dissabte, 6 d’octubre del 2018

Excursió molt bonica per la vall de Llubriqueto, apartant-se de la ruta normal i més concorreguda al Besiberri Sud.
El fet d'apartar-se d'una ruta concorreguda és sinònim de no trobar a ningú. No hauria de ser així, però malauradament ho és. Vaig estar dos dies a la muntanya per a fer aquesta excursió, ja que vaig dormir al pla de la Cabana, i en total vaig creuar-me amb onze excursionistes, tots durant l'itinerari comú al Besiberri Sud, i d'aquests onze només quatre venien segur de l'esmentat cim; els altres set havien arribat uns a l'estany de Gémena i els altres simplement al pla de la Cabana.
Aquesta és la grandesa de l'excursionisme, pots fer-te l'itinerari a la teva mida segons el dia, les ganes o les forces. La vall de Llubriqueta, com tantes més, reuneix totes les condicions per a fer-hi excursions de tota mida.
D'entrada el bosc de pujada des de la carretera fins el pla de la Cabana, ja és una delícia; el mateix pla és un indret encantador, (ja hi he passat tres nits); en aquest indret la vall es divideix en dues, a l'esquerra hi ha els estanys Roi i el cim del mateix nom, que ja mereixen una excursió per la bellesa de l'entorn (vegis:
i/o Wikiloc - ruta Balneari de Caldes de Boí i pics Roi, 2575m i Fenarroi, 2540m - Erill la Vall, Catalunya (España)- GPS track ) i a la dreta queda la pujada als estanys de Gémena i els estanys Gelats amb la pujada final al Besiberri Sud.
S'ha de reconèixer "l'efecte crida" dels cims de més de 3000 metres, com el Besiberri Sud o el seu veí el pic de Coma-lo-forno (que és la cota màxima del massís dels Besiberri); i més el primer per la facilitat per assolir-lo.
Però això no treu atractiu als altres cims de la zona, alguns més fàcils que altres i d'alçades respectables, com per exemple la mateixa punta Senyalada o Torreta dels Soldats que arriba fins els 2951 metres i que també ens ofereixen unes extenses i magnifiques panoràmiques.
La panoràmica varia segons el cim, ja que el pic de l'Estany de Gémena està situat a la carena que separa les valls de l'estany Roi i de Gémena, el de Baserca té vistes a la vall de la Noguera Ribagorçana amb el pantà de Baserca als seus peus i la punta Senyalada té davant mateix el Besiberri N.
També tenim una gran perspectiva del massís de la Maladeta amb els seus cims, destacant l'Aneto i el Russell amb tota la vall de Salenques i si en sabem la situació també es veu el puntet del refugi particular que hi ha en aquesta vall.
Lleugerament a l'esquerra de l'Aneto es veu els Posets i més destacat el cim del Vallhiverna, al fons el Cotiella i el Turbon, anem girant la vista i podem contemplar els cims de la pica de Cerví, Pessó, Mussoles, punta Alta i ja davant nostre la impressionant barrera dels pics Coma-lo-forno, Besiberri S, Central i Nord, el tuc de Contesa, la Forcanada, Gerbosa, Molières, Escobedieso; també veiem, encara que molt parcialment, l'estany de Besiberri i el pantà de Baserca i la carretera N-230 a la Vall d'Aran i les pistes d'esquí de Boí-Taüll.
He catalogat l'excursió com a difícil, degut al desnivell que s'ha de superar i al fet que moltes vegades haurem de caminar per tarteres amb pedres de totes mides, predominant molta estona les de grans dimensions, que requereixen uns certs coneixements d'alta muntanya, però en cap cas haurem de grimpar ni ens trobarem amb pasos complicats.

L'itinerari comença pràcticament al costat del balneari de Caldes de Boí, uns metres més amunt al costat de la caseta d'informació del parc, on passat un pont hi ha un bon lloc per aparcar a l'esquerra de la carretera.
D'allí surt un camí que primer planeja una mica en lleugera baixada i en direcció al Balneari fins una cruïlla on comença a pujar de valent per dins d'una magnífica fageda. Forta pujada que ens deixarà al bonic pla de la Cabana o pleta de Llubriqueto. Indret on hi ha una cabana de nova construcció, tancada, però amb un minúscul habitacle obert, però sense llitera ni rés, simplement és com un caixó, per a fer servir en cas d'extrema necessitat. Uns metres més amunt encara es pot veure les ruïnes de l'antiga cabana.
A la primavera o en èpoques de força aigua es veu un bonic saltant que ens indica la posició dels estanys de Gémena i per sobre sobresurt un cim punxegut que és el pic de l'Estany de Gémena.
Arribats al pla, abans de travessar el torrent hi ha l'indicador de la cruïlla de camins als
estanys Roi (recta) o travessant el torrent per una palanca als estanys de Gémena.
Travessat el torrent tenim la cabana a la dreta i el camí, que no hi passa, que travessa el pla fins un nou indicador als estanys. Just en aquest indret, uns metres a l'esquerra hi ha la font del Llubriqueto.
El camí, molt ben marcat, s'enfila de seguida per tal de superar la graonada que ens separa de la zona dels estanys.
Podríem dir que el camí s'obre pas per l'únic indret per on es pot pujar, i que queda força apartat a la dreta del salt d'aigua.
Després de la forta i sostinguda pujada, començarem a fer flanquejades vers l'esquerra per tal d'apropar-nos a la cubeta de l'estany.
D'aquesta manera arribarem una mica enlairats a l'estany de Gémena de Baix. Un estany força gran i molt bonic, amb dues petites illes.
El camí al Besiberri Sud segueix flanquejant l'estany (indret per on tornarem), però ara nosaltres abandonarem aquest camí i qualsevol altre camí o corriol, ja que a partir d'ara només trobarem alguna escadussera fita .. i per casualitat.
Baixem a tocar la sortida d'aigües de l'estany i passarem a l'altre costat, veiem un corriol que deu revoltar-lo per la seva vorera dreta, el seguirem uns metres, però aviat el deixarem per tal de començar a guanyar alçada per dins del bosc, buscant el millor pas per tal de sortir-ne. Veiem que anem en la bona direcció quan trobem alguna fita.
quan finalment sortim del bosc i entrem a l'amplia coma que puja fins el cim, ja no calen fites, ja que podem anar guanyant alçada per on ens vingui més de gust. Això, si, sembla que el cim estigui a tocar, però caldrà una bona estona per arribar-hi
El cim és molt planer i la vista s'obre als estanys Roi i a la seva ferruginosa conca, amb el cim Roi o Fenarroi.
Davant nostre i seguint la carena tenim el pic de Baserca, però aquí s'acaba la carena fàcil, i la pujada al Baserca es presenta llarga i complicada, entre un cim i l'altre hi ha tres-cents metres de desnivell.
La millor opció és seguir el llom de la carena en direcció al collet de Gémena, però una mica abans d'arribar-hi abandonarem la carena per a baixar uns metres pel vessant de Gémena i començar d'aquesta manera una llarga flanquejada per sota la carena.
Ens mourem sempre entre les cotes 2500 i 2550, sortejant tota mena de tarteres, amb alguna escadussera zona d'herbei.
Estem anant en direcció a una canal que des del cim no es veu, ja que un estrep de la carena ens l'amaga.
La veurem quan ja hi siguem; és ampla i fàcil i ens permet pujar a la part superior d'una graonada.
A partir d'aquí el terreny s'aplana una mica i seguim pujant girant lentament a l'esquerra per tal d'arribar al pic de Baserca.
És un cim amb dues cotes molt properes i amb la particularitat que es veu el pantà de Baserca a sota els nostres peus i el pic d'Escobedieso i la vall dels estanys de Obaga de Besiberri, (que no es veuen per pocs metres).
Tornem uns metres sobre les nostres passes i passem pel coll Arenós i seguim el llom de la muntanya que ens portarà dalt de la punta Senyalada o Torreta dels Soldats. que amb els seus 2951 metres és el punt culminant de l'excursió.
El cim és un vèrtex geodèsic i per tant un gran mirador. Ara tenim la vista dels Besiberri del Mig i de l'impressionant punta Nord, també veiem, encara que parcialment, l'estany de Besiberri.
Ara tenim dues opcions per a baixar; una, la més ràpida, és tornar a baixar per la canal per on hem pujat al gran replà superior i des d'allí baixar directament a l'estany de Gémena de Dalt; o be, fer l'excursió més llarga per a visitar l'amagat i solitari estany Gelat de Dalt; un estany apartat de qualsevol opció excursionista normal i potser només visitat per "col·leccionistes" d'estanys (com podria ser el cas del que escriu aquestes ratlles).
Per a visitar aquest estany hem de sortir del cim, baixant directament per l'amplia coma, com si volguéssim arribar al gran replà, però abans d'arribar-hi ens anirem decantant a la nostra esquerra per tal de donar la volta a la carena de la punta Senyalada.
Al tombar la carena veurem els solitaris estanys Gelats de Gémena a sota nostra i també hi podríem baixar, però es "nostre" estany no es veu. Hem d'anar baixant, però seguint girant a l'esquerra; la tartera ens ofereix tot es seu "repertori" de pedres i rocs; però nosaltres anar baixant i girant a l'esquerra amb la fe cega de trobar un estany perdut en aquella desolada coma.
Finalment la nostra "perseverança" té premi i apareix el recondit estany Gelat Superior de Gémena, amagat en una clotada sota la punta Senyalada i el pic d'Abellers.
Contemplen i descansem en aquest bonic indret i ara només hem de fer una marxa en diagonal per a retrobar el camí al Besiberri Sud que havíem abandonar ja fa molt estona.
El fet de retrobar el camí no vol dir que les tarteres s'hagin acabat, doncs tota la zona dels estanys Gelats és una immensa tartera on el camí es va obrint pas.
Deixem els dos estanys Gelats de Baix lleugerament apartats a la nostra dreta, el primer hi passem a tocar i el segon queda una mica més apartat, i comencem a baixar a la cubeta dels dos estanys de Gémena.
La vista d'aquests dos estanys tot baixant-hi és molt bonica. L'estany de Gémena de Dalt, també el deixem una mica apartat a la nostra dreta i finalment arribem al de Baix, que revoltem per la seva esquerra i a la sortida enllacem amb l'itinerari de pujada, que ja no deixarem fins arribar novament a la carretera del Balneari a la presa de Cavallers.

de la carretera a la pleta de Llubriqueto o de la Cabana: 1h 20mn
de l'estany Gelat de Dalt a l'estany de Gémena de Baix: 1h 10mn
de l'estany de Gémena de Baix a la pleta de Llubriqueto: 35mn
de la pleta de Llubriqueto a la carretera: 1h

Wikiloc - ruta Balneari de Caldes de Boí, pics de l'Estany de Gémena, 2553m, Baserca, 2873m i punta Senyalada, 2951m - Erill la Vall, Catalunya (España)- GPS track