dijous, 7 de setembre del 2017

Pic de Tendeñera, 2853 metres, des de San Nicolás de Bujaruelo

Faja de Basarán

Marmolera del Vinhamala

Pas del Tendeñera des del cim

Pas del Tendeñera abans d'entrar-hi amb el cim al darrera

Bonica i llarga excursió per la vall d’Otal sortint del indret de San Nicolás de Bujaruelo (menció a part mereix dinar o menjar-se un entrepà de botifarra de Graus al refugi; contundent manera d’agafar forces per la llarga caminada que ens espera).
És una excursió molt fàcil, excepte un curt pas que hi ha just abans d’arribar al cim, l’indret en qüestió consisteix en tres o quatre passes per unes lloses amples i planes però amb una timba considerable a cada costat.
Contrasta que davant mateix de l’abrupte parat S del Vinhamala s’obri una vall tan llarga, plana, verda i ampla (les vaques es poden comptar per centenars).
Degut a l’aïllament del cim també hi gaudirem d’una dilatada panoràmica sobretot del Midi d'Ossou, Vinhamala, Infiernos, Gabietos, Marboré, Cilindre, Mont-perdut, Campbieil i destaca també la peña d’Otal, i a la llunyania es perden valls i pobles i un d’ells podria ser Sabiñanigo (però no n’estic segur) en fi una sortida de les que deixen petja pel cim i per la bellesa dels indrets que visitem.
Sortirem de l’acollidor indret de Sant Nicolás de Bujaruelo seguint el curs del riu Ara i podríem seguir una pista que ens deixaria a la porta del refugi de pastors de la vall d’Otal.
Però poc després de sortir de Bujaruelo hi ha un camí a l’esquerra que fa drecera de les llaçades que fa la pista.
Si volem ferm una pujada més tranquil·la seguirem la pista fins el pont d’Oncins on es separen les pistes de la vall del riu Ara i d’Otal, aquesta cruïlla està en una prades molt boniques.
Després d’una forta pujada camí i pista es retroben a l’entrada de la vall d’Otal.
En aquest punt d’entrada a la vall d’Otal ja podem veure el cim del Tendeñera, però només és una petita punta que sobresurt al fons de tot de la vall.
Ara seguirem la pista que travessa el torrent d’Otal per un pont i la remuntaren pel seu marge esquerra fins arribar al refugi de pastors.
Aquí finalitza la pista i seguirem un camí molt ben marcat i senyalitzat com una variant del GR-11. Forta pujada en giragonses, l`última descriu una gran diagonal en sentit contrari a la marxa per tal d’entrar a una segona vall suspesa a sobre la d’Otal.
És la Faja de Basarán, una preciosa vall que travessarem de punta a punta amb unes impressionants vistes sobre la peña de Otal.
Ara al fons de la vall ja veiem el coll de Tendeñera o collado de los Tensinos.
Una pujadeta final ens deixa dalt d’aquest coll.
El coll és situat a una alçada de 2390 metres, és a dir encara en manquen més de 450 fins el cim, que ara ja és perfectament visible.
A partir d’aquí el terreny canvia dràsticament ja que deixarem la suavitat i verdor de les valls que acabem de travessar i entrem en una zona aspre de tarteres que anirem pujant per un seguit de terrasses.
A mitja pujada ens trobem amb un replà amb unes vistes espectaculars i seguidament comença la remuntada al con final que ens porta a quedar situats pràcticament a la mateixa alçada del cim, però la cresta que ens hi porta té un curt pas de roca plana i ampla però amb estimballs a cada costat, és l’anomenat “pas del Tendeñera”, superat aquest pas sense cap contratemps, ja que és prou ample i pla, amb un sender perfectament marcat, arribem al cim amb dues cotes cimeres.
La tornada la farem pel mateix camí. Podem tindre la temptació de tirar pel dret per tal d’escurçar el camí entre les valls de Basarán i Otal, es pot fer, però el terreny no és tant fàcil com pot semblar a primera vista. Millor seguir el camí tot i les marrades que va fent per perdre alçada.
De Sant Nicolás de Bujaruelo al pont sobre el torrent d’Otal: 50mn
Del pont a l’entrada de la vall a la cabana d’Otal: 25mn
De la cabana al coll de Tendeñera: 1h 55mn
Del coll al pic de Terndeñera: 1h 30mn
Del pic novament al coll: 50mn
Del coll a la cabana d’Otal: 1h 25mn
De la cabana a Sant Nicolás de Bujaruelo: 1h 10mn
TOTAL: 6h 55mn.
Wikiloc - ruta Pic de Tendeñera, 2853 metres - Torla, Aragón (España)- GPS track