divendres, 10 de gener del 2020

Collformic, Matagalls, 9 fonts (Cinto, Garriguencs, Clareta, Sardana, Manlleuencs, Matagalls, Cims, Freda i Rosa) i 4 turons

L'enunciat d'aquesta excursió sintetitza en un numero els noms de les fonts: de Mossèn Cinto, dels Garriguencs, Clareta, de la Sardana, dels Manlleuencs, de Matagalls, dels Cims, Freda i de la Rosa, del cim dels Matagalls, del 1698 metres d'alçada, i dels turons: Gros, de 1541 m, Morera (ó de l'Estanyol), 1577 m, del Pla de la Barraca, 1382 m i d'en Bessa, 1395 m.
L'excursió és una variant de la clàssica pujada al Matagalls des de Collformic, però en lloc de seguir estrictament el camí, va fent petites variacions per a passar per indrets una mica menys transitats i principalment per algunes de les fonts que hi ha al vessant ponentí del Matagalls.
Gairebé totes aquestes fonts son fruit dels Aplecs del Matagalls, i durant les dècades dels anys 1950 i 1960 a cada Aplec s'inaugurava una font; municipis o entitats n'eren les encarregades de la seva construcció. És conserven força bé, encara que les més properes a les zones més transitades han hagut de patir les bretolades i el poc civisme que malauradament impera en una part de la nostra societat. Les més amagades i apartades se'n salvat de moment.
Aquesta excursió uneix nou d'aquestes fonts intentant fer-ho d'una manera més natural, encara que he hagut de buscar alguns camins gens transitats i dels que no havia trobat cap informació.
Aquestes nou fonts son una ínfima part de les que hi ha a tot el massís del Montseny on n'hi ha inventariades prop de 700! (vegis la pàgina: https://fontsdelmontseny.wixsite.com/fontsdelmontseny ) i principalment la carpeta del mapa ( https://fontsdelmontseny.wixsite.com/fontsdelmontseny/el-mapa ).
A més, el recorregut per les nou fonts ens permetrà conèixer una mica la seva història; en faré un breu resum, però també podeu trobar una àmplia informació de totes elles, la seva història i curiositats a la pàgina dels "Amics de les fonts de Viladrau":
https://fontsdeviladrau.jimdo.com/fonts-boscanes/ ... i a continuació el nom de cada font.
Moltes, com ja he esmentat, tenen el seu inici en el Aplecs anuals al Matagalls, ja que durant la segona meitat del segle XX hi havia la costum d'inaugurar una font a cada aplec.
La font dedicada a Mossèn Cinto és del 1959 i construïda per la penya excursionista Guimerà. La font s’identifica per un pedró vertical de quasi 2 metres, i darrera hi ha una taula de pedra.
La font dels Garriguencs està construïda el 1967 pels apleguistes de La Garriga, i en cada una de les dues parets oposades de pedra, hi ha un broc i una dedicatòria.
La que mira torrent amunt és dedicada a l’ermità de Samalús (mossèn Ramon Garriga, poeta); i la que mira torrent avall a l'escalador de l’Aneto i promotor de l’excursionisme català Mossèn Jaume Oliveres.
La font Clareta, data del 1958, patrocinada per la família Bardolet i dedicada al pare Claret.
La font de la Sardana, data del 1963 i patrocinada per l'Avi Ton i per Amics del Montseny i dedicada a la Germanor Excursionista.
La font dels Manlleuencs, data del 1966, i està patrocinada pels Apleguistes de Manlleu i dedicada al bisbe Francesc Aguilar i a Mossèn Joan Puntí.
La més antiga, però, és la font del Matagalls, ja que és esmentada per Artur Osona l'any 1879, després ha sofert diverses reconstruccions, l'any 1950 coincidint amb el primer aplec del Matagalls i la darrera el 1982 i està dedicada a Mossèn Batlle i a Baden Powell.
La font dels Cims, data del 1981 i està patrocinada per Amics dels Aplecs i dedicada a Josep Mª Folch i Torres.
La font de la Rosa, data del 1980 i està patrocinada per la vila de Tona i dedicada a Mossèn Joan Colom.
A pocs metres hi ha la font Freda, del 1970, patrocinada també per la vila de Tona i dedicada a Jaume Balmes.
El pas pels quatre turons de l'itinerari, és simplement una petita variació, per no passar pel camí principal i poder gaudir d'una visió de 360 graus durant tota l'estona, ja que aquests turons gaudeixen de molt bona panoràmica.
Farem un recorregut sense cap dificultat, on combinarem la caminada per la part de les fagedes i les fonts amb la trescada pel llom de les carenes que culminen en el cim del Matagalls; son unes carenes sense gaire vegetació i per tant gaudirem d'una gran panoràmica, que va des del Pirineu (inclús es veu una mica el Pedraforca) al mar.

Començarem el recorregut a Collformic seguint el camí al Matagalls i el seguirem fins que el camí passa tangencialment per un revolt de la pista que mena a Sant Segimon.
Aquí hem de deixar el camí al Matagalls a la dreta i començar a pujar recta amunt, sense un camí clar, encara que seguim el que podria ser-ho.
Més amunt hi ha una torre d'alta tensió, per la que hem de passar tocant la seva base; després, sempre recta amunt arribem al turó d'en Bessa.
Dalt d'aquest turó hi ha una petita antena, però gaudeix d'una panoràmica de 360 graus.
La connexió entre aquest turó i la font de Mossèn Cinto era un dels dubtes que tenia en aquesta excursió, ja que no havia trobat cap camí en els mapes ni cap ressenya que els unís directament, és a dir sense haver de tornar a la pista de Sant Segimon i fer una gran volta.
Així que vaig sortir del turó disposat a baixar directament al fons del torrent, poc després vaig travessar un corriol transversal i vaig seguir baixant, fins que el garric i els ginebrons en varen impedir seguir baixant.
Així que vaig recular i tornar al corriol que havia travessat i el vaig seguir.
L'havia d'haver seguit directament, ja que el corriol força ben marcat ens va apropant al fons de la torrentera.
Arriba a un punt on hi ha un poc definit trencall a l'esquerra; el seguim i a pocs metres trobem el camí que puja des de l'esmentada pista de Sant Segimon.
Aquí farem una curta anada i tornada a la propera font de Mossèn Cinto, situada en un racó solitari i amagat.
El fet que les fonts ragin o no, normalment depen de la temporada i de la pluviometria, per tant dir que si raja o no en el fons no vol dir res, però en aquesta excursió rajava força.
Contemplada la font i llegit el vers de Mossèn Cinto, tornem sobre les nostres passes i seguim una mica més el camí i arribem a la bonica font dels Garriguencs.
Una font molt ben conservada i situada en un petita esplanada, un indret realment molt bonic. Aquesta font té dos brocs de sortida d'aigua, un a cada costat; un ja no hi és, i l'altre que representa un piolet, té una de les puntes trencada. Aquesta font no rajava, però hi havia degotalls i força humitat.
Tampoc tenia clara la connexió entre aquesta font i la Clareta, però no calia gaire camí, ja que la unió entre aquesta torrentera i la del costat (la dels Rentadors) és molt fàcil i evident.
Vaig seguir el camí fins un petit collet que uneix les dues torrenteres i allí hi ha el corriol que baixa fins el pla de la Gavarrera on hi ha les fonts Clareta i de la Sardana.
La font Clareta és una solida i bonica construcció, el broc està al darrera, i també rajava força, mentre que la font de la Sardana és un monòlit força degradat, el broc també està al darrere i no rajava, tot i haver-hi molta humitat i regalims.
Aquest pla de la Gavarrera, és un indret molt bonic i acollidor, a la vegada que solitari i pot visitat.
Ara és qüestió de seguir l'antiga pista que hi arriba; una agradable caminada per una fageda; més endavant veiem a l'altre costat del torrent dels Rentadors la construcció de la font dels Manlleuencs.
Aquesta gran font inclús té un petit pont de pedra per a poder travessar còmodament el torrent per acabar d'arribar-hi.
D'aquesta bonica i acollidora font destaca el bonic broc, en forma de dues mans que t'ofereixen l'aigua, que en el dia d'avui brollava.
En aquesta font tenim dues opcions, una consisteix en baixar fins la pista i seguir-la fins a Sant Segimon, passant per la font de Sant Miquel dels Sants (arran de la pista) i després remuntar per l'ermita de Sant Miquel dels Barretons i anar a la font del Matagalls.
I la segona opció és anar directament de la font dels Manlleuencs a la del Matagalls.
Tampoc havia trobat cap informació de com fer-ho, però ara la pujada serà per la solana de la muntanya, i per tant amb poca vegetació.
Així doncs emprenc la pujada directament per darrera de la font i vaig buscant la part més idònia per a poder anar pujant.
Pujo sense cap dificultat, decantant-me a l'esquerra, fins que arribo a uns rasos amb molt bona vista.
Allí haig de girar a la dreta per a poder arribar al capdamunt de la carena, per on passa el camí del Matagalls a Sant Segimon.
Un curt tram de garric em fa dubtar, però és molt curt, i darrera em trobo amb un corriol, marcat amb fites.
Doncs ja tenim camí que ens portarà directament dalt la carena.
Aquí enllacem amb el camí principal, que seguim a la dreta; arribem al pla dels Ginebres i després al coll de la Font.
Fins aquí haurem gaudit d'una gran vista panoràmica.
En el coll de la Font hem d'abandonar el camí al Matagalls, per a seguir a l'esquerra el que ens porta a la font del Matagalls.
Una curta caminada per una fantàstica fageda ens deixa davant de la gran construcció de la font de Matagalls.
En forma de bauma artificial, permet resguardar-se del fred, pluja, vent o del sol, inclús fer-hi semi bivac. La font rajava generosament.
De la font surten dos camins, un del darrere mateix que ens portaria directament al cim del Matagalls i no passaríem per la font dels Cims; i un altre a l'esquerra, que és el que seguirem una mica, ja que quan va girant a la dreta, nosaltres ens haurem de decantar a l'esquerra per a situar-nos al llit de la torrentera, que seguirem fins arribar a la bonica i simpàtica font dels Cims.
El camí per la torrentera és una obaga molt tancada i a l'hivern és possible trobar el petit torrent glaçat, i caldrà anar amb compte de no relliscar.
En canvi la font està en un indret una mica més obert. És una font que queda lleugerament apartada dels camins i la lleu ondulació de la muntanya l'amaga, però és recomanable atansar-s'hi, ja que és molt bonica.
Aquesta també brollava.
Per a seguir la nostra caminada, hem de sortir de la torrentera i anar a buscar el marcat camí que passa pel llom de la muntanya i que ens condueix directament al cim del Matagalls.
Cim emblemàtic i concorregut i que gaudeix d'una vista extraordinària ... si el dia ho permet ... cosa que en el precís moment de la meva estada a dalt no va passar, ja que la boira ho va impedir.
Ara sortirem del cim seguint el camí a Collformic i just abans d'arribar al coll de Llops ens desviarem lleugerament a la dreta per tal d'atansar-nos a les properes fonts Freda i de la Rosa.
Les dues estan a pocs metres del coll, i només ens cal baixar una vintena de metres.
Aquestes dues fonts estan una a tocar de l'altre. La font de la Rosa és la que està en més mal estat de totes les que hem visitat durant aquesta excursió; i és una llàstima perquè el broc és una treballada rosa, que juntament amb les mans de la dels Manlleuencs considero que son un detall molt ben trobat; unes mans que et donen aigua i l'aigua sortint d'una rosa.
A la font Freda el broc era un bonic llibre obert amb una ploma, però està massa a prop del camí, i ja no hi és.
Però de la rosa ja no raja aigua, però si que en raja de la font Freda.
Ara remuntarem els pocs metres que ens separen del coll de Llops i ens dedicarem a resseguir tota la carena, deixant el concorregut camí a la dreta.
Primer passarem pel turó de Morera o de l'Estanyol, seguirem carenejant i arribarem al turó Gros; tots dos amb unes grans panoràmiques.
A la baixada d'aquest darrer turó ens retrobarem amb el camí principal, que seguirem fins el pla de la Barraca, on hi ha les restes d'un gran pou de neu i novament ens apartarem momentàniament del camí, deixant-lo ara a l'esquerra per a passar pel turó del Pla de la Barraca, on novament gaudirem d'una gran vista sobre la plana de Vic.
Amb quatre gambades tornem a estar al camí principal, que ja no deixarem fins arribar novament a Collformic, donant per acabada aquesta bonica passejada per la zona del Matagalls.

de Collformic al turó d'en Bessa: 30mn
del pou de Neu al turó del Pla de la Barraca: 05mn
del turó del Pla de la Barraca a Collformic: 20mn
TOTAL: 3h

Wikiloc | Ruta Collformic, Matagalls, 9 fonts (Cinto, Garriguencs, Clareta, Sardana, Manlleuencs, Matagalls, Cims, Freda, Rosa) i 4 turons