divendres, 12 d’octubre del 2018

Tuc des Carants, 2791m i pic Roi, 2750m, des de Taüll i ribera de Sant Martí

L’excursió al tuc des Carants i pic Roi és una fàcil caminada que ens permet conèixer l’indret de la vall i estanys del Pessó i gaudir d’una dilatada panoràmica.
Aquests cims estan situats a la vall de Boí i segurament son poc coneguts degut a que aquesta vall se la coneix universalment per les seves esglésies romàniques i en el terreny excursionista també és molt visitada pels cims i estanys de la seva capçalera on destaquen els cims dels Besiberri i el Coma-lo-forno (entre d’altres) i que té en el refugi Ventosa i Calvell el centre neuràlgic per a caminar per la zona; també la vall subsidiària d’Aigües Tortes, amb el refugi de l’estany Llong fan que la resta de valls secundàries quedin una mica arraconades.
Això també li passaria a la vall de Sant Martí, si no fos perquè al començament de la vall hi ha els pobles de Boí i de Taüll i al final les pistes d’esquí de Boí-Taüll; però a part dels tresors de l’art Romànic, la vall també n’amaga d’altres i la vall del Pessó n’és un d’ells.
El principal objectiu dels que enfilen la vall del Pessó és visitar-ne l’estany i seguidament pujar al Gran pic del Pessó, un cim de 2894 metres i que gaudeix d’una gran panoràmica. (vegis: http://estanysicims.blogspot.com/2018/10/gran-pic-del-pesso-2894m-i-pesso-petit.html i/o
https://es.wikiloc.com/rutas-alpinismo/gran-pic-del-pesso-2894m-i-pesso-petit-2792m-des-de-taull-i-ribera-de-sant-marti-29211217 ), així doncs pujar al tuc des Carants ja és sinònim de solitud extrema, tot i que la vista no desmereix gaire a la del pic del Pessó, ja que, si el temps acompanya, podrem gaudir de la contemplació de: bona part de la vall de Boí, els estanys del Pessó i del Serrader, els cims del massís de la Maladeta, del massís del Besiberri, Punta Alta, pala Alta del Serrader, Serrader, Contraig, Ratera, Subenulls, Mussoles, Pessó, Cervi, les puntes del Peguera, Bassiero, els barrancs del Muntanyó i de la cometa de les Mussoles, Castellet de Moror, Felià i Corrunco de Durro.
Per a situar-nos al principi de la caminada haurem de situar-nos al poble de Taüll i seguir la carretera a les pistes d’esquí fins arribar a un revolt molt característic, situat a la ratlla dels 1700 metres.
En aquest indret la carretera creua i abandona el riu de Sant Martí, camí de les pistes.
Abans del pont hi ha un bon lloc per aparcar i un cartell informatiu de les rutes que es poden fer.
Aquest és l’indret, anomenat pont de la Ribera, on començarem a caminar seguint una pista de terra que segueix el riu de Sant Martí per la seva vorera dreta (la nostra esquerra).
Aviat la pista s’acaba i segueix un corriol molt ben marcat que ens portarà al replà de la pleta de les Egües.
En aquest punt hem de seguir el marcat camí que surt a l’esquerra vers els estanys del Pessó (hi ha un pal indicador) tot deixant a la dreta les ruïnes de la cabana del vaquer.
El camí es va enfilant tot seguint ara el barranc del Pessó, hi ha estaques amb pintura groga, deixant sempre el torrent a la nostra dreta.
Després d’una forta pujada arribem a l’estany Petit del Pessó; un indret molt bonic amb una vista extraordinària. Revoltem l’estany per la seva dreta, és a dir, per la nostra esquerra i seguim pujant fins arribar a la sortida d’aigües del gran estany del Pessó.
Un indret enclotat per altes muntanyes com el tuc de Carants, el pic Roi i els dos pics del Pessó.
Si no hem fet una aturada a l’estany Petit, segur que la farem aquí o als dos indrets, ja que tant l’un com l’altre ho mereixen.
Ara ja veiem a la nostra dreta la coma entre els dos pics del Pessó amb la collada que els separa i a l’esquerra la coma que ens portarà al coll del Muntanyó, situat entre el tuc des Carants i el pic Roi.
Revoltarem l’estany uns metres per la seva vorera dreta (la nostra esquerra) per tal de situar-nos ja a l’ampla coma que hi ha entre els dos cims.
Podem escollir pujar primer a qualsevol dels dos, però com que farem una mica de circumval•lació pujarem primer al pic Roi.
Tot és tan fàcil i evident que per pujar-hi podem anar fins el coll del Muntanyó, o bé anar directament a buscar la pala que mena directament al cim. Aquest traçat escull la segona opció i anem pujant sense camí fins assolir el llom de la carena poc abans del cim.
L’arribada al pic Roi ens obra la vista a la vall de Sant Nicolau (Aigües Tortes) i a la torturada coma que de les Mussoles amb la espectacular Dent de les Mussoles al davant mateix.
Després de gaudir abastament de la panoràmica seguirem la carena en direcció al tuc des Carants, baixant primer fins el coll del Muntanyó i remuntant després la llarga carena fins l’esmentat tuc.
El tuc des Carants és una balconada oberta a la vall de Boí i la panoràmica, tal com ja he comentat, és extraordinària.
Seguim per terreny fàcil i per a tornar no baixarem fins el coll del Muntanyó, ja que podem sortir del cim i baixar directament a l’estany del Pessó seguint per l’ampla coma que ens hi porta.
Arribats a l’estany del Pessó retrobem el camí de pujada que seguim fins l’inici de l’itinerari.

Del revolt de la carretera a la pleta de les Egües: 50mn
De l’estany Gran a la pleta de les Egües: 50mn
De la pleta de les Egües al pont de la Ribera: 35mn

NOTA:
Haig de remarcar que aquesta descripció es basa en les anotacions de l’autor durant l’excursió realitzada el 22 i 23 d'octubre del 2011 i per tant el traçat està fet des de l’ordinador i pot no ajustar-se estrictament a l’indret exacte per on passa l’itinerari. Per aquesta raó és molt important, seguir més l’explicació i els gràfics que el traçat. Que d’altre manera és com es seguien les ressenyes abans de l’aparició dels GPS i satèl•lits.

Wikiloc - ruta Tuc des Carants, 2791m i pic Roi, 2750m, des de Taüll i planell de Sant Martí - Pla de l'Ermita, Catalunya (España)- GPS track