sant Joan son visibles des d’aquí, també veiem Blanes, Malgrat de Mar, Santa Susanna, Pineda, Calella, Palafolls, Tordera, el Montseny i el Montnegre. És un indret per estar-s’hi una bona estona contemplant la vista panoràmica.
Per continuar tenim dues opcions, ja que del turó suren dos camins que acaben ajuntant-se; per l’esquerra surt un camí, que si el seguim baixarem mirant l’interior; i per la dreta en surt un altre mirant la costa i el mar.
Aquest itinerari segueix aquest darrer. Forta baixada seguint un poc marcat llom, més avall comencem a entrar al bosc i arribem a un replà on hi ha una triple cruïlla de camins; vaig seguir baixant uns metres més pel camí que seguia recta, però hem de seguir el camí que surt per l’esquerra, aquest camí té l’inici una mica difús, però només son quatre passes, ja que seguidament és molt marcat.
Planegem durant una estona amb bona vista sobre el castell de Palafolls i després d’una suau baixada ens deixa en una pista que seguim per l’esquerra, en aquest indret hi ha un cartell informatiu.
Davant nostre apareix una reixa que sembla que ens barri el pas, hem d’acabar d’arribar-hi, i a la l’esquerra de la tanca veurem unes marques de pintura groga que assenyalen el pas per travessar-la.
Segueix una pista molt ampla que va baixant per la Vall de Juli amb algunes finques principalment a la dreta, i finalment arribem al Pla de Sant Genís, girem a l’esquerra i seguim fins arribar de nou a la carretera d’accés a Sant Genís on enllacem amb l’itinerari d’anada.
Abans vaig fer una curta anada i tornada fins la Fundició, esperant trobar-me una antiga industria relacionada amb les mines de ferro, però si ho era, actualment és un mas.