dijous, 13 de desembre del 2018

La Barata, font de les Cantarelles, Castellsapera, pou de glaç de l'Estepar, turó de la Carlina, roca del Corb, puig Codina, punta dels Caus Cremats i avenc d'en Sendo

Aquesta excursió per la zona de l'Obac és una nova mostra de la infinitat de combinacions d'itineraris que s'hi poden arribar a fer.
I com a prova d'aquestes paraules, aquesta excursió és exactament igual a la que vaig fer ara fa un any, dia per dia, (vegis: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/la-barata-castellsapera-roca-del-corb-caus-cremats-i-avenc-den-sendo-21509137 ) però només amb una petita variació en el camí de pujada a partir de la font de les Canterelles, i aquesta petita variant va comportar-me 800 metres menys de pujada.
En concret aquesta vegada també sortirem de l'aparcament de la Barata i passarem per la font de les Canterelles i pel seu forn de calç per a pujar al Castellsapera, ens passejarem pel seu llarg cim; posteriorment passarem pel coll Estret i visitarem el pou de glaç de l'Estepar, passarem pel puig de la Carlina per fer una aturada en el gran mirador que és la roca del Corb i des d'aquí anirem al puig Codina, farem una curta grimpadeta per a pujar a la punta dels Caus Cremats i emprendrem la tornada, apropant-nos a la boca de l'avenc d'en Sendo per acabar passant a tocar de la gran construcció de can Salvans i la Barata.
Tot plegat és un còctel d'indrets de tota mena que ens faran gaudir molt d'aquesta caminada, i tot plegat amanit per les grans vistes que anirem gaudint durant tot el recorregut.
Montserrat, el mar, el Tibidabo, les torres de Sant Adrià del Besós, el Cavall Bernat de Sant Llorenç, la Mola, el Montcau, el turó de la Pola, el Paller de Tot l'Any, la roca Salvatge, son alguns dels indrets que anirem veien durant la caminada.
No és una excursió amb grans dificultats, però hi ha petites grimpadetes al Castellsapera i al Caus Cremats, i a més durant la baixada de Castellsapera hi havia una corda que ja no hi és; de tota manera és un pas molt curt que es pot fer perfectament sense corda.
L'excursió comença a l'espai habilitat com aparcament que hi ha al davant mateix de la Barata (també podem deixar el vehicle en un petit aparcament que hi ha uns metres més amunt, a l'altre costat de la carretera).
Si sortim de la Barata seguirem per la carretera uns metres en direcció al coll d'Estenalles i si ho hem fet al segon aparcament seguirem la carretera en direcció Matadepera. A mig camí entre l'un i l'altre arrenca un camí, senyalitzat, que immediatament després desemboca en el camí Ral.
Seguirem l'ample camí Ral, deixarem un primer trencall per seguir a la dreta i també un segon, on en un arbre hi ha un petit indicador a la font de les Cantarelles.
El camí es va estrenyent i d'aquesta manera arribem al bonic i solitari indret de la font de les Canterelles. La vegetació comença a menjar-se l'entorn de la font, que disposa d'una taula rodona de pedra i també d'un banc de pedra. La font l'he vista rajant i seca, depèn de les pluges.
Visitada la font, retrocedirem deu metres i seguirem un corriol que s'enfila seguint la torrentera que hi ha al costat de la font.
Uns metres més amunt, i a la dreta del camí, veurem l'obertura de l'antic forn de calç de les Canterelles. Podem entrar-hi per a veure'n les seves grans dimensions.
Tornarem al camí que hem abandonat momentàniament i seguirem caminant per la torrentera.
Més amunt hem de posar atenció en una cruïlla poc marcada ja que hem de deixar la torrentera i seguir un camí que s'enfila per la dreta.
Deu metres després hi ha una cruïlla, i aquí és on comença la petita variant amb el traçat anterior, ja que vaig girar a l'esquerra i aquesta vegada segueixo el camí de la dreta.
Estem en una zona poc transitada de la serra de l'Obac i per tant els camins no estan gaire trepitjats, però de tota manera, és un camí evident i que en cap moment tens la sensació d'haver-lo perdut, i seguint el traçat del wikiloc no es perd en cap moment.
La part final consisteix en una forta pujada, pràcticament en línia recta per dins del bosc i que va a desembocar al camí transversal que ens porta als peus del Castellsapera, en arribar a aquest camí recuperem el traçat de l'any anterior; és a dir que hem fet una mena de drecera.
Aquest camí és molt bonic i amb una vista perfecte del Queixal de Porc que anirem flanquejant pel vessant E. Passem el Queixal i comencem la flanquejada del Castellsapera. També hem de posar atenció en el corriol que arrenca a l'esquerra (hi ha una fita una mica enlairada) doncs hem d'abandonar el camí que seguíem per enfilar-nos per aquest corriol de només una trentena de metres ja que desemboca en el camí d'accés al Castellsapera des del coll d'Estenalles, just abans de que aquest comenci la pujada final a l'esmentat cim.
Seguirem aquest camí fent la curta i forta pujada final, ajudats per les arrels dels arbres, i assolirem l'esplanada que hi ha al cadamunt del cim; que podríem dir que és la primera punta o cota del Castellsapera amb una gran panoràmica de la roca Salvatge i el Paller de Tot l'Any i Montserrat.
A continuació girarem a la dreta per tal d'anar a l'altre extrem del allargassat cim i ens situarem a la que podríem anomenar 2 na cota del Castellsapera. aquí anteriorment hi havia un pal, que ha estat arrencat.
Tornarem a la 1ra cota i travessarem el petit collet per a enfilar-nos a l'altre costat del cim, on acostuma a haver-hi un pessebre i que és la 3ra cota del Castellsapera i que dona la sensació que és el punt més alt de tota la carena; seguim uns metres més fins a l'extrem, on quedem abocats a sobre el coll del Queixal i on tenim una gran vista aèria sobre aquest i que podríem dir que és la 4ta cota del Castellsapera.
Tornem a la 3ra cota i al petit collet i baixem per l'altre costat.
És una baixada molt dreta, al principi hi havia una corda per ajudar a baixar un curt pas; en el moment d'aquesta excursió no hi era, però amb l'ajuda de les arrels dels arbres es poden baixar perfectament aquest parell de metres.
Seguim baixant, ara ja amb un pendent pronunciat, però no tant, fins arribar de nou al camí Ral que seguirem per arribar a un collet que és una cruïlla de camins.
Seguirem el camí de la dreta i que ens porta al coll Estret. Un indret molt ombrívol i que fa honor al nom "d'estret".
Aquest coll és una important cruïlla de camins, nosaltres seguirem el que surt obliquament a la dreta.
Aquest camí ens porta directament fins una nova cruïlla, on hauríem de girar a l'esquerra, però seguirem recta uns metres més per anar fins el pou de glaç de l'Estepar, situat en una petita clariana del bosc, indret que és recomanable de visitar per la clariana i per les dimensions del pou de glaç.
Visitat l'indret tornarem uns metres endarrere per tal de situar-nos a la cruïlla esmentada i seguir ara el corriol de la dreta.
Pocs metres dura aquest corriol car immediatament després arriba al final d'una pista que segueix convertida en camí. Seguirem aquest camí a l'esquerra que planeja pel llom de la carena fins que el deixarem en una evident cruïlla per tal de seguir el que s'enfila per la dreta fins arribar al turó de la Carlina. Un cim que si no tingués vegetació tindria una vista espectacular de 360 graus, però degut a aquesta no es veu absolutament rés, simplement endevines que estàs al cim perquè el camí comença a baixar.
Baixant sense parar sortirem directament a la roca del Corb.
Aquesta cim que és un gran mirador i a més té una vertical paret que el distingeix i a la vegada és molt visible i característica anant per la carretera en direcció al coll d'Estenalles.
Gaudirem àmpliament de la panoràmica i de l'indret, ja que és un lloc que convida a estar-si una bona estona, i retrocedirem uns metres per tal de seguir l'evident camí carener que ens porta al collet de l'Arca i la posterior pujada al puig Codina.
Aquest cim també és un gran mirador de la zona, per un costat podem veure l'atractiva paret de la roca del Corb i per l'altre la singular forma de la punta dels Caus Cremats.
Seguirem el camí que ens ha portat al cim i davallarem seguint la carena fins els peus de l'esmentada punta dels Caus Cremats.
L'indret més fàcil i més curt per a pujar-hi es troba directament davant del camí per on hem vingut. Un parell de metres a l'esquerra hi ha un parell d'arbres posats a dins d'una curta canal.
Farem servir els arbres com a preses i en un tres i no rés estarem dalt de la amplia punta dels Caus Cremats. Aquí també tenim una vista circular de 360 graus i on també hi havia un petit i antic pessebre.
Desgrimpem per on hem pujat i seguirem el corriol molt que revolta els Caus Cremats per la dreta.
Ara venen potser els únics metres una mica perdedors de tot el camí, ja que per un terreny obert i sense vegetació hem de girar a l'esquerra, deixant un ample camí a la dreta. Seguim un imperceptible corriol que contorneja pràcticament tota la roca dels Caus Cremats per la seva base.
Aquest corriol és molt desdibuixat i només podem intuir el recorregut per les fites que hi ha (que no sempre hi son). Farem una baixada per aquest terreny obert fins que en arribar novament a la vegetació on retrobem el camí, que a mesura que avancem és més marcat.
Afortunadament aquesta caminada sense camí dura molt poca estona i el traçat segueix la direcció correcta.
Anirem baixant per camins evidents, i totes les cruïlles estan senyalitzades en el traçat, fins una on he marcat "cruïlla d'anada i tornada a l'avenc".
Una mica abans d'aquesta cruïlla, el camí ha desembocat en una pista de recent construcció.
En arribar a la cruïlla la pista també es divideix i el petit corriol que porta a l'avenc ha quedat desdibuixat en el seu inici. Han desbrossat sense cap mirament pel corriol a l'avenc. Afortunadament el traçat és correcte, i passats els quatre o cinc metres inicials, es retroba el corriol, que de totes maneres, degut a la poca afluència de visitants, és una mica desdibuixat; també podem seguir per la mateixa riera que porta a l'avenc; el trajecte des de la pista a l'avenc d'en Sendo és molt curt.
D'aquesta manera arribarem a la boca de l'avenc de'n Sendo. Un profund avenc que hi ha amagat en mig de la vegetació.
Tornarem a la cruïlla anterior i seguirem baixant fins arribar a una pista transversal i paral·lela a la carretera.
Abans d'arribar a aquesta pista, però a pocs metres d'ella, el camí entra en una zona on hi ha hagut una tala d'arbres i el camí es perd entre el brancatge que hi ha estès pel terra; però la pista és a pocs metres.
En arribar a la pista girarem a l'esquerra per tornar a la Barata, però per la dreta i en pocs minuts la pista ens portaria a l'àrea d'aparcament del torrent de l'Escaiola.
Seguirem doncs la pista per l'esquerra que ens porta fins la immensa finca de can Salvans, amagada en mig del bosc i posteriorment al no menys gran mas de la Barata per arribar a la carretera just davant d'on tenim el vehicle.
de la Barata a la font de les Canterelles: 20mn
dels Caus Cremats a l'avenc d'en Sendo: 20mn
de l'avenc a l'aparcament: 30mn
TOTAL: 3h 15mn.

Wikiloc - ruta La Barata, Castellsapera, turó de la Carlina, roca del Corb, puig Codina i punta dels Caus Cremats - Matadepera, Catalunya (España)- GPS track