dimecres, 11 d’octubre del 2017

El primer comentari que vull fer d'aquest itinerari és que a vegades i degut al brancatge o a la proximitat de les parets de roca es perd la senyal del GPS i llavors el traçat de l'itinerari queda una mica alterat. Això ha passat a l'avenc de la Codoleda i sembla que en arribar a la punta del cingle del Morral de la Codoleda el camí segueix cingle avall; això evidentment NO és cert, el camí a la punta del cingle és un camí d'anada i tornada. Afortunadament el camí en aquesta zona és molt clar i també els punts d'interès estan col·locats en els llocs que corresponen.
En la catalogació de "difícil" he volgut pecar per excés, ja que realment no és difícil, però hi ha dos punts concrets on cal anar amb més atenció. Un és el Mal Pas de Can Torres, una curta flanquejada amb un estimball a un costat, però el camí és suficientment ampla com per passar-hi sense problemes si el camí està sec.
L'altre punt és la via Lucky Txei, que està equipada amb grapes, unes de més velles i unes de relativament noves que permeten pujar-la sense contratemps, però evidentment és una grimpada no apta per a excursionistes poc experimentats.
Aquesta excursió és una nova mostra de les infinites possibilitats que ofereix el Parc Natural de Sant Llorenç i l'Obac. Aquesta vegada prenem com a punt de sortida el poc freqüent de Sant Feliu del Racó i fem una sèrie de combinacions per anar i tornar de la Mola.
Primer pujarem al turó del Gurugú, poc visitat, però amb molt bona vista, després passarem pel Mal Pas de Can Torres, seguidament per la via Lucky Txei, enllaçarem els camins de la Senyora i de la Font Soleia, caminarem i gaudirem de la vista de la carena de les Ànimes, arribarem a la font del Saüc poc abans d'assolir la Mola.
Ja de retorn deixarem el camí principal i ens endinsarem per un imperceptible corriol per arribar al Morral de la Codoleda on gaudirem d'unes vistes espectaculars. Retrocedirem uns metres per seguir un corriol que ens deixarà a l'avenc del mateix nom, per enllaçar més endavant amb l'itinerari de pujada.
Pocs excursionistes trobarem en aquest itinerari, tret de la Mola i el descens pel camí dels Monjos; en aquesta excursió només dos escaladors al camí de la Font Soleia i una ànima perduda com un servidor per la carena de les Ànimes.
L'excursió comença a l'aparcament que hi ha a Sant Feliu del Racó per anar a la Mola. L'accés està senyalitzat en algunes cruïlles del carrer que puja fins l'aparcament, també podem seguir les indicacions al restaurant "el Cim Esdeveniments". després d'aquest restaurant segueix el carrer "font Soleia", el nom del carrer ja ens indica que anem pel bon camí. Finalment l'asfalt s'acaba i fem uns tres-cents metres de pista per acabar d'arribar a l'aparcament per a 12 vehicles, segons consta en el rètol que hi ha, així com també hi trobem un mapa de la zona.
Comencem a caminar seguint la pista que continua, deixant el desviament a Can Girbau a l'esquerra.
Arribem al collet de Girbau on hi ha un gran dipòsit. Prenem la pista que segueix pujant i que ens deixa al coll de Grua; seguim novament la pista que segueix a la dreta fins que s'acaba.
Segueix un camí vers el coll del Malpàs, però el deixarem molt aviat per seguir un petit corriol que ens porta directament dalt del turó del Gurugú. Un turó ben destacat i amb molt bona vista.
Baixarem del turó per l'altre costat i arribem al coll del Malpàs, important cruïlla de camins; per l'esquerra ve el camí que arrenca als dipòsits de Matadepera i recta hi ha el camí pel que tornarem. Seguim el de la dreta que molt aviat ens deixa davant el Mal Pas de Can Torres. És un curt pas, totalment pla, per una lleixa d'un pam i mig aproximadament d'amplada on el peu hi cab perfectament.
Després d'aquest pas el camí segueix en direcció a l'espectacular Castellassa de Can Torres, però abans d'arribar-hi hi ha a l'esquerra el poc marcat corriol que puja fins a l'entrada de l'escletxa-cova de la paret on s'amaga la via Lucky Txei.
Consisteix en tres trams de grapes que permeten guanyar l'alçada del cingle; el segon i tercer tram de grapes son els més verticals, però es superen fàcilment, al final hi ha una campaneta.
A la sortida de la via seguim el camí que aviat enllaça amb el camí de la Senyora. Camí que seguirem força estona i que ens permet observar la Castellassa de Can Torres des de diferents angles.
Deixarem aquest camí sobtadament, ja que a la nostra esquerra surt un corriol que s'enfila per una canal (sense cap dificultat, però una mica dreta) que ens permet superar un nou cingle.
Seguirem pujant fins a enllaçar amb el camí de la Font Soleia, que seguirem pocs metres (la trobada amb uns escaladors em va distreure i vaig passar-me de llarg la cruïlla a la carena de les Ànimes).
Així doncs, pocs metres després de seguir l'esmentat camí, a l'esquerra surt el camí que s'enfila de nou (hi ha marques grogues de pintura que l'assenyalen) i anem a sortir a la carena de les Ànimes. Un carena relativament planera i lliure de vegetació que ens permet gaudir de molt bones vistes.
Just en tornar a la vegetació, a la dreta el camí ens porta immediatament a la font del Saüc (normalment seca).
Del darrera mateix de la font i una mica a l'esquerra surt un corriol que s'enfila per una canal que ens deixa a pocs metres de la Mola.
Després de descansar, visitar i gaudir de l'indret emprendrem el descens seguint el transitat camí dels Monjos.
Camí que seguirem fins pocs metres després de la cruïlla amb l'inici del camí de la Font Soleia.
Uns metres més avall de l'esmentada cruïlla surt un poc marcat corriol (al començament) que ressegueix la carena de la Codoleda fins el seu extrem.
Poc abans d'arribar al final de la carena, veurem a la dreta un camí que baixa, és el que haurem de seguir després.
Arribats a l'extrem de la carena gaudirem d'una extensa vista. L'indret és un gran mirador. Sota mateix veiem el turó del Gurugú i a l'esquerra els Plecs de Llibre i la Castellassa que ens ha acompanyat durant gran part del recorregut.
Després de gaudir d'aquest indret tant poc visitat, tornarem sobre les nostres passes fins la cruïlla abans esmentada i seguirem el corriol que baixa.
L'indret de l'avenc de la Codoleda és molt amagat, però hi ha una estaca de color verd a l'esquerra del camí que indica la seva localització.
És un avenc de 20 verticals metres de profunditat amb una estreta boca amagada en una escletxa de la paret.
Fotografiat l'avenc, seguirem baixant fins arribar al coll del Malpàs on retrobem l'itinerari de pujada; però no tornarem a pujar al turó del Gurugú i el flaquejarem per la seva dreta i finalment arribarem al final de la pista que hem seguit al començament de l'itinerari.
de l'aparcament de Sant Feliu del Racó al coll Girbau: 15mn
de la Mola al Morral de la Codoleda: 25mn
del Morral a l'avenc: 05mn
de l'avenc a l'aparcament: 30mn
Wikiloc - ruta Sant Feliu del Racó; la Mola per la via Lucky Txei i Morral i avenc de la Codoleda - Sant Feliu del Racó, Catalunya (España)- GPS track