dijous, 19 de juliol del 2018

Posta de Sol al Mont-roig, des de la porta del refugi de Baiau

Refugi de Comapedrosa

Refugi de fusta dels Estanys Forcats

Aquesta fantàstica circumval•lació ens porta als dos cims més alts del Principat d’Andorra, concretament al pic de Comapedrosa de 2943 metres d’alçada i al Roca Entravessada, que amb els seus 2928 metres, n’és el segon, i també ens aproparem al pic de Medacorba, de 2905 metres, que, situat a l’extrem occidental del Principat d’Andorra, és el vèrtex d’unió de tres Nacions: Catalunya, França i Andorra. L’altre punt de les mateixes característiques per la part oriental del Principat, és la Portella Blanca d’Andorra.
El recorregut que farem serà: Arinsal, borda Coruvilla, refugi del Pla de l’Estany (atenció a l’estat d’aquest refugi, que a l’hivern del 2018 ha quedat parcialment malmès per una monumental allau), refugi de fusta dels Estanys Forcats, aresta, pic de Roca Entravessada, coll dels Estanys Forcats, pic de Medacorba, coll dels Estanys Forcats, refugi de Baiau, portella de Baiau, pic de Baiau, pic de Comapedrosa, carena, estany Negre, refugi guardat de Comapedrosa i novament Arinsal.
Podem fer aquesta excursió en els dos sentits i està pensada per a realitzar-la en tres jornades, encara que és pot fer en menys.
Una jornada serà per anar fins Arinsal i caminar fins el refugi del Pla de l’Estany (Joan Canut) (si està en condicions) o pujar fins el refugi de fusta dels Estanys Forcats; el segon dia farem la pujada al Roca Entravessada i al Medacorba i pernoctarem al refugi de Baiau i el tercer dia pujarem als pics de Baiau i Comapedrosa per tornar a Arinsal.
En sentit contrari, l’itinerari del 1er dia seria d’Arinsal fins el refugi guardat de Comapedrosa. El segon dia pujada als pics de Comapedrosa i Baiau per pernoctar al refugi de Baiau, i el tercer dia pujarem als pics de Medacorba i Roca Entravessada i baixarem pels Estanys Forcats.
Haig de comentar que si el primer dia pugem fins el refugi de fusta dels estanys Forcats, (on gaudirem de la finestra amb la millor vista d’Andorra), l’endemà no caldria pernoctar a Baiau, ja que es pot fer tota la resta d’una tirada; però passar una tarda i una nit a Baiau és una experiència del tot recomanable.
El poble d’Arinsal a part de ser un centre d'esquí és també el punt de sortida per a assolir molts cims d'aquest racó d'Andorra, les principals rutes excursionistes porten al refugi guardat de Coma Pedrosa i als cims del seu cercle, (Sanfonts, agulla de Baiau, Baiau i Comapedrosa) o també als pics de Medacorba, Roca Entravessada, Racofred i Pla de l’Estany.
El refugi lliure del Pla de l'Estany no és l'únic indret on podem pernoctar ja que durant el recorregut hi ha altres aixoplucs. Primer tenim la borda Coruvilla situada abans d'arribar al Pla de l'Estany; després tenim el refugi de fusta situat als estanys Forcats, aquest està en una balconada amb una vista espectacular de la vall d'Andorra, i finalment tenim una precària cabana metàl•lica per sota els estanys de Montmantell (aquesta només en cas d'emergència).
És un itinerari moderat i de fort desnivell, excepte la baixada del pic de Roca Entravessada al coll dels Estanys Forcats que presenta alguna petita dificultat.
El camí també és molt ben marcat, excepte també en el tram del Roca Entravessada.
La panoràmica és molt extensa i en particular sobre els cims de Coma-pedrosa, Baiau, Roca Entravessada, Medacorba, Lavans, pica Roja, Romaset i pica d'Estats.
També es veu el pla i el pantà de Solcèn i el poble de La Massana.

Per a començar l'excursió ens hem de situar al poble andorrà d'Arinsal i seguir en direcció a les pistes d'esquí, just abans d'arribar-hi la carretera fa un revolt de 180 graus i travessa el riu; en aquest punt surt a la dreta la carretera als Prats Sobirans. Només començar-la es travessa un túnel i a la sortida hem de girar a la dreta i ja podem deixar el vehicle al costat dels blocs d'apartaments que hi ha (blocs que varen patir els efectes d'un gran allau l'any 1995 en que la neu va arribar a entrar per les finestres inclús dels pisos superiors).
D'aquest punt arrenca una pista, barrada als vehicles no autoritzats, que porta fins el refugi del Pla de l'Estany.
Seguirem aquesta llarga pista. En arribar a un primer revolt de 180 graus deixarem a l'esquerra el camí al refugi de Coma Pedrosa (indret per on tornarem) i immediatament després arribem a la borda de les Agunes amb la font del Moixó.
Seguim pujant i deixem momentàniament la pista per seguir un camí paral•lel a la dreta que ens porta a la borda Coruvilla, adaptada com a petit refugi lliure per a 6 persones, amb taula i llar de foc. Al final del prat del darrera la borda hi ha una font.
Reprenem la pista que ja no abandonarem fins que s'acaba al costat de la captació d'aigües del Rec de l'Areny.
Ara seguim el camí que travessa una zona de prades i aiguamolls on a l'altre extrem hi ha el refugi lliure del Pla de l'Estany o de Joan Canut. Abans d'arribar-hi deixem a la dreta el camí que porta al refugi de les Fonts pel coll de Font Podrida.
El refugi, situat a 2030 metres, té capacitat per a 10 persones, amb taula, bancs i llar de foc. En un apartat tancat hi ha l'estança del pastor.
Deixem el refugi i seguim el marcat camí, a poques passes hi ha una font, i en pocs minuts arribem a una cruïlla de camins.
Seguirem el camí de l'esquerra. El de la dreta porta a Montmantell i al pic del Pla de l’Estany.
Unes fortes giragonses ens faran guanyar alçada ràpidament, més amunt creuarem el torrent que es despenja de l'estany del Port Dret
Seguim una estona planejant fins que el camí es torna a enfilar per apropar-se al torrent dels Estanys Forcats, però sense arribar-hi en cap moment.
A dalt de la graonada que acabem de pujar hi ha les restes d'una cabana metàl•lica i immediatament després arribem al bonic estany Forcat Inferior a 2628 metres.
Amagat a la nostra esquerra i darrera un bony hi ha el petit refugi de fusta. Aquí podem gaudir d'una finestra a més de 2600 metres sobre les valls d'Andorra. És un molt bon indret per pernoctar.
El cim de la Roca Entravessada és la muntanya que tenim a la nostra esquerra i de la que es desprèn una aresta que ve a morir justament al costat del refugi de fusta i de l’estany Forcat Inferior.
A partir d’aquí s’acaba el camí que no retrobarem fins arribar al coll dels Estanys Forcats després d’haver pujat i baixat del cim.
Aquesta aresta o carena és ampla i es pot pujar bàsicament per mateix fil o llom, però en alguns moments ens haurem de decantar al vessant dels Malhiverns (esquerra) encara que també ens hem de guiar pel sentit comú i per les fites que anirem trobant.
Abans d’arribar al cim hi ha un avant-cim. Fins arribar al peu d’aquest avant-cim el recorregut haurà estat fàcil. Si en algun moment veiem que la “cosa” es complica, busquem un altre pas més fàcil que segur que el trobem.
La curta pujada de l’avant-cim és l’únic indret on caldrà grimpar. Ho podem fer directament, que crec que és la millor opció, o decantats a l’esquerra, per on també es pot pujar, però és una mica més exposat.
Superat aquest contrafort la resta fins el cim ja és molt fàcil.
Ara toca baixar al coll dels Estanys Forcats tot seguint l’aresta que hi mena, aresta de la que destaquen dos característics “dits”.
És segurament la part més entretinguda i on haurem de posar la màxima atenció ja hi trobarem les dificultats més apreciables de tota l’excursió.
Primer baixem fàcilment fins un nou avant-cim on ens apareix de nou la vista sobre els estanys Forcats.
Seguidament baixem a una bretxa amb un bloc encastat que superem sense gaires complicacions; a continuació hem de descendir per unes llastres una mica inclinades (amb molta precaució si la roca està mullada), aquest descens ens porta a la bretxa anterior al primer “dit”.
L’esquivarem fent una flanquejada per la nostra esquerra (vessant de Baiau), retornem a l’aresta i seguim baixant i ens trobem amb el segon “dit”, aquest és més fàcil que el primer i el superarem directament, sense necessitat de fer cap flanquejada.
Superada aquesta darrera dificultat l’aresta es va convertint en un esquenall que ens deixa al coll dels Estanys Forcats, indret on retrobem de nou el GR que havíem abandonat en arribar al primer estany.
Però per a seguir fins el pic de Medacorba el GR només el travessarem.
El cim del Medacorba en el fons és una llarga i plana aresta amb petites puntes, la més alta està pràcticament a sobre la vertical del coll i el vessant que cau a sobre el coll dels Estanys Forcats és una àmplia i tarterosa pala força inclinada per on hi ha multitud de fites.
Així doncs podem seguir les que més ens agradin o la traça que sembli més marcada. Normalment es comença pujant en línia recta per seguir després una flanquejada ascendent a l’esquerra que ens porta fins al capdamunt de l’aresta i d’allí assolir el punt més alt.
Així arribem al cim del Medacorba i tenim al davant tota la vall de Solcem amb la resclosa i el pantà i també tenim a sota mateix l’estany de Medacorba on comença la paret Nord del Medacorba, on hi ha obertes varies vies d’escalada (encara que amb roca força descomposta).
Recordem també que som al vèrtex de tres Estats.
Després de contemplar l’extensa panoràmica tornem per on hem vingut fins el coll dels Estanys Forcats i ara si que reprenem el GR en direcció al refugi i estanys de Baiau.
El cercle dels estanys de Baiau, indret on hi ha situat el refugi és un paratge de gran bellesa. És recomanable quedar-s’hi per a poder gaudir el màxim possible de la contrada; és remarcable a l’estiu la posta de Sol darrera del Mont-roig, que en aquesta ocasió encara fa més escaient el nom.
El refugi lliure de Baiau o Josep Mª Monfort és un refugi metàl•lic que pertany a la FEEC que fou inaugurat el 20 de setembre del 1981 i amb 9 lliteres amb matalassos i mantes on hi poden dormir 18 fins a persones.
La ruta que ens ha de portar al cim del Comapedrosa passa per la portella de Baiau molt evident i visible des del refugi estant.
Per tal d’assolir-la hem de sortir del refugi i vorejar l’estany Gran de Baiau per la nostra esquerra tot seguint el marcat camí que ens porta a sota la vertical de la portella.
El camí s’enfila decantant-se primer a l’esquerra com si volguéssim anar a la bretxa que hi ha entre el Roca Entravessada i el pic de Baiau fins que arribem a una petita i tarterosa olla, allí el camí gira a la dreta per tal d’encarar la pujada final a la portella.
Forta i penosa pujada per la tartera que cobreix aquesta part de la muntanya.
Arribats a la portella de Baiau la vista s’obre a la vall i estany Negre de Comapedrosa amb el cim davant mateix.
Podem anar-hi directament travessant la coma, però és recomanable girar a l’esquerra per tal d’assolir abans el proper i fàcil cim de Baiau que ens oferirà una nova perspectiva dels estanys de Baiau i de la coma dels Malhiverns.
Deixem el pic de Baiau i baixem fins el coll o Forat dels Malhiverns. Que és el coll que separa el pic de Baiau del Comapedrosa.
Des del coll també hi ha varies rutes fitades per assolir el cim. Unes van més a l’esquerra per tal d’apropar-se al fil de la carena i d’altres van més a la dreta i acaben ajuntant-se amb el camí que ve directament de la Portella de Baiau.
Escolliu el que més us agradi i per un terreny bàsicament tarterós arribareu al cim del Comapedrosa, que és el cim més alt del Principat. Al llarg dels anys hi ha hagut diferents fites cimeres, actualment hi ha una gran taula panoràmica.
Gaudeix d’una gran vista de 360 graus, inclús es veu el poble de la Massana, i en dies clars es veu des de la Maladeta al Carlit.
Sortirem del cim del Comapedrosa resseguint la llarga carena que se’n desprèn en direcció SW; el camí és molt marcat i transitat. Només hem d’estar a l’aguait del moment en que deixa la carena per girar a la dreta i davalla fins el mateix estany Negre.
A partir d’aquí hem de seguir el marcat camí que ens porta al refugi guardat de Comapedrosa.
Si volem anar directament a Arinsal, no cal arribar-se al refugi, ja que queda apartat uns metres a la dreta.
Anem o no fins el refugi, a partir d’ara seguirem el camí que pel marge dret del torrent davalla per una forta graonada; una vegada al peu de la graonada travessarem el torrent per un pont de fusta i poc després enllaçarem amb el camí de pujada i que seguirem fins arribar novament a l’inici de l’itinerari.
De l’aparcament a la borda Coruvilla: 40mn
Del refugi de Comapedrosa a l’inici: 1h 10mn
TOTAL: 8h 55mn.
NOTA:
Haig de remarcar que el traçat d’aquest itinerari està fet des de l’ordinador i que per tant, el traçat pot no ajustar-se a l’indret exacte per on passa l’itinerari. Per aquesta raó és molt important, en aquest cas, seguir més l’explicació que el traçat. Que d’altre manera és com es seguien les ressenyes abans de l’aparició dels GPS i satèl•lits com per exemple la guia del C.E. Catalunya “Vall Ferrera-Andorra” de l’autor d’aquestes ratlles, editada per Prames l’any 2004..
Wikiloc - ruta Arinsal, pics de: Roca Entravessada, 2928m, Medacorba, 2905m, Baiau, 2866m, Comapedrosa, 2943m i refugi de Baiau - Arinsal, La Massana (Andorra)- GPS track