divendres, 9 de març del 2018

Santa Pau (la Boixeda) - Sant Julià del Mont i Sants Abdó i Senén (Puigsacreu)

Bonica excursió circular per la zona de Santa Pau que ens porta a visitar les ermites de Sant Julià del Mont i la dels Sants Abdó i Senén, aquesta situada al capdamunt del Puigsacreu i amb unes vistes molt àmplies de la Garrotxa, en particular del volcà Croscat així com també de bona part del Pirineu.
L'itinerari comença en una cruïlla de la pista asfaltada que seguirem des de Santa Pau i que passa pel llogarret del Mascou i una mica més amunt arribem a una cruïlla on hi ha molt bon lloc per aparcar i amb una senyalització d'itineraris a seguir i entre altres destinacions hi ha la del coll de Boixeda (per on tornarem) i la de Sant Jaume de Llierca, que és per on comencem a caminar.
Hem de seguir aquesta pista en direcció a Sant Jaume de Llierca, però pocs metres després trobem l'únic indret perdedor i poc senyalitzat de tota la caminada.
Ja a la nostra esquerra hi ha una poc visible tanca elèctrica que hem d'obrir i deixar la pista (en el mapa del traçat podeu veure que vaig passar per alt aquesta tanca i vaig tenir que tornar enrrere.
Passada la tanca hem de seguir un corriol (a l'inici d'aquest corriol hi ha un arbre caigut que fa dubtar de si anem be o no), però passat aquest inici una mica incert després ja tot és molt fàcil; passem a tocar del mas Aulet i anem seguint una pista en forta pujada.
Més endavant hem d'abandonar la pista per tal de seguir un marcat camí a l'esquerra.
Arribem a un petit collet, des d'on tenim una gran panoràmica de Santa Pau i la seva vall.
Seguim el camí que planeja resseguint la cinglera per la seva base fins arribar al coll de Satrapa.
Aquí hem de deixar el camí que ens portaria a Sant Jaume de Llierca i hem de seguir el que surt a la nostra esquerra.
Ara hem deixat la part solana de la muntanya i entrem a l'obaga, i per tant tot és més humit i la vegetació més densa.
Anem guanyant alçada lentament fins arribar a un nou collet que és una cruïlla de camins.
Hem de girar a la dreta i seguir el camí que més o menys puja pel llom de la carena.
La pujada disminueix i el camí es torna més planer i d'aquesta manera arribem a Sant Julià del Mont.
El document més antic que s'ha trobat sobre Sant Julià del Mont data de l'any 867. És a dir, veien aquelles parets mig enrunades estem contemplant 1200 anys d'història.
Hi ha una rehabilitada escala que permet pujar al campanar, però està clausurada per manca de manteniment. Al costat hi ha el que era la rectoria en una construcció en bon estat.
La vista queda una mica disminuïda per la vegetació, però això no li resta encant a l'indret.
Del davant mateix de l'ermita surt el marcat camí que hem de seguir. En pocs metres arribem a una cruïlla amb un pal indicador. Recta aniríem a Castellfollit i nosaltres hem de seguir el camí de l'esquerra.
Anem baixant per dins del bosc i enllacem amb una pista que ens porta al coll del Puig d'en Bardisa; ara deixem la pista i seguim el camí que ens porta al coll de Boixeda, on tornem a trobar la pista que hem deixat anteriorment.
En aquest coll, si no volem seguir fins la propera ermita, hem de seguir el camí que segueix a l'esquerra.
Per anar a l'ermita dels Sants Abdó i Senén hem de seguir la pista a la dreta i posar atenció al traçat, doncs ben aviat arrenca un corriol a l'esquerra (està senyalitzat) que s'enfila de valent per tal de guanyar el desnivell que ens separa de l'ermita dels Sants Abdó i Senén.
Si des de Sant Julià la vista és una mica limitada, aquí és radicalment diferent, és un indret que té una vista extraordinària de la contrada i del Pirineu.
L'ermita està en molt bon estat. Es pot tocar la campana.
La seva història es remunta al 13 de juliol del 1417 i la dedicació a aquests dos sants és deguda a que des de l'ermita es veu el poble d'Arles (en dies molt clars) i és en aquesta ciutat on foren enterrats aquests dos sants.
Segons compta la llegenda la zona havia estat envaïda per uns animalons de la mida d'un gos que la gent anomenva "somiots" que provocaven grans danys a l'agricultura.
Per alliberar-s'en es va decidir edificar aquesta ermita en el punt conegut com a Puigsacreu, que és el centre geogràfic de les parròquies de Santa Pau, Batet i Begudà.
Si seguim una mica més parlant d'aquest indret també podem afegir que aquests sants, juntament amb Sant Galderic, foren els primers patrons dels pagesos d'aquestes terres. i per acabar cal dir que també se'ls coneix com a sant Nin i sant Non.
Gaudim d'aquest indret tant bonic i amb tantes història i tornem per on hem vingut fins el arribar novament al coll de Boixeda.
Ara ja només ens queda seguir el senyalitzat i ampla camí que ens portarà novament a l'indret on hem deixat el vehicle.
de l'aparcament al coll Satrapa: 1h 10mn
del coll Satrapa a Sant Julià del Mont: 25mn
de Sant Julià al coll de Boixeda: 30mn
del coll de Boixeda a l'ermita dels Sants Abdó i Senén: 20mn
de l'ermita a l'aparcament: 1h
Wikiloc - ruta Santa Pau (la Boixeda) - Sant Julià del Mont i Sants Abdó i Senén (Puigsacreu) - Sant Martí, Catalunya (España)- GPS track