dimarts, 2 d’octubre del 2018

Gran Pic del Pessó el 8 de juliol del 1979

8 de juliol del 1979

Aquesta bonica excursió podríem considerar-la com la ruta clàssica o normal per assolir els cims del Pessó i que a la vegada ens permet conèixer el també bonic i gran estany del Pessó.
Els pics del Pessó tenen una panoràmica excepcional. En les anotacions “in situ” de la panoràmica que vaig fer-hi en dues excursions anteriors, els anys 1979 i 2912 (vegis: http://estanysicims.blogspot.com/2018/09/cabdella-pics-de-les-mussoles-2876m.html
i https://ca.wikiloc.com/rutes-alpinisme/cabdella-pics-de-les-mussoles-2876m-pesso-2894m-i-pesso-petit-2792m-per-la-vall-de-riquerna-28545178 ) i que degut al bon temps puc transcriure tal com ho vaig anotar: "una de les millors panoràmiques del Pirineu, doncs es contempla el Vinhamala, Cotiella, Mont Perdut, Eriste, Posets, Bachimala, Espadas, Vallhiverna, Aneto, Molières, Cao de Tòro, Forcanada, Besiberri, punta Senyalada, Punta Alta, Contraig, Gran Tuc de Colomers, Amitges, Subenulls, Mariolo (o Neriolo), Vidals, Peguera, Sobremonastero, Mont-roig, Certascan, pica Roja, Lavans, Medacorba, Comapedrosa, Mont-roio, Montseny de Pallars, Cadí, Castell de Rus, Cap de Llevata, tossal de la Costa, Filià, pica de Cervi el congost de Tarradets i els estanys del Pessó i de Francí".
D'aquesta panoràmica cal remarcar-ne que veure el Vinhamala i el massís del Cadí només girant el cap 90 graus no és un fet gaire freqüent.
Tot i que és la via “normal” això no vol dir que siguin uns cims molt visitats, tot i l’alçada més que respectable del Gran Pessó arriba als 2894 metres, una mica més baix és el Pessó Petit que es queda en els 2792 metres.
Els cims del final de la vall de Boí, amb els Besiberri i Coma-lo-forno (entre d’altres) i la seva gran capçalera plena d’estanys amb el refugi Ventosa i Calvell com a centre neuràlgic i també la vall d’Aigües Tortes, amb el refugi de l’estany Llong fan que la resta de valls quedin una mica arraconades.
Això també li passaria a la vall de Sant Martí, si no fos perquè al començament de la vall hi ha els pobles de Boí i de Taüll i al final les pistes d’esquí de Boí-Taüll; però a part dels tresors de l’art Romànic, la vall també n’amaga d’altres i els estanys i pics del Pessó n’és un d’ells.
No és una excursió difícil, però és una sortida d’alta muntanya, on haurem de superar un fort desnivell d’uns 1200 metres. També tenim l’opció de complicar-la voluntàriament, si des del coll grimpem directament al cim, sense fer la flanquejada que ens permet estalviar precisament aquesta grimpada.
És una grimpada que no passa de II grau, però aquesta descripció l’omet i fa la flanquejada.
Per a situar-nos al principi de la caminada haurem de situar-nos al poble de Taüll i seguir la carretera a les pistes d’esquí fins arribar a un revolt molt característic, situat a la ratlla dels 1700 metres.
En aquest indret la carretera creua i abandona el riu de Sant Martí camí de les pistes.
Abans del pont hi ha un bon lloc per aparcar i un cartell informatiu de les rutes que es poden fer.
Aquest és l’indret, anomenat pont de la Ribera, on començarem a caminar seguint una pista de terra que segueix el riu de Sant Martí per la seva vorera dreta (la nostra esquerra).
Aviat la pista s’acaba i segueix un corriol molt ben marcat que ens portarà al replà de la pleta de les Egües.
En aquest punt hem de seguir el marcat camí que surt a l’esquerra vers els estanys del Pessó (hi ha un pal indicador) tot deixant a la dreta les ruïnes de la cabana del vaquer.
El camí es va enfilant tot seguint ara el barranc del Pessó, hi ha estaques amb pintura groga, deixant sempre el torrent a la nostra dreta.
Després d’una forta pujada arribem a l’estany Petit del Pessó; un indret molt bonic amb una vista extraordinària. Revoltem l’estany per la seva dreta, és a dir, per la nostra esquerra i seguim pujant fins arribar a la sortida d’aigües del gran estany del Pessó.
Un indret enclotat per altes muntanyes com el tuc de Carants, el pic Roi i els dos pics del Pessó.
Si no hem fet una aturada a l’estany Petit, segur que la farem aquí o als dos indrets, ja que tant un com l’altre ho mereixen.
Ara ja veiem a la nostra dreta la coma entre els dos pics del Pessó amb la collada que els separa.
Travessarem la sortida d’aigües de l’estany i remuntarem aquesta coma fins la collada o coll del Pessó, situat ja a 2688 metres d’alçada.
Ara la vista s’obra a la vall de Riqüerna.
A l’esquerra s’aixeca l’aresta que porta al pic del Pessó, i just a sobre mateix del coll d’aquesta aresta es desprèn un estrep que baixa fins el fons de la vall de Riqüerna i que ens impedeix veure el cim des del coll estant. Aquest estrep és molt marcat al començament, però més avall es va diluint i eixamplant.
Per anar al pic Gran del Pessó tenim dues alternatives, tal com ja he comentat anteriorment, una consisteix en girar a l’esquerra i començar a grimpar directament per la cresta, decantats lleugerament al vessant de Riqüerna, i l’altre i més fàcil, que és la que seguirem, consisteix en baixar uns metres paral•lelament a l’estrep fins que aquest perd verticalitat i ens permet trobar el pas per passar fàcilment a l’altre costat i poder començar a guanyar alçada per la coma que mena al cim; anirem pujant i ens aproparem a la base de la cresta, i seguirem així fins a poder arribar al capdamunt del pic Gran del Pessó de 2894 metres d’alçada.
El cim consisteix en un amuntegament de rocs i tal com ja he comentat al començament, si el dia ho permet, la panoràmica és extraordinària.
Després de contemplar i gaudir de la extensa vista, tornarem sobre les nostres passes fins arribar de nou al coll del Pessó.
On emprendrem la pujada al cim del Pessó Petit, que no representarà cap problema ja que només ens resta seguir un fàcil llom per acabar d’arribar a aquest cim.
El pic del Pessó Petit, de 2792 metres d’alçada, queda separat de la carena principal en direcció a la vall de Taüll i la panoràmica deixa doncs el vessant de Cabdella per a obrir-se més al NW. A més el cim és un vèrtex geodèsic i també té una gran panoràmica de l'estany del Pessó.
L’any 2002 va estavellar-se una avioneta a la zona de l’estany del Crestell, situat al sud del cim.
Per acabar la circumval•lació dels pics del Pessó, abandonarem el Pessó Petit tot seguint el llom que baixa sense cap complicació fins a la sortida d’aigües de l’estany del Pessó, indret on retrobarem l’itinerari de pujada.

Del revolt de la carretera a la pleta de les Egües: 45mn
De l’estany Inferior a la pleta de les Egües: 40mn
De la pleta al revolt de la carretera: 40mn

NOTA:
Haig de remarcar que aquesta descripció es basa en les anotacions de l’autor durant l’excursió realitzada el 26 i 27 de maig del 2012 i per tant el traçat està fet des de l’ordinador i pot no ajustar-se estrictament a l’indret exacte per on passa l’itinerari. Per aquesta raó és molt important, seguir més l’explicació i els gràfics que el traçat. Que d’altre manera és com es seguien les ressenyes abans de l’aparició dels GPS i satèl•lits.

Wikiloc - ruta Gran pic del Pessó, 2894m i Pessó Petit, 2792m, des de Taüll i ribera de Sant Martí - Pla de l'Ermita, Catalunya (España)- GPS track